قطر ۲ سال قبل با کشورهای همسایه خود به توافقی محرمانه رسیده بود و این کشورها متعهد شده بودند تا از گروههای اپوزیسیون و جریانات بر هم زننده ثبات در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر حمایت نکنند.

جزئیات توافق محرمانه قطر و اعراب در مورد مسائل خاورمیانه

به گزارش قدس آنلاین،  قطر طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با کشورهای همسایه خود به توافقی محرمانه رسیده بود. در نسخه ای از این توافق که شبکه خبری سی ان ان مدعی است به آن دست یافته، سران قطر متعهد شده بودند تا از گروههای اپوزیسیون و جریانات بر هم زننده ثبات در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر حمایت نکنند.

اصل وجود این توافق محرمانه از پیش محرز شده بود اما محتوا و اسناد محرمانه مرتبط با آن برای نخستین بار است که رسانه ای می شوند. کشورهای تحریم کننده قطر و در راس آنها عربستان سعودی قطر را به نقض دو توافق ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ متهم کرده اند. با استناد به اطلاعاتی که از سی ان ان می گوید از یک منبع موثق منطقه ای بدست آورده شاید ریشه اصلی اختلافات دوحه و همسایگانش بیشتر مشخص شود.

در متن دست نویس شده توافق اول مورخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۳ که به امضای پادشاه عربستان، امیر قطر و امیر کویت رسیده است طرفین به عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عدم حمایت مالی یا سیاسی از گروه های اپوزیسیون این کشور ها متعهد شده اند. در این توافق موسوم به توافق ریاض، صراحتا بر عدم حمایت از جمعیت اخوان المسلمین مصر و اپوزیسیون یمن تاکید شده است.

در توافق دوم مورخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ که از آن به «فوق محرمانه» یاد شده، امضای امیر بحرین، ولیعهد ابوظبی و نخست وزیر امارات نیز دیده می شود و در آن عمدتا بر کمک به برقراری ثبات در مصر و جلوگیری از نقش حمایتی شبکه الجزیره از مخالفان دولت قاهره، تاکید شده است.

یکی از مسئولان دوحه در پاسخ به سی ان ان، عربستان و امارات را به نقض توافقات قبلی متهم کرده است. سیف بن احمد الثانی، مدیر دفتر ارتباطات دولت قطر گفته بازخوانی دقیق متن توافقات مربوط به سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نشان خواهد داد که هدف اصلی آنها تضمین حاکمیت کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس و گسترش همکاری ها در قالب یک چارچوب شفاف بوده است.

انتشار این اسناد از سوی شبکه سی ان ان همزمان شده با سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به کویت، قطر و عربستان سعودی.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.