با آغاز فصل پاییز و استقبال از شبهای طولانی نیمه دوم سال، بازار سریالبینی هم داغتر میشود و شبکههای نمایش خانگی در رقابت با یکدیگر آثارشان را روی ویترین میبرند. به نظر میرسد پاییز و زمستان امسال یک بازی تدارکاتی خوب برای پلتفرمها و رسانه ملی خواهد بود. در حالی که تلویزیون برنامه مشخص و زمان قطعی برای هیچ کدام از تولیداتش ندارد و سریالهایی همچون «سلمان فارسی» ساخته داوود میرباقری و «شش ماهه» به کارگردانی مهران مدیری هم به پخش امسال نمیرسد اما پلتفرمها با حدود ۴۰ اثر خودشان را برای ۶ماه دوم سال آماده کرده و برخی از آنها آثارشان را از روزهای آغازین پاییز روانه سکویهای نمایشی میکنند.
با وجود تنوع ژانری در تولیدات نمایش خانگی اما سریالهای معمایی و جنایی، پرشمارتر هستند و دلیل تمایل فیلمسازان به این ژانر، استقبال مخاطبان از این گونه جذاب و ممیزیهای کمتر در مقایسه با درامهای عاشقانه و تاریخی است، به طوری که این ژانر دست سازندگان را نسبت به دیگر ژانرها باز میگذارد. نگاهی کلی به آثار تولیدی سکوهای نمایشی در نیمه دوم سال نیز نشان از تمایل سکوهای نمایشی به قصههایی با تم جنایی و معمایی دارد. موضوع دیگر در بررسی تولیدات نمایش خانگی، بیتوجهی به قصهها و دغدغههای قشر متوسط جامعه در این سریالهاست. میتوان گفت داستانهای سریالهای سکوهای نمایشی اغلب در بستر زندگی لوکس و پرزرق و برق روایت میشوند یا روی زندگی حاشیهنشینان و طبقات فرودست تمرکز دارند، در حالی که تجربههای زیست قشر میانی جامعه که میتواند پلی میان این دو قطب باشد، نادیده گرفته شده است. با رونق گرفتن سریالهای نمایش خانگی در دوران کمکاری تلویزیون و بازار کساد سینما، نگاهی به سریالهای مهم و خبرساز سکوهای نمایشی در نیمه دوم سال داریم که آغاز پخش تعدادی از آنها، همین روزهاست.
«بامداد خمار» به سرنوشت «سووشون» دچار میشود؟
نرگس آبیار که این روزها «سووشون» را از نماوا در حال پخش دارد، از اوایل مهر ماه هم دیگر سریالش «بامداد خمار» را روی سکوی «شیدا» خواهد برد. هر دو اثر او اقتباسی از آثار پرفروش نویسندگان زن ایرانی است. بامداد خمار اقتباسی از یکی از محبوبترین رمانهای دهه ۷۰ به همین نام است. این سریال در ژانر درام عاشقانه ساخته شده و داستانی تأثیرگذار از عشق و تضادهای طبقاتی در جامعه ایران قدیم را به تصویر میکشد.
قصه سریال در تهران قدیم رخ میدهد و روایتگر زندگی دختری به نام محبوبه از خانوادهای اعیان و ثروتمند است که عاشق رحیم، شاگرد ساده و فقیر نجاری در محلهشان میشود. او با وجود مخالفت شدید خانوادهاش، خواستگاران متعدد خود را رد میکند و برای عشقش با رحیم میجنگد اما همان طور که چرخ گردون همیشه بر وفق مراد نمیچرخد، محبوبه نیز با واقعیتهای تلخ زندگی و اختلافات عمیق طبقاتی روبهرو میشود.
نوید پورفرج در نقش رحیم و ترلان پروانه در نقش محبوبه بازی میکنند و بازیگران دیگری همچون علی مصفا، رضا کیانیان، لاله اسکندری، گلاره عباسی، حمید صفت، مرجانه گلچین، رزیتا غفاری، پریوش نظریه، کاظم هژیر آزاد، بهنوش بختیاری، داوود فتحعلیبیگی، احترام برومند، گلاب آدینه و بهناز جعفری در این سریال نقشآفرینی دارند.
