تحولات منطقه

۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۳۰۵۶۶۸

قدس آنلاین: همه ما می دانیم بهشت و جهنم در گروی اعمال خودمان است و این ما هستیم که بهشت یا جهنم را برای خود با اخلاق و رفتارمان می خریم.

این سه اخلاق ما را اهل جهنم می کند!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، جهنم جایگاه بدکاران و پرده دران محضر الهی است که در آیات قرآن و نیز روایات معصومین علیهم السلام در پاسخ بدی های انسان وعده داده شده است، آنچنان که خداوند متعال در آیات 21 و 22 سوره مبارکه نباء می فرماید: «دوزخ در كمين باشد؛ منزلگاهى براى سركشان».

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «بترسيد از آتشى كه ژرفايش بسيار است و گرمايش شديد و عذابش نو به نو. سرايى است كه در آن رحمتى نباشد و دعا و خواهشى در آن شنوده نشود و اندوهى در آن زدوده نگردد.»

همان حضرت (ع) می فرمایند: « بدانيد كه اين پوست نازك را ياراى آتش نيست؛ پس به خود رحم كنيد، شما در مصيبت ها و گرفتاري هاى دنيا آتش را آزموده ايد. آيا ديده ايد كه وقتى يكى از شما خارى به بدنش مى خلد، يا به زمين مى خورد و خونى مى شود و يا شن هاى داغ، پايش را مى سوزاند، چگونه بيتابى مى كند؟! پس، چگونه خواهد بود، اگر ميان دو لايه آتش، همبسترِ سنگ و همدمِ شيطان باشد؟!»

جالب آنکه روایات چرایی افتادن انسان در ورطه جهنم را نیز تصریح کرده اند.

رسول خدا (ص) در این باره می فرمایند: «جهنم را درى است كه كسى از آن وارد نمى شود، مگر آن كه با معصيت خدا خشم خود را فرو نشانده است.»

و از نبی مکرم اسلام (ص) است که: « سه خوى از اخلاق دوزخيان است: تكبر، خودپسندى و بداخلاقى.»

همچنین، امام صادق (ع) فرموده اند: «سه خوى است كه اگر در مرد باشد، باكى نيست كه بگويى او دوزخى است: خشونت و بزدلى و بخل. و سه خوى است كه اگر در زن باشد، پروايى نيست كه بگويى او دوزخى است: بى حيايى، بزرگ منشى و فخر فروشى.»

همچنین حضرت رسول (ص) می فرمایند: «هر تندخوىِ خشنِ مغرورِ گردن فرازِ حريصِ خسيسِ بى خير، اهل دوزخ است و اهل بهشت ، مستضعفان بى پناهند.»

 

به تصریح آیات و روایات طعام و خوراک دوزخیان نیز بسیار دردناک و گزنده است آنچنان که خداوند متعال در آیات 6 و 7 سوره مبارکه غاشیه می فرماید: «براى دوزخيان خوراكى جز ضريع (خار خشك سمّى) نيست، كه نه چاق كند و نه گرسنگى را باز دارد».

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «ضريع چيزى است در دوزخ همانند خار، كه از [گياه] صبر زرد، تلخ تر است و از مردار، بدبوتر و از آتش، داغ تر. خداوند آن را «ضريع» ناميده است.»

منابع:

غررالحکم

مجمع البیان

بحارالانوار

میزان الحکمه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha