تحولات منطقه

در روزگاری که تاریخ ملت‌ها بر ستون کلمات استوار می‌شد، تمدن اسلامی هویت خود را نه با شمشیر و قدرت، که با مرکّب دانشمندان و همت کاتبان بر صفحات تاریخ نگاشت.

کتاب؛ شناسنامه تمدن اسلامی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در روزگاری که تاریخ ملت‌ها بر ستون کلمات استوار می‌شد، تمدن اسلامی هویت خود را نه با شمشیر و قدرت، که با مرکّب دانشمندان و همت کاتبان بر صفحات تاریخ نگاشت. از حلقه‌های علم در مساجد تا کتابخانه‌های باشکوه بغداد و اندلس، کتاب تنها ابزار انتقال دانش نبود، بلکه سنگ بنای اخلاق، خردورزی و فرهنگی بود که قرن‌ها چراغ راه بشریت شد.
به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی بر آن شدیم این میراث ماندگار را بازخوانی کنیم. در همین راستا، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین رضایی شریف‌آبادی، استادیار و عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو پرداختیم.

کتاب؛ شناسنامه تمدن اسلامی

سنگ بنای یک تمدن کتابخوان

حجت‌الاسلام رضایی با ترسیم یک چشم‌انداز تاریخی، نقش کتاب را در شالوده تمدن اسلامی این‌گونه تبیین می‌کند: تاریخ تمدن اسلامی نشان می‌دهد کتاب و کتاب‌خوانی همواره جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و ساختار جامعه داشته‌است. از ابتدای شکل‌گیری تمدن اسلامی، مسلمانان توجه ویژه‌ای به علم و دانش نشان داده‌اند و کتاب به عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال دانش و فرهنگ شناخته می‌شده است. مساجد، مدارس دینی، کتابخانه‌ها و دارالحدیث‌ها به مراکز جمع‌آوری، نگهداری و مطالعه کتاب‌ها تبدیل شدند و زمینه رشد علمی و فرهنگی در جهان اسلام فراهم آمد.
او بر نقش محوری کتاب در هویت‌سازی تأکید کرده و ادامه می‌دهد: کتاب و کتاب‌خوانی در تمدن اسلامی نقشی محوری در انتقال فرهنگ و هویت دارد. بسیاری از دانشمندان و فلاسفه مسلمان، علاوه بر تألیف آثار علمی و فلسفی، به گردآوری و نگارش منابع ادبی، تاریخی و مذهبی پرداختند تا نسل‌های بعدی بتوانند از دانش و تجربه پیشینیان بهره‌مند شوند. حفظ و توسعه کتابخانه‌ها، ایجاد مراکز ترجمه و رونق نوشت‌افزارها نشان می‌دهد مطالعه و کتاب‌خوانی در این تمدن نه یک فعالیت فردی، بلکه یک وظیفه اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رفته است.