از آنجا که سریال «سووشون» به دلیل ریتم کند آن چندان با استقبال مخاطبان روبهرو نشد باید دید قلابهای قصه «بامداد خمار» آن قدر گیرا هست که بتواند مخاطب را به دام بیندازد یا این سریال آبیار هم به سرنوشت دیگر اثرش دچار میشود.
«وحشی» و بازگشت جواد عزتی به دوران اوج
هومن سیدی پس از تجربه موفقی که با سریال قورباغه داشت، ساخت سریالی با نام وحشی را شروع کرد. سریالی که فصل اول آن در هشت قسمت فروردین ماه امسال پخش شد و آن قدر خوشساخت و پرکشش بود که رکوردهای تعداد مخاطبان فیلمنت را که پیش از این در اختیار سریال پربیننده «پوست شیر» بود شکست و این مجموعه را در جایگاه یکی از موفقترین آثار تاریخ این سکوی نمایشی قرار داد.
«وحشی» برداشتی آزاد از زندگی علی اشرف پروانه، مجرم زندان رجاییشهر است و جواد عزتی در این مجموعه نقش «داود اشرف» را بازی میکند؛ شخصیتی که بر اساس پرونده واقعی این مجرم طراحی شده است. فصل دوم این سریال قرار است در ۱۱ قسمت پخش شود و احتمالاً به ماجرای فرار از زندان داود اشرف میپردازد.
جواد عزتی که با بازی در فصل اول «زخم کاری» خوش درخشید، در فصلهای بعدی این سریال آن طور که باید انتظار مخاطبان را برآورده نکرد و بازی او به دلیل ضعفهای آشکار سناریو، افت کرد ولی در «وحشی» چنان قدرتمند ظاهر شد که بار دیگر علاقهمندانش را به تحسین واداشت. با وجود تکثر قصههای جنایی و معمایی در سریالهای نمایش خانگی اما «وحشی» به دلیل کارگردانی خوب، فیلمنامه کمنقص و بازیهای تماشایی، طرفداران بیشتری پیدا کرده و علاقهمندان به سریالهای جنایی و معمایی را برای پخش فصل دوم آن در انتظار گذاشته است؛ انتظاری که در آغاز فصل سرد، پایان مییابد.
رونق تولیدات مشترک با ترکیه
مصطفی کیایی پس از ساخت «همگناه» و چند سال دوری، امسال یکی از پرکارترین چهرههای نمایش خانگی در کنار نرگس آبیار با دو سریال است. او به غیر از ساخت سریال «هزار و یک شب» با ساخت سریال «کاردرست» در مقام تهیهکننده، یکی از پرکارترین فیلمسازان نمایش خانگی امسال است.
سریال هزار و یک شب محصول فیلیمو، تولید مشترک ایران و ترکیه بوده که اقتباسی از کتابی به همین نام است. بازیگران ایرانی نامآشنایی چون هدیه تهرانی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، محسن کیایی، سحر دولتشاهی و… در این مجموعه نقشآفرینی میکنند. همچنین چند تن از بازیگران مطرح ترکیه هم در آن حضور دارند و هزار و یک شب همزمان در دو کشور پخش خواهد شد.
داستانهای هزار و یک شب مجموعه داستانهایی روایت شده از پادشاهی به نام شهریار است که توسط دختر وزیر دربار، شهرزاد روایت میشود. بیشتر ماجراهای آن در بغداد و ایران باستان میگذرد و بعضی از داستانهای آن را از ریشه ایرانی و برگردانی از «هزارافسان» دانستهاند. این اثر در قرنهای متمادی توسط نویسندگان، مترجمان و محققان مختلف در سراسر آسیای غربی، مرکزی، جنوبی و شمال آفریقا گردآوری شده است. در واقع داستان هزار و یک شب، یک قصه بومی برای کل منطقه غرب آسیاست که میتواند سرمایهگذاران خارجی را برای تولید مشترک، وسوسه کند. همچنان که «مست عشق» چنین کرد و گروه تولید ترک را پای کار آورد. اگرچه شنیدههایی هم به گوش میرسید که نسخه سریالی «مست عشق» اثر خالق سهگانه ماندگار «شهرزاد» قرار است ساخته شود ولی با شکست «ازازیل» و ناتمام ماندن این قصه و معلق ماندن تولید فصلهای بعدی، بعید است حسن فتحی به این زودی با اثر جدیدی به نمایش خانگی برگردد.
