در این نشست که به میزبانی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) برگزار شد، بر توسعه آموزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی، افزایش تعاملات علمی با دانشگاههای پاکستان و نقش فناوری هوش مصنوعی در پژوهشهای بینالمللی، تأکید شد.
دکتر ابراهیم داودی شریفآباد، مدیر امور بینالملل دانشگاه امام رضا (ع)، در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری دورههای زبان فارسی برای دانشجویان علاقهمند به تحصیل در ایران گفت: مدارک صادرشده از این دورهها در تمام دانشگاههای ایران معتبر است و از خدمات آموزشی مهم دانشگاه امام رضا (ع) به شمار میرود.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان پاکستانی به دلیل عشق و ارادت به امام رضا (ع) علاقهمند به تحصیل در مشهد هستند، افزود: دانشگاه امام رضا (ع) امکاناتی همچون خوابگاه، اقامت و پشتیبانی آموزشی را برای این دانشجویان فراهم کرده است.
مدیر امور بینالملل دانشگاه امام رضا (ع) در بخش دیگری از سخنانش از فعالیتهای فرهنگی این دانشگاه در پاکستان خبر داد و گفت: در سفر اخیر به کراچی، یکی از تاجران پاکستانی حمایت مالی از دانشجویان کمبضاعت را پذیرفت و طرح ایجاد وقف علمی برای ارائه بورسیه تحصیلی در ایران مطرح شد.
۱۲ تفاهمنامه علمی میان دانشگاه امام رضا (ع) و دانشگاههای پاکستان
داودی در ادامه با اشاره به سه سال همکاری مستمر دانشگاه امام رضا (ع) با دانشگاههای ایالت سند پاکستان افزود: در این مدت، ۱۲ تفاهمنامه همکاری امضا شده و دانشجویانی در رشتههای هوش مصنوعی، مکانیک، پزشکی و هنر برای تحصیل به ایران اعزام شدهاند.
وی همچنین از حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه امام رضا (ع) در کنفرانسهای بینالمللی پاکستان و توسعه همکاریهای علمی با دانشگاههای عراق و هند خبر داد.
آموزش فارسی و گسترش رشتههای تحصیلی برای دانشجویان خارجی
به گفته داودی، کلاسهای زبان فارسی برای دانشجویان خارجی بهصورت حضوری و آنلاین برگزار میشود و پس از پایان این دورهها، داوطلبان میتوانند وارد رشتههای مختلف از جمله مهندسی، علومانسانی، پزشکی و هنر شوند.
کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهشهای دانشگاهی
در ادامه این نشست، دکتر عادل قاضیخوانی، عضو هیئتعلمی دانشگاه امام رضا (ع)، به تبیین نقش هوش مصنوعی در پیشبرد تحقیقات علمی پرداخت و گفت: ابزارهایی مانند ChatGPT، Gemini، Claude، Deepseek، Copilot و Perplexity میتوانند در تولید ایده، یافتن کلیدواژهها و بهبود نگارش پژوهشها به دانشجویان کمک کنند؛ هرچند هنوز محدودیتهایی دارند و آینده از آنِ ابزارهای تخصصیتر خواهد بود.
معرفی ابزارهای پژوهشی پیشرفته برای محققان
وی در بخش دیگری از سخنانش ابزارهای علمی Dimensions، Litmaps و Connected Papers را معرفی کرد و توضیح داد که این سامانهها در مرور ادبیات علمی، تحلیل ارتباطات پژوهشی و دستهبندی مقالات بسیار مؤثرند.
دکتر قاضیخوانی همچنین بر اهمیت «مهندسی پرامپت» در استفاده دقیق و مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی تأکید کرد و شیوههای محدودسازی پاسخها بر اساس منابع معتبر را تشریح کرد.
در پایان این نشست، موضوعاتی مانند محدودیت برخی ناشران علمی در پذیرش تصاویر تولیدشده باهوش مصنوعی، ضرورت استفاده از ابزارهای بررسی گرامر و چالشهای دانشجویان در ترجمه متون تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.



نظر شما