اکوسیستم دانایی

این کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی، منظومه علمی تمدن اسلامی را یک اکوسیستم پویا توصیف می‌کند که در آن هیچ دانشی منزوی نیست و ادامه می‌دهد: از دیگر ویژگی‌های برجسته تمدن اسلامی در زمینه کتاب، توجه به همه‌جانبگی دانش است. علوم دینی، فلسفه، ریاضیات، نجوم، پزشکی و ادبیات، همه با هم رشد یافتند و کتاب‌ها ابزار اصلی انتقال و آموزش این علوم محسوب می‌شدند. این تنوع علمی نشان می‌دهد کتاب و مطالعه در تمدن اسلامی، محدود به یک حوزه خاص نبوده، بلکه وسیله‌ای برای توسعه فرهنگ، خردورزی و ارتقای سطح فکری جامعه بوده است.
وی معتقد است این جریان فکری قدرتمند، از سبک زندگی نخبگان تا بطن خانواده‌ها ریشه دوانده بود و می‌گوید: نقش شخصیت‌های برجسته اسلامی در ترویج کتاب‌خوانی نیز قابل توجه است. امامان، فقها، دانشمندان و اندیشمندان با تألیف، گردآوری و مطالعه کتاب‌ها، الگوی عملی برای جامعه فراهم کردند. در این زمینه، مادران و خانواده‌ها نیز نقش کلیدی داشتند؛ انتقال ارزش کتاب‌خوانی به کودکان و نوجوانان، بخشی از تربیت اخلاقی و فرهنگی آن‌ها بود و موجب تثبیت هنجارهای فکری و اجتماعی می‌شد.
دکتر رضایی اوج این نهضت فرهنگی را در شکل‌گیری نهادهای ماندگار علمی دانسته و یادآور می‌شود: کتابخانه‌های بزرگ اسلامی، مانند کتابخانه بغداد در دوران عباسیان یا کتابخانه‌های قاهره و اندلس، نمونه‌های بارز اهمیت کتاب و مطالعه در تاریخ اسلام هستند. این مراکز نه تنها محل جمع‌آوری کتاب‌ها بودند، بلکه به عنوان مراکز تحقیق، تبادل نظر و آموزش، به رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک می‌کردند. کتاب در این فضاها وسیله‌ای برای حفظ هویت فرهنگی، ارتقای دانش و توسعه اخلاق و رفتار انسانی بود.

نسخه‌ای برای امروز

این پژوهشگر تاریخ با نگاهی به آشفتگی‌های فکری دنیای دیجیتال، راهکار را در بازخوانی یک میراث کهن می‌جوید و تصریح می‌کند: در عصر حاضر نیز می‌توان از تجربه تمدن اسلامی درس گرفت. گسترش فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال ازجمله هوش مصنوعی سبب شده حجم اطلاعات بسیار زیاد و اغلب سطحی شود. در چنین شرایطی، بازگشت به فرهنگ کتاب‌خوانی اسلامی، یادگیری از منابع معتبر و توجه به مطالعه عمیق، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. کتاب و مطالعه، نه تنها ابزار انتقال دانش هستند، بلکه زمینه تفکر مستقل، تحلیل عمیق و پرورش اخلاق و شخصیت را فراهم می‌کنند.
وی حفظ هویت نسل جدید را در گرو همین بازگشت به مطالعه عمیق دانسته و بیان می‌کند: توجه به کتاب و کتاب‌خوانی نقش مؤثری در حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی دارد. همان‌طور که در تمدن اسلامی کتاب به انتقال دانش و فرهنگ کمک می‌کرد، مطالعه و شناخت منابع معتبر امروز، می‌تواند به نسل‌های جدید کمک کند ریشه‌های فرهنگی و تاریخی خود را بشناسند و با تکیه بر آن، جامعه‌ای آگاه و توانمند بسازند.
دکتر رضایی در پایان، راه برون‌رفت از این چالش‌ها را این‌گونه خلاصه می‌کند: روشن است که کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگ و تمدن اسلامی نه تنها ابزار دانش، بلکه وسیله‌ای برای تقویت خرد، اخلاق، هویت و ثبات اجتماعی بوده است. ترویج مطالعه، بازگرداندن ارزش کتاب‌خوانی به خانواده و جامعه و ایجاد نهضت‌های فرهنگی و کتابخانه‌های عمومی، گامی مهم در تقویت فرهنگ، دانش و هویت جامعه امروز به شمار می‌آید. کتاب در این فضاها وسیله‌ای برای حفظ هویت فرهنگی، ارتقای دانش و توسعه اخلاق و رفتار انسانی است. از این رو، هفته کتاب فرصتی است تا در آینه این تاریخ پرافتخار، جایگاه امروز خود را بسنجیم و دریابیم برای ساختن فردایی شایسته این تمدن، باز هم راهی جز بازگشت به فرهنگ کتاب و خردورزی نداریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha