شهرکرد- اگر بر این باور هستید که استان چهارمحال و بختیاری به دلیل دربرگیری سرچشمه زاینده‌رود و قله‌های پربرف هم چون کوهرنگ سرشار از آب بوده و چاه‌های زیرزمینی آن شبیه چاه‌های آرتزین در حال فوران است باید بگویم که برداشتی نادرست است.

طرح انتقال آب بن- بروجن عطش ۱۱ شهر را برطرف می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه سرچشمه زاینده‌رود در این استان قرار دارد اما شاید باورتان نشود که بسیاری از روستاهای این استان به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شوند و حتی سیل فروردین‌ماه امسال نیز نتوانست تأثیر چندانی بر احیای چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی این استان داشته باشد.

چهارمحال و بختیاری که تا چند سال گذشته در فهرست پرآب‌ترین استان‌های کشور قرار داشت و گفته می‌شد که  ۱۰ درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در حال حاضر بسیاری از ساکنان آن در انتظار خط انتقال آب هستند و بنا بر نظر  کارشناسان و مسئولان این استان با کمبود آب روبرو است.

برخلاف تصور عامه که فکر می‌کنند سیلاب‌های امسال به احیای این چاه‌ها کمک کرده است اما باید اذعان کرد که دبی چاه‌ها در مقایسه با دبی سال‌های گذشته تفاوت چندانی نکرده استالبته این توضیحات به این معنا نیست که آبی وجود ندارد و یا امکان رفع عطش مردم نیست بلکه با پایان یافتن طرح انتقال آب بن- بروجن عطش ۱۱ شهر و ۱۳ روستا رفع می‌شود.

پروژه انتقال آب بن-بروجن در زمره طرح‌هایی است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شد.

بنا بر این طرح  مقرر است تا سالانه ۲۹ و نیم میلیون مترمکعب آب شرب سالم و پایدار برای ۱۱ شهر و ۱۳ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۴۶۰ هزار نفر و هم چنین ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب آب موردنیاز ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان از طریق این خط انتقال تأمین شود.

متأسفانه باوجوداینکه قرار بود این پروژه حداکثر تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار به‌موقع؛ این پروژه نیز دچار عقب‌ماندگی‌هایی شده است که اتمام آن نیاز به عزمی جدی دارد.

هرچند که رئیس‌جمهوری در سفر به استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۳ در سخنانش بر اجرای هر چه زودتر این طرح  و تا ۳ سال دیگر تاکید کرد اما این پروژه نیز هم چون سایر طرح ها دچار خشکیدگی در حوزه اعتبارات شده است.

پروژه حیاتی

در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری اجرای هر چه زودتر این پروژه را حیاتی و ضروری دانسته و می‌گوید: ازآنجاکه این طرح در تأمین آب شرب مردم منطقه بسیاری حیاتی است لذا باید در اولویت پروژه‌های اجرایی قرار گیرد.

قدرت الله بیگلری بیان می‌کند: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و روند خشک‌سالی حاکم در طی سال‌های گذشته لذا سطح سفره‌های زیرزمینی و چاه‌های برداشت آب به‌شدت افت داشته و برخلاف تصور عامه که فکر می‌کنند سیلاب‌های امسال به احیای این چاه‌ها کمک کرده است اما باید اذعان کرد که دبی چاه‌ها در مقایسه با دبی سال‌های گذشته تفاوت چندانی نکرده است.

وی با اشاره به این موضوع که ۹۵ درصد آب شرب استان چهار محال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود ادامه می دهد: از همین رو با توجه به شرایط موجود بهره‌برداری هر چه زودتر از این طرح آب شرب نیمی از جمعیت استان را تأمین و در صورت تأخیر نیز آب شرب نیمی از جمعیت استان با بحران روبرو خواهد شد.

یک سال تا پایان طرح

البته در این رابطه مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص بهره‌برداری این طرح حامل خبرهای امیدوارکننده‌تری است زیرا عنوان می‌کند: این طرح تا پایان سال دیگر انشا الله به پایان می‌رسد.

احمدرضا سامانی سدهی اظهار می‌کند: این طرح به طول ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال از سال ۹۱ ردیف اجرایی گرفت که در ابتدا سرعت اجرای آن با کندی انجام می‌گرفت اما پس از سفر رئیس‌جمهوری به استان در سال ۹۳ از جهش اعتباری خوبی برخوردار شد که اگر طبق برنامه زمان‌بندی‌شده کار پیش برود پایان سال آینده شاهد بهره‌برداری این طرح خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در طی سه مرحله در حال اجرا است ادامه می‌دهد: دو قطعه اول و دوم این طرح به به‌صورت ۱۰۰ درصد اجراشده و قطعه سوم در حال اجراست که با تکمیل آن ۹۰ کیلومتر از لوله‌گذاری این طرح اجرا می‌شود.

وی یادآورمی شود: البته تصفیه‌خانه طرح به‌عنوان اصلی‌ترین سازه بتنی آن دارای پیشرفتی کمتر از ۳۰ درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.