یزد- مدیرکل اداره استاندارد استان یزد گفت: دومین هم اندیشی فرآورده های کنجدی به میزبانی دانشگاه اردکان تا پایان امسال برگزار می شود.

دومین هم اندیشی فرآورده های کنجدی برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین ماجدی اردکانی اظهار داشت: بعد از اولین هم اندیشی فرآورده های کنجدی، که در سال ۹۴ برگزار شد به دنبال آن بودیم، که این حرکت به صورت هدفمند استمرار خود را حفظ نماید و شاهد ارتقائ گرید آن نیز باشیم، به گونه ایی که در سال های بعد به همایش های استانی، ملی و بین المللی تبدیل شود.

مدیرکل اداره استاندارد استان یزد گفت: تاکنون در استان یزد بیش از ۲۵۰ واحد صنفی تولید محصولات کنجدی از جمله روغن کنجد با مجوز های صنفی و بدون داشتن علامت استاندارد مشغول فعالیت هستند که این موضوع برای استان دارالعباده یزد زیبنده نمی باشد و ما مطمئن هستیم با توجه به تعهد و تدینی که در کسبه استان وجود دارد از دی ماه سال جاری به بعد مشکل مرتفع شده و اسباب نگرانی مردم از بین خواهد رفت.

وی افزود: شهرستان اردکان مهد فرآورده های کنجدی استان و کشوراست، به گونه ایی که از تعداد واحد صنفی گفته شده،۱۸۰ واحد در این شهرستان مستقر هستند، بنابراین برگزاری این هم اندیشی در اردکان با توجه به اینکه بخش خصوصی، حضور و مشارکت جدی و فعال خواهد داشت، مشکلات بیشتری شناسایی شده ومتعاقب آن رفع خواهند شد.

مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست گفت: متاسفانه بر اساس گزارش های رسیده، برخی ازواحدهای مجاز و غیرمجاز روغن گیری های خیابانی از کنجدهای کپک زده و از رده خارج برای روغن گیری استفاده میکنند، که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نمی باشد و در واقع روغن کنجد مسموم تحویل مشتری می گردد.

غلام رضا قاسم پور ادامه داد: مشکل دیگری که هنگام روغن کنجد گیری مشاهده می شود آن است که روغن داغ شده ودمای آن بالا میرود ودر واقع این معضل سبب می شود که روغن حاصله مشکل‌دار شود که در هم اندیشی پیش رو خوب است به صورت علمی این مشکلات به چالش کشیده شده و نسبت به رفع آن ها اقدام شود.

نماینده پژوهشگاه استاندارد نیز در این نشست گفت: بسی مایه افتخار است که استان یزدمرکز فراورده های کنجدی کشور می باشد، ولی نگرانی ها زمانی برطرف می شود که دیگر در این محصولات شاهد حضور آلایندگی ها و فلزات سنگین نباشیم.

زهرا پیراوی ونک افزود: فاکتورهای ماهیتی این هم اندیشی باید مشخص باشد، ضمن این که خروجی های مطالعاتی خوب آن، غنای هم اندیشی  را نیز افزایش می دهد.

وی گفت: حضور و مشارکت بخش خصوصی در انجام این حرکت سبب می شود تا در خصوص مواد اولیه، پروسه تولید، آلایندگی ها و وجود فلزات سنگین چاره اندیشی شده و در نهایت محصولات با کیفیت و استاندارد به دست مصرف کننده برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.