با از سرگیری ترانزیت کالاهای مختلف، سوت کشتی ها در بنادر مازندران طنین انداز شده و بهار پررونقی را برای مناطق ویژه اقتصادی استان رقم زده است.

سوت کشتی ها در بنادر اقتصادی نواخته شد/ معرفی ظرفیتهای بنادر

به گزارش خبرنگار مهر، مازندران سه بندر فعال در امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر دارد که دو بندر نوشهر و امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی هستند و از بین بنادر مازندران بندر امیرآباد با بیش از هزار هکتار تنها بندر مجهز به ریل شمال ایران است.

همچنین بندر امیرآباد به عنوان کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در مبادلات بین المللی ایفا می کند و کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند در مسیر کریدور شمال ـ جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند.

این امر با توجه به ایجاد کشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شکل گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس، برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است. کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود.

این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود و ازجمله مزایای مهم آن، تقاطع های متعددی است که با کریدورهای مختلف بین آسیای میانه و اروپا دارد.

در سالی که گذشت تعداد ۸۲۳ فروند شناور در بنادر امیر آباد و نکا پهلوگیری کردند و به گفته علی خدمتگزار مدیر منطقه ویژه اقتصاد بندر امیرآباد، حجم تخلیه و بارگیری کالا در سال گذشته رشد دو درصدی داشته که پیش بینی می شود این میزان در سال افزایش یابد.

کراپ‌شده - بندر شهید رجایی

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این بندر با داشتن قابلیتها و مزیتهایی برای سرمایه گذاری مهیاست گفت: پارسال بیش از سه میلیون و ۶۲۵ هزار تن کالا در این بنادر تخلیه و بارگیری شد و حمل ریلی نیز رشد ۳۱ درصدی داشته است.

وی با اشاره اتصال بندرامیرآباد به راه آهن سراسری، این امر را از جمله مزیتهای این منطقه ویژه اقتصادی برشمرد و گفت: سال قبل بیش از ۱۲۶ هزار تن کالا با دو هزار و ۳۶۶ دستگاه واگن وارد بندر شده است.

خدمتگزار با اشاره به انجام ۱۶ کیلومتر ریل سازی گفت: وجود نیروگاه بخش خصوصی ۷۵ مگاواتی، وجود پست برق و وجود کار صنعتی به میزان ۲۰هزار مترمکعب بر ثانیه از جمله اقدامات است.

مدیربندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: ارتقای شاخص های عملیاتی شامل فعالیت ۲۴ ساعته امور بندری، تدوین دستورالعمل پهلودهی شناوران و نظارت بر اجرای آن، مدیریت بهینه انبارها و سیلوها از اهم اقدامات انجام شده در بندر است.

مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد افزایش توان تجهیزاتی بندر را مهم برشمرد و گفت: از پنج دستگاه جرثقیل دو تا سه دستگاه خارج از سرویس بود و فعال سازی دو دستگاری گنتری کرین ۵۷ تنی را ظرف سه ماه بازسازی کردیم.

خدمتگزار با بیان این بندر هاب غلات کشور است و گفت: شمار دستگاههای مکنده از دو دستگاه به پنج دستگاه افزایش می یابد که حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۳۰۰ تنی هستند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ادامه داد: راه اندازی شش دستگاه جرثقیل بکرا با اجرای سه پروژه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال، اجرای پروژه بازسازی و مونتاژ از دیگر اقدامات است.

 

بندر نوشهر

مدیربندر امیرآباد درباره طرح های در دست اقدام بندر امیرآباد با بیان اینکه تعداد اسکله های این بندر امسال به ۱۳ پست می رسد گفت: نصب دستگاه ست شکن، اجرای بخشی از زیرسازی و روسازی محور راه، اجرای بخشی از عملیات آسفالت محور راه، اجرای ۱۲ آبرو از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بندر نوشهر قدیمی ترین بندر استان است که سالانه بطور متوسط پذیرای ۵۰۰ فروند کشتی از کشورهای حوزه دریای خزر است افزود: نزدیکترین بندر تجاری به پایتخت، دسترسی به فرودگاه، دسترسی آسان به بازار مصرف، دارای بودن  انبارها و تاسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا از جمله مزایاست.

منوچهر تاتینا درباره فرصتهای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر گفت: توسعه اراضی و پسکرانه های بندری، ساخت اسکله های تجاری و نفتی،  ساخت انبارهای روباز و سرپوشیده،  ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده،  احداث تاسیسات سرد خانه ای و مشارکت در ساخت زیربناها و روبناهای اراضی پشتیبانی ۲۰۰ هکتاری از جمله فرصتهاست.

اسکله بندر انزلی

وی مهمترین طرح های توسعه ای در دست اقدام بندرنوشهر را احداث راه اختصاصی جهت اتصال بندر به کمربندی نوشهر،  اجرای سامانه حفاظت رسوبگیری غربی بندر،  ساخت سیلوهای غلات به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، احداث برج کنترل دریایی و بازسازی اسکله غربی اعلام کرد.

تاتینا درباره مزایای منطقه ویژه اقتصادی گفت: صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء، ایجاد تسهیلات ویژه شامل ورود ماشین آلات، قطعات یدکی، آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی از جمله مزایا است.

مازندران با داشتن ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی و بنادر مختلف سهم بسزایی در ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی دارد که با برنامه ریزی هدفمند و رفع مشکلات فراروی می توان به رونق اقتصادی استان کمک کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.