سیستان و بلوجستان- تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و کربلای معلی به‌عنوان قلب زمین است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه این استان به روی زوار پاکستانی برای تشرف به عتبات عالیات بازشده است لذا زوار پاکستانی درراه رسیدن به سر مقصد معشوق پا بر خاک این استان گذاشته و گاه شبی را در زائرسراهای میرجاوه و زاهدان سپری می‌کنند.

سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از زائران پاکستانی آماده می‌شود

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران‌زمین به‌ویژه مردمان دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا از این کاروان‌ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت نکنند.

 درحالی‌که این روزها بسیاری از عاشقان و دوستداران امام حسین (ع) در تدارک هستند تا برای حضور در پیاده‌روی  اربعین، راهی کربلا شوند؛ در این میان زائران پاکستانی نیز که خود را از مرز میر جاوه به کشور ایران می‌رسانند حداقل چندساعتی مهمان، مهمان‌نوازی مردم خونگرم زاهدان در زائرسرای امام رضا(ع) می‌شوند و بعدازآن خود را برای عزیمت به سمت کربلا آماده می‌کنند.

در ایام محرم و صفر، موکب امام خمینی(ره) در مرز میرجاوه و موکب امام خامنه‌ای در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان دو مکان اصلی استقبال، اطعام و اسکان زائران پاکستانی هستند که بسیاری از مردم خونگرم شرق کشور در قامت خادم برای خدمت به زائران امام حسین(ع) کمر به همت خدمت می‌بندند.

پیش‌بینی ‌ورود بیش از ۷۰ هزار پاکستانی

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نیز هم چون سال گذشته افزون بر ۷۰ هزار نفر زائر پاکستانی از مرز میرجاوه وارد استان سیستان و بلوچستان شوند بیان کرد: سال گذشته کمترین مشکل در زمینه خدمت‌رسانی به زائران حسینی را داشتیم که امسال نیز با جدیت تلاش خواهیم کرد مشکلی بر هیچ‌یک از زوار امام حسین(ع) ایجاد نشود.

پیش‌بینی می‌شود امسال نیز هم چون سال گذشته افزون بر ۷۰ هزار نفر زائر پاکستانی از مرز میرجاوه وارد استان سیستان و بلوچستان شوندمحمدهادی مرعشی با اشاره به اینکه خدمات متعدد و متنوعی هم‌زمان با حضور زائران ارائه می‌شود بیان کرد: ۱۱ کمیته زیر نظر ستاد اربعین سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند که در قالب این ستادها خدماتی هم چون حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و تأمین امنیت زوار و هم‌چنین مراسم استقبال و تغذیه فعالیت شبانه‌روزی و مستمر دارند.

وی بابیان اینکه  پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۰ هزار زائر پاکستانی از طریق مرزهای این استان وارد کشور شوند ضمن اعلام آمادگی برای پذیرایی از این تعداد زائر ادامه داد: سال گذشته ۶۲ هزار و ۶۴ نفر زائر پاکستانی هنگام ورود واکسینه و ۶ هزار و ۸۲۴ زائر ویزیت شدند.

وی بابیان اینکه سال گذشته برای نخستین بارکار خدمات دندانپزشکی نیز به‌صورت رایگان برای زوار انجام شد ابراز کرد: تمامی این خدمات در حالی به زائران پاکستانی ارائه می‌شود که این استان در تخصیص اعتبار برای این اقدامات خیرخواهانه محروم است.

وی اظهار کرد: اضافه شدن ۱۰ گیت اداره گذرنامه به ظرفیت کنونی این مجموعه، ایجاد مسیر پایانه‌ای، حصارکشی امنیتی، ایجاد ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی، استقرار قرارگاه رسانه‌ای در مرز و پخش مستقیم از صداوسیما، تأمین امنیت زوار از پایانه تا خروج از استان، استقبال از زائران در زائرسراها ازجمله موارد انجام‌شده در حوزه خدمت‌رسانی به زائران حسینی است.

آمادگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان نیز به‌عنوان یکی از اعضای ستاد اربعین حسینی بابیان اینکه  در ایام محرم و صفر سال گذشته بیش از ۶۴ هزار نفر زائر پاکستانی از طریق پایانه مرزی میر جاوه وارد کشور شدند بیان کرد: این تعداد توسط ۷۲۲ دستگاه اتوبوس پاکستانی و ۷۳۵ دستگاه ناوگان ایرانی جابجا شدند.

ایوب کرد با اعلام اینکه روند رو به رشد ورود زائران به کشور طی سنوات گذشته نشان می‌دهد امسال نیز باید شاهد افزایش آمار ورودی به کشور باشیم افزود: پیش‌بینی ما بر ورود بیش از ۷۰ هزار نفر زائر پاکستانی از طریق مرز میر جاوه در طی ایام محرم و صفر می‌باشد که جهت استقبال از این عزیزان آمادگی کامل وجود دارد.

وی به‌پیش بینی ۵ نقطه جهت ارائه سوخت به ناوگان پاکستانی اشاره کرد و افزود: علاوه برافزایش امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام، تعداد ۲۱ دستگاه پاسپورت خوان و ۱۲ گیت ورودی جهت تسهیل در ورود زائران در نظر گرفته‌شده است.

وی یادآور شد: ازآنجاکه هرساله خیل عظیمی از زوار پاکستانی و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از طریق پایانه مرزی میرجاوه جهت شرکت در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی وارد کشور می‌شوند به جهت تسهیل در عبور و مرور و رفاه و آسایش این زوار اقدامات مناسبی در پایانه مرزی میرجاوه انجام‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.