مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی گفت: ۶۳۵ مزار در سطح استان ساماندهی شده که از این تعداد ۳۲گلزار شهدا بوده و ۶۵ درصد از گلزارهای شهدای استان ساماندهی شده است.

۶۵ درصد مزار شهدای خراسان رضوی ساماندهی شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، عابدین عابدی مقدم ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: امسال دفاع مقدس بیشتر در اذهان تداعی کرد چرا که 97 شهید منا، 69 شهید مدافع حرم و شهدای جانباز در سطح استان خراسان رضوی تشییع شدند.

وی افزود: تمامی شهدای دفاع مقدس، شهدای مرزها و درگیری‌های داخلی در مقابله با معاندین چه ایرانی و چه غیر ایرانی از نظر بنیاد شهید در یک ردیف قرار می‌گیرند و هیچ تفاوتی بین شهدای مدافع حرم افغان و ایرانی وجود ندارد.

عابدی مقدم تصریح کرد: شهدای منا و حج نیز در مرحله اول با تقاضا و نظر مساعد رهبر در رابطه با دفن قطعه شهدا در قطعه شهدا تفاهم نامه‌ای بین ریاست بنیاد شهید و نمایندگان رهبری و رئیس جمهوری در سازمان حج به امضا رسید که طبق این تفاهم نامه شهدای منا در سیستم بنیاد شهید به ثبت رسیدند و خدمات فرهنگی توسط بنیاد برای همسر و فرزندان شهدای منا در نظر گرفته شده است البته بحث بیمه درمانی خانواده شهدای منا نیز توسط سازمان حج و زیارت تامین می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید خراسان  رضوی عنوان کرد: در سال جاری 4 هزار و 555 نفر از مجروحین جنگی که تا الان کمیسیون نرفته بودند و یا تقاضای درصد جانبازی نداشتند و یا تشکیل ضایعات و تکمیل مدارک داشتند مورد بررسی قرار گرفتند و تعیین تکلیف شدند.

وی با اشاره به موضوع اشتغال فرزندان شهدا خاطرنشان کرد: 600 نفر در رسته‌های دولتی شاغل هستند و 333 نفر نیز مدارکشان در دست اقدام است ضمن اینکه 240 نفر در حوزه اشتغال و کارآفرینی معرفی شده‌اند.

عابدی مقدم بیان کرد: در حوزه مسکن نیز 3 هزار نفر در سال 94 خدمات دریافت کرده‌اند، در حوزه درمان نیز خوشبختانه مشکلی وجود ندارد و تنها موضوعی که در این حوزه در حال پیگیری بحث بیمه ایران است که پیگیر هستیم. والدین شهدا که نیاز به مراقبت‌های پس از عمل، کهولت سن و نیاز به نگهداری ویژه دارند می‌توانند در منزل نیز پرستار داشته باشند.

مدیرکل بنیاد شهید خراسان  رضوی با اشاره به خدمات بیمه‌ای به خانواده شهدا گفت: تمامی والدین شهدا، همسران شهدا، فرزندان و جانبازان و آزادگان و افراد تحت تکفل آنها چه شاغل باشند و چه نباشند تحت پوشش طلایی بنیاد هستند و اگر کسی در حوزه درمان مطالبه داشت در حوزه درمان بنیاد شهید پاسخگو است.

وی افزود: 1500 نفر در جلسه کمیسیون پزشکی از 4550 نفر تعیین تکلیف درصد شده‌اند که بخشی از این افراد یا افزایش درصد داشته‌اند و یا به تازگی درصد گرفته‌اند. 600 نفر نیز برابر مقررات بنیاد شهید سند درمانی و اسناد  پزشکی کاملی نداشتند در کمیسیون مشترک بین یگان‌های  نظامی، انتظامی و بنیاد شهید تعیین تکلیف شده‌اند.

عابدی مقدم با اشاره به اینکه 10 هزار فرزند شهید و جانباز بالای 25 درصد دانشجو در استان تحت پوشش بنیاد شهید هستند عنوان کرد: 100 درصد هزینه شهریه دانشجویان توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود ضمن اینکه 7 هزار فرزند شهید در 105 مدرسه شاهد تحت پوشش بنیاد شهید هستند.

وی با اشاره به 22 اسقند ماه روز شهید اظهار داشت: امروز 750 نفر از خانواده شهدا میهمان امام رضا(ع) بودند و فردا نیز 750نفر از همکاران بنیاد شهید و خانواده مدافع حرم میهمان امام رضا هستند و گلزار شهدای حرم را غبار روبی می‌کنند، گردهمایی بزرگ خانواده شهدا در حسینیه رهروان روح الله و غبار روبی گلزار شهدا و دو یادواره شهید در سالن ایثار بنیاد شهید و فرهنگسرای انقلاب مشهد برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدف ما در روز شهید خروج این روز از حوزه بنیاد شهید است و اینکه همه مردم و مسئولان نسبت به این روز احساس مسئولیت کنند و به این روز بپردازند. ضمن اینکه 17 هزار شهید در استان داریم که از این تعداد 93 شهیده هستند و از حیث شهدا و افراد تحت پوشش سومین استان ازاز نظر افراد تحت پوشش هستیم.

عابدی مقدم گفت: جبهه همین نزدیک است یکی از فعالیت‌های فرهنگی است که  به منظور گسترش کمی و کیفی آن زمین وسیعی قرار است در بهشت رضا(ع) به ان اختصاص یابد و مجموعه‌ای از موزه و مرکز اسناد کتابخانه‌ای به عنوان تاریخ شفاهی در قالب موزه شهدا طراحی شده که قرار بود 22 اسفند بهره برداری شود اما هنوز تکمیل نشده است.

وی عنوان کرد:  در حوزه دانش آموزی بحث شهید پژوهی را تجربه کرده‌ایم به طوری که بیش از 40 هزار نفر این موضوع را تجربه کرده‌اند و در همین راستا 12مرکز شهید پژوهی در سطح استان راه اندازی شده است. همچنین 1200 راوی معلم و دانش اموز به راهیان نور اعزام شده‌اند در بخش شهید پژوهی نیز از دانشجویانی که پروژه خود را با این موضوع بردارند از استاد راهنما و دانشجو  حمایت می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اذعان کرد: 635 مزار در سطح استان ساماندهی شده که از این تعداد 32گلزار شهدا بوده و 65 درصد از گلزارهای شهدای استان ساماندهی شده است و به مدت 3 سال تمامی گلزارهای شهدا در سطح استان ساماندهی می‌شوند.

عابدی مقدم درباره لایحه حمایت از جانبازان و ایثارگران افزود:  بیش از 80 درصد این لایحه اجرایی شده و بیش از 20 درصد در حوزه خدمات اختصاص پیدا می‌کند. در بعضی از دستگاه‌ها این لایحه انجام شده ضمن اینکه طبق ماده 38 و 39 ایثارگران افرادی که حقوق جانبازی و ایثارگری دریافت می‌کنند باید طبق میزان حضورشان در جبهه با مدارج نظامی حقوق آنها پرداخت شود که در حال حاضر منتظر تامین اعتبار هستیم.

وی با اشاره به ایجاد کمیسیون ایثار و شهادت در شورای شهر مشهد گفت: در شورای شهر ایجاد این کمیسیون به تصویب رسیده و اداره امور ایثارگران در شهرداری مشهد به زودی راه اندازی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.