عاشقان اعلبیت علیهم السلام آمده‌اند تا با امام خود وداع کنند. با سربندهای سرخ بر پیشانی و پرچم‌های سرخ در دست که یادگاری از مظلومیت شهدای کربلا است. بر سرخی‌ پرچم‌هایشان عبارت «حب‌الحسین یجمعنا» حک شده و همراه با باد پاییزی در حریم ملکوتی حرم هشتم به اهتزاز درمی‌آید.

زائرین اربعین درمشهد:عشق حسین روح مسلمانی من است/ حب‌الحسین یجمعنا

به گزارش قدس آنلاین، جمله‌ای که از همدلی و وحدت می‌گوید و از عشقی که کوچک و بزرگ و پیر و جوان نمی‌شناسد.از شهر بهشت تا کربلا. از رضای غریب تا سیدالشهدا(ع) و برای همه آنان که حب اهل بیت(ع)بر دل‌هایشان مُهری ابدیزده است. امروز حرم امام مهربان، معطر به عطر حضور خادمینی شده که آمده‌اند از امام خود رخصت بگیرند برای خدمتگزاری به زائرین اربعین کربلا. خاضعانه و خاشعانه در حریم ملکوتی‌اش زانو زده‌اند و با نوای جانسوز ذاکر اهل بیت(ع) اشک از گونه‌هایشان روان است. اشک‌هایی که از شوق می‌گوید و از خلوص. اشک‌هایی که هر قطره‌اش روایت از دلدادگی دارد. صحن انقلاب امروز شاهد تصاویری زیباست. از حضور خدام اربعین حسینی.
از سبزپوشان پاکبان که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار است به قصد خدمت پا به وادی کربلا می‌گذارند تا بانوانی که سال‌هاست پا به پای مردان، در موکب‌های عشق و مهر، به زائرین پیاده سیدالشهدا خدمت می‌کنند تا ادامه‌دهنده نهضت حسینی و پیام‌رسان مکتب زینب(س) باشند.

حب الحسین یجمعنا
در آداب ایران اسلامی برای هر فردی که توفیق سفر زیارتی نصیبش می‌شود، آیین بدرقه برگزارمی‌کنند. اسپند دود کردن، چاووشی‌خوانی و گذر کردن از زیر قرآن بخشی از این مراسم سنتی است. در آستانه ایام اربعین حسینی و در ششمین روز از ماه صفر نیز آیین سنتی بدرقه خدمتگزاران اربعین حسینی در مشهد مقدس با حضور تولیت آستان قدس رضوی و سایر مسئولان شهری و استانی در صحن انقلاب حرم رضوی برگزار می‌شود
.آیینی با شکوه و تماشایی که حضور زوار، آن را زیباتر کرده است. در ابتدای مراسم بدرقه، خدام اربعین حسینی پاکبانان سبزپوش شهرداری مشهد دسته‌دسته با پرچم‌هایی سرخ که شعار «حب الحسین یجمعنا» به معنای دوستی حسین(ع) همه ما را دور هم جمع می‌کند، روی آن نقش بسته، وارد صحن انقلاب ‌می‌شوند. در حالی که رنگ پرچم‌هایشان به نشانه عشق خدمت به زائران اربعین حسینی، هم‌رنگ پرچم گنبد طلای سیدالشهدا(ع) انتخاب‌شده است‌. هرچند بادی سرد در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی در حال وزیدن است اما گرمای عشق به امام حسین(ع) در دل خادمان باعث شده مراسمی سراسر شور و اشتیاق خدمت را در جوار بارگاه منور رضوی تجربه کنند.تلاوت آیات کلام‌الله وحی توسط امیر لعل اول قاری بین‌المللی قرآن کریم آغازگر مراسم بدرقه خدام اربعین حسینی در حرم رضوی است.مداحی و مرثیه‌سرایی بدرقه خدام اربعین حسینی با شعار«حب الحسین یجمعنا» ادبیاتی مشترک میان مداحان ایرانی و عراقی حاضر در این مراسم است. مداح عراقی به نیابت از همه مردمان عراق در قالب جملاتی موزون، خدام رضوی را به پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) دعوت می‌کند و همه زائران و مجاوران که عشق حسینی در دل دارند، با چشمانی اشکبار و به شوق زیارت سید شهیدان، رو به مضجع شریف رضوی همراه با خدام بارگاه امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نوای« لبیک یا حسین(ع)» سر می‌دهند.

زیارت اربعین، هویت‌بخش است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیز برای بدرقه‌ی خدام اربعین آمده است. او در این مراسم در بخشی از سخنانش می‌گوید: «جامعه امروز ما نیاز به سرمایه معنوی دارد و این سرمایه‌های معنوی آرامش می‌آورد و تلاش مؤمنین را دو صدچندان می‌کند. سفر اربعین با سفرهای تفریحی خیلی متفاوت است؛ نه‌فقط به دلیل ارزش معنوی آن، بلکه به خاطر آثار و برکات اجتماعی که در پی دارد».وی با تاکید بر اینکه چه خوب است متمکنین برای حضور بیشتر محرومین در این راهپیمایی مشارکت کنند، اظهار کرد: «رونق بیشتر پیاده‌روی اربعین، بهترین محل و زمان نذر و ایثار برای دستگاه حسینی است. زیارت اربعین، هویت‌بخش است. وقتی انسان خود را در این جمعیت انبوه و سرشار از ایمان و اخلاص می‌یابد تازه به هویت خود که عضویت در امت باشکوه اسلام است پی می‌برد و به آن افتخار می‌کند».

خدمت‌رسانی بیش از ۲۰۰ خادم رضوی به زائران حسینی
 منبتی معاون اماکن آستان قدس رضوی هم که در این مراسم معنوی و با شکوه حضور پیدا کرده است، درباره این مراسم و نیز خدمتگزاری خادمین بارگاه رضوی در مراسم اربعین امسال برای زائرین کربلا توضیح می‌دهد: «آیین بدرقه کاروان اربعین حسینی امروز با حضور هزاران نفر از خدمتگزاران حماسه اربعین حسینی از دستگاه‌های مختلف شهری و خدام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در صحن انقلاب اسلامی حرم رضوی برگزار شد». وی ادامه می‌دهد: «آستان قدس رضوی امسال نیز مانند سال‌های گذشته چهار موکب را در شلمچه، کربلا، کاظمین و سامرا خواهد داشت و بیش از ۲۰۰ خادم بارگاه ملکوتی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در این موکب‌ها به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد».

اعزام ۱۰۰۰ خادم شهرداری مشهد برای خدمت به زائران اربعین حسینی
قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد مقدس هم که در این مراسم حضور پیدا کرده است، در خصوص خدمات نیروهای شهرداری مشهد به زائران اربعین حسینی می‌گوید: «امسال هزار نفر از خادمان شهرداری مشهد برای خدمت به زائران اربعین حسینی به عراق اعزام می‌شوند و درصد بالایی از افرادی که اعزام می‌شوند برای اولین بار توفیق زیارت امام حسین(ع) را پیداکرده‌اند».

وی ادامه می دهد: «۶۰۰‌پاکبان به همراه عوامل پشتیبانی و اجرایی آنان در نجف اشرف مستقر می‌شوند و نظافت مسیر حدود ۱۸ کیلومتری شارع‌های مدینه، علی ابن ابیطالب، حولی(کمربندی) و صافی صفا را انجام می‌دهند». شهردار مشهد مقدس بیان می‌کند: «در طول تاریخ، حاکمان سعی داشته‌اند نام و یاد سیدالشهدا(ع) را از بین ببرند، اما عاشورای حسینی هم‌چنان پابرجاست و عزت امام حسین(ع) تا قیامت ادامه دارد».

اهل بیت(ع) چراغ هدایت ما هستند
جواد حسینی یکی از پاکبانان حاضر در مراسم است. با چشم‌هایی پر شعف درباره اینکه امسال برای خدمتگزاری انتخاب شده می‌گوید: «برای اولین بار است توفیق دارم در لباس خدمتگزار زائران امام حسین(ع) عازم کربلا باشم. همیشه زمانی که در مراسم عزاداری سالار شهیدان شرکت می‌کردم یکی از آرزوهایمزیارت امام حسین(ع) بود و امسال این سعادت بزرگ نصیبم شده که علاوه بر زیارت عتبات، خدمتگزار زائران هم باشم».

آقای صفری، یکی دیگر از پاکبانان حاضر در مراسم، با چشم‌هایی نمناک مدام این جمله را تکرار می‌کند: «الحمدالله... الحمدالله...». با دست‌های پینه بسته، اشک را از گوشه چشمانش پاک می‌کند و به سختی ادامه می‌دهد: «سلامتی همه بیماران و خصوصا همسرم را اول از خدا و دوم از امام حسین(ع) و امام غریب می‌خواهم و اینکه بتوانم خدمتگزار خوبی برای زوار سیدالشهدا باشم».
خانم رضوانی که سومین سال است توفیق خدمتگزاری نصیبش می‌شود، نیزدرباره حس و حال معنوی‌اش می‌گوید: «شاید باورتان نشود ولی در طول این سه سال، اتفاقاتی در زندگی ام دیده‌ام که بیشتر به معجزه شبیه بوده است. این‌ها همه جز از لطف و عنایت ائمه اطهار نیست. اهل بیت(ع)، چراغ هدایت ما هستند و من دارو  ندارم را مدیون الطاف ایشان هستم». ذکر «بر مشامم می‌رسد هرلحظه بوی کربلا» از لبان خدام اربعین جاری می‌شود و خادمان بعد از دریافت پرچم متبرک رضوی از دستان تولیت آستان قدس رضوی، ذکرگویان از مسیر ایوان نقاره‏خانه و از میان خدامی با اسپنددان‌هایی معطر عبور و گذر از دروازه قرآن خود را آماده عزیمت به عراق می‌کنند. در میان نگاه‌های پر حسرت و اشک‌آلود زائرین جامانده‌ای که دعای خیرشان را بدرقه راه آن‌ها می‌کنند.
منبع: آستان نیوز/ 
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.