بازار اسپینآفها رونق میگیرد؟
ساخت اسپینآف در صنعت سریالسازی جهان رونق زیادی دارد و با توجه به نوپا بودن این صنعت در کشور ما، به نظر میرسد موج ساخت اسپینآف در سالهای پیش رو رونق بگیرد. در سالهای اخیر یکی از سریالهای پربیننده و پربازخورد سریال «پوست شیر» ساخته برادران محمودی بود و یکی از شخصیتهای دوستداشتنی سریال هم «رضا پروانه». همین محبوبیت سبب شد سازندگان پوست شیر به فکر ساخت اسپینآفی از این شخصیت بیفتند و جرقه سریال «یل» زده شد. این سریال قرار است پاییز امسال از فیلمنت پخش شود. علاوه بر علیرضا کمالینژاد که نقش رضا پروانه را بر عهده دارد، طناز طباطبایی، میلاد کیمرام و نوید محمدزاده بازیگران جدید سریال پل هستند که در کنار بازیگران دیگر پوست شیر بازی میکنند.
پس از پایان یافتن داستان سریال پوست شیر و پرونده نعیم و دخترش، قطعاً فصل دوم سریال پوست شیر نمیتوانست مربوط به ساحل و نعیم باشد، بنابراین برادران محمودی تصمیم گرفتند فصل بعدی سریال پوست شیر را با یکی دیگر از کاراکترهای این سریال پیش ببرند و بهترین گزینه، رضا پروانه بود که به عنوان قهرمان سریال نیز شناخته میشد حالا باید ببینیم برادران محمودی چه سناریویی برای داستان رضا پروانه نوشتهاند.
سریال «بِرِتا» به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیهکنندگی کامران حجازی دیگر محصول جدید فیلمنت هم به نظر میرسد اسپینآف «خون سرد» باشد. این سریال در ژانر معمایی- جنایی در ۱۸ قسمت ساخته و آماده پخش شده است.
داستان سریال خون سرد درباره یک پزشک قانونی بود که افرادی که به زنها آزار میرساندند را پیدا میکرد و به شیوه خاصی به قتل میرساند. این پزشک خود در کودکی مورد آزار ناپدریاش بود. بسیاری داستان این سریال را با دکستر مقایسه میکردند. در آن سریال شهرام حقیقتدوست نقش پلیس را داشت و حالا در برتا که داستان گم شدن یک اسلحه است، بناست قصههای مرتبط با سرهنگ صمدی (با بازی شهرام حقیقتدوست) روایت شود؛ چرا که اسلحه گمشده مال او است و قتلهایی با این اسلحه انجام میشود که عواقب قضایی سخت و پیچیدهای برای صاحبش دارد. حضور شهرام حقیقتدوست در نقش پلیس و سارا بهرامی و مهدی حسینینیا در این سریال قطعی شده است.
«کوری» در «دومان»
اعتماد نمایش خانگی به کاراولیها، نتیجهبخش بوده است. بسیاری از فیلمسازان سینمایی در کار اول سریالسازیشان موفق ظاهر شدند. مانند نخستین اثر هومن سیدی که «قورباغه» بود یا نخستین سریال نیما جاویدی، «آکتور» برای نمایش خانگی. حالا قرار است کاظم دانشی در مقام تهیهکنندگی نخستین سریالش را راهی نمایش خانگی کند. «کوری» به نویسندگی امیر ابیلی و کارگردانی سجاد پهلوانزاده قرار است از فیلمنت پخش شود و نخستین تجربه کاظم دانشی در حوزه تهیهکنندگی به شمار میرود، فیلمساز جوانی که پیش از این نویسندگی و کارگردانی فیلم موفق «علفزار» و نگارش فیلمنامه «بیبدن» را در کارنامه داشته است. کوری یک درام جنایی است که دست روی یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی گذاشته و فضاسازی معمایی دارد. سجاد پهلوانزاده پیش از این دو سریال «سقوط» و «حیثیت گمشده» را برای شبکه نمایش خانگی ساخته است.
