به همت مرکز مشاوره آستان قدس رضوی همایش ارائه خاطرات و دیدگاه‌های علمی، روانشناختی و تربیتی اربعین، برگزار شد.

همایش ارائه خاطرات و دیدگاه‌های علمی، روانشناختی و تربیتی اربعین برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، به همت مرکز مشاوره آستان قدس رضوی همایش ارائه خاطرات و دیدگاه‌های علمی، روانشناختی و تربیتی اربعین، برگزار شد. در این همایش که با حضور جمعی از روانشناسان و مشاوران برگزار شد، شرکت‌کنندگان تجارب حضور خود در همایش اربعین حسینی را به منظور بهره‌برداری تربیتی برای جوانان و خانواده‌ها از این همایش بزرگ و میلیونی بازگو کردند.
محمدرضا دُری؛ کارشناس ارشد مشاوره در این همایش گفت: اربعین حسینی از نظر رسانه‌ای سه بعد دارد. یک متن، زیر متن و فرامتن. متن اربعین همان شکل ظاهری آن است که جمعیت کثیری در یک مسیر مشخص و با هدفی مشخص حرکت می‌کنند.
وی افزود: زیر متن اربعین این است که این سفر زیارتی، ثواب عظیمی را برای زائر به همراه دارد و حتی پاداش آن بیشتر از زیارت خانه کعبه است. فرا متن اربعین توجه به بعد روانشناختی حادثه عاشورا است.
دری ادامه داد: در حادثه عاشورا بحث‌های روانشناختی بسیاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. امام حسