"جمال واکیم" کارشناس مسائل بین الملل عوامل بحران های اخیر در کشورهای لیبی، الجزائر و سودان را تشریح کرد.

آخرین تحولات سیاسی و نظامی در لیبی و پای ثابت آمریکا و عربستان در بحران‌های جهان

جمال واکیم تحلیلگر مسائل بین الملل و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین، در تشریح تحولات ماه های اخیر در کشورهای آفریقایی به ویژه درگیری های لیبی گفت: خلیفه حفتر با حمایت مصر، عربستان، امارات و آمریکا، می خواهد نیروهای ارتش سابق لیبی در زمان "معمر قذافی" را سازماندهی و دولت را از دست اسلام گراها و اخوان المسلمین خارج کند؛ در نتیجه آنچه امروز در لیبی جریان دارد، تلاش مصر، عربستان و امارات علیه اخوان المسلمین در این کشور است.

جمال واکیم در مورد تحولات میدانی در لیبی و وضعیت فرودگاه طرابلس افزود: درگیری ها در اطراف و داخل این فرودگاه ادامه دارد که گاهی کنترل آن در اختیار نیروهای حفتر قرار می گیرد و گاهی نیروهای دولت وفاق ملی بر آن مسلط می شوند. این احتمال وجود دارد که نیروهای حفتر براین فرودگاه مسلط شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد نقش آمریکا در بحران لیبی تاکید کرد که ایالات متحده امریکا نیز به مانند عربستان و امارات می خواهد که اسلام گراها و اخوان المسلمین در دولت این کشور نقشی نداشته باشند. خلیفه حفتر حملات خود را از شرق لیبی آغاز کرد که این منطقه بخش مهمی در امنیت ملی مصر به حساب می آید، در نتیجه خلیفه حفتر از حمایت این کشور برخوردار است.

واکیم افزود: به طور کلی می توان گفت که نزاع در این منطقه میان دو محور متحد با آمریکا متشکل از عربستان، مصر و امارات در مقابله بامحور ترکیه و قطر است. در واقع خلیفه حفتر ابزار دست محور آمریکایی-سعودی برای تحقق اهدافشان است.

وی در ارتباط با اتفاقات الجزائر یکی دیگر از کشورهای افریقایی که اخیرا شاهد راهپیمایی های متعدد و استعفای "بوتفلیقیه" ریس جمهور آن بود گفت: همواره در تحولاتی که رخ می دهد عواملی داخلی وجود دارد؛ در مورد الجزائر مشکل اساسی این است که رئیس جمهور این کشور مدت هاست که بر قدرت تکیه زده بود و حاضر به ترک قدرت نبود، ولی ارتش این کشور موفق شد تا بر بحران مسلط شود و در نهایت بوتفلیقیه مجبور به استعفا شد.

جمال واکیم در ادامه به تحولات سودان پرداخت و گفت: عمرالبشیر سی سال است که بر سودان حکومت می کند که طی این مدت سطح معیشتی زندگی مردم تضعیف شده و مردم سودان فقیرتر شده اند، اما از جهت عوامل خارجی، عمرالبشیر علی رغم آنکه روابط خوبی با عربستان داشت، روابط او با ترکیه که عربستان مخالف حضورآن در سودان است، اوضاع را تشدید کرد و مخالفت عربستان و مصر با حضور او در قدرت را به دنبال داشت. در واقع در بحران سودان عوامل متعددی دخیل بوده است.

این کارشناس بین الملل تاکید کرد که آمریکا نیز خواهان تجزیه سودان و غارت منابع طبیعی و مالی آن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.