این سریال یکی از پروژههای پرستاره شبکه نمایش خانگی است و از چهرههایی چون بهرام رادان و مریلا زارعی بهره میبرد.
حضور ستارههای سینما در آثار نمایش خانگی رونق گرفته و با توجه به دستمزدهای خوبی که میگیرند و استقبالی که از برخی سریالهای نمایش خانگی شده است، جواب رد به پیشنهادهای سکوها نمیدهند.
شهاب حسینی هم پس از «آبان» قرار است در نقش اصلی سریال جدید «دومان» به شبکه نمایش خانگی بیاید. این سریال یک اثر معمایی و دلهرهآور است که نخستین تجربه کارگردانی سعید غلامی در مقام کارگردان محسوب میشود. سعید غلامی پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و برنامهریز در سینما فعالیت داشته است.داستان دومان حول محور شخصیتی با گذشتهای مرموز و پر از ابهام میچرخد. شهاب حسینی در نقش مردی ظاهر میشود که سابقه فعالیت در نیروی پلیس را دارد اما به دلایلی نامعلوم از کار خود کنارهگیری کرده است. او درگیر ماجرایی بسیار پیچیده و پرتنش میشود که به نظر میرسد ریشههایی در گذشته او یا پروندههای قدیمی دارد. این اتفاق با بر هم زدن آرامش زندگی، او را وارد دنیایی از رازها، توطئهها و تعقیب و گریزها میکند. باید دید شهاب حسینی پس از ناکامی در نقش «فریبرز ثابت» سریال «آبان» میتواند خاطره بازیهای تماشاییاش در «شهرزاد» و «پوست شیر» را در «دومان» تکرار کند.
در انتظار «جادوی سفید» با «خاویار»
دو اثر موفق چند سال اخیر که قصه و موضوعش مرتبط با قشر متوسط جامعه بوده را میتوان «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده و «افعی تهران» به کارگردانی پیمان معادی دانست.
دو سریالی که علاوه بر مزیتهای پرشماری که موجب دیده شدن آنها شد، غیرطبقاتی بودن قصهها و شخصیتهایش بود آن هم در میان تعداد بالای آثاری که یا درباره قشر مرفه است یا درباره قشر محروم.
در نیمه دوم امسال قرار است آیدا پناهنده با «جادوی سفید» مخاطبانش را افسون کند. سریالی که داستان دو نسل از یک خانواده در اواخر دوره قاجار و تقابل آنها با یکدیگر را به تصویر میکشد و بخشی از آن در شیراز تصویربرداری شده است. در این سریال پارسا پیروزفر نقش اصلی را ایفا میکند و علی شادمان، پردیس پورعابدینی، پدرام شریفی و ندا جبرئیلی دیگر بازیگران آن هستند. این سومین همکاری پیروزفر پس از سریال «در انتهای شب» و فیلم سینمایی «تیتی» با آیدا پناهنده است. با توجه به نگاه دقیق و هنرمندانه این فیلمساز زن در آثار قبلیاش، پیشبینی میشود مخاطبان با اثری پرکشش و جذاب در «جادوی سفید» روبهرو شوند.
پیمان معادی هم که سال گذشته با «افعی تهران» مخاطبان نمایش خانگی را راضی نگه داشت، امسال آنها را میهمان «خاویار» میکند. سریالی که جزئیاتی از آن منتشر نشده و در سکوت خبری در حال ساخت است اما احتمالاً اثری تماشایی و پرتعلیق خواهد بود.
با وجود اینکه سریالهای شبکههای نمایش خانگی در نیمه نخست سال آن طور که انتظار میرفت نتوانست نظر مثبت مخاطبان را جلب کند با شروع نیمه دوم رقابتها در این میدان نمایش، باید دید کدام سکوی نمایشی، بازی بهتر و تماشاگرپسندتری دارد.




نظر شما