۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: 369737

قدس آنلاین: اگرچه اعمال مختلفی جزء فضایل اخلاقی قرار می گیرند به تصریح روایات یک عمل و خصیصه در راس فضیلت ها قرار دارد.

این عمل برترین فضیلت انسان است

به گزارش قدس آنلاین، کسب فضیلت و آراسته شدن به فضایل اخلاقی در کنار دوری از رذیلت ها و پستی های رفتاری در اسلام مورد تاکید است و برکات فراوانی برای آن تصریح شده است.

امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «بالا رفتن بر نردبان فضيلت ها دشوار، اما رهايى بخش است و فرود آمدن به سوى پستي ها آسان، اما مُهلك است.»

همچنین از ایشان است که: «نفْس خويش را به [پذيرفتن] فضيلت ها مجبور كن؛ زيرا رذايل سرشتى توست.»

امام جواد (ع) درباره انواع فضیلت ها می فرمایند: «فضيلت ها چهار گونه اند: اول، حكمت كه جانمايه آن انديشه است. دوم، عفّت كه جانمايه اش شهوت است. سوم، قدرت كه جانمايه اش خشم است. چهارم، عدل كه قوام آن در اعتدال قواى نفسانى است.»

امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «هر چيزى را برترى و فضيلتى است و برترى كريمان نيكى كردن به مردان (بزرگان) است.»

و نیز فرموده اند: «هر كه ايثار كند شايسته عنوان فضيلت و برترى است.»

مولای متقیان (ع) همچنین می فرمایند: «هر كس به كسى كه به او بدى كرده است، خوبى كند، بي گمان مجمع فضايل را در اختيار گرفته است.»

علاوه بر این، ایشان فرموده اند: «هرگاه از حرام ها بپرهيزى و از شبهات باز ايستى و واجبات را به جاى آورى و به مستحبّات پردازى، هر آينه فضيلت هاى دينى را به كمال رسانده اى.»

امام علی (ع) درباره برترین فضیلت ها می فرمایند: «برترين فضيلت ها برآوردن آرزوها [ى مردم] است (بخشيدن آن چيزهايى كه خود انسان به آنها علاقه دارد) و كمك كردن به درخواست كننده [كمك] و ميانه روى در برآوردن خواهش ها است.»

و نیز فرموده اند: «نگه داشتن زبان و بذل احسان، از برترين فضايل انسان است.»

و از ایشان است که: «تسلّط بر خشم و ميراندن شهوت سرآمد فضايل است.» و «احسان كردن به مردمان بلند مرتبه رأس فضيلت ها است.»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «اى مردم! همانا برترين مردم، كسى است كه با وجود بلندمرتبگى، فروتنى كند و با وجود توانگرى، به دنيا زهد ورزد و در عين داشتن توانايى، انصاف به خرج دهد و در عين قدرتمندى، بردبار باشد. بدانيد كه برترين مردم، بنده اى است كه از دنيا به قدر كفاف برگيرد و در آن با خويشتندارى و عزّت نفس زندگى كند و براى سفر [آخرت] توشه برگيرد و براى رفتن آماده شود.»

و امام علی (ع) در این باره فرموده اند: «همانا برترين مردم نزد خداوند، كسى است كه عمل به حق را از عمل به باطل بيشتر دوست داشته باشد، اگر چه حق براى او كمبود و اندوه به بار آورد و باطل سود و فزونى به سويش بكشاند.»

آن حضرت (ع) همچنین فرموده اند: «بخشندگى و حياء، برترين خصلت ها هستند.»

و از امام علی (ع) است که می فرمایند: «با دشمنت به فضل و نيكويى رفتار كن كه اين يكى از دو پيروزى است.»

منابع: غرر الحكم : 1136 و 1137، 2477، 8845، 7039، 8905، 3280، 4899، 5237، 5254 و 2169.

نهج البلاغة: الخطبة 125 .

میزان الحکمه، ج 9، ص 155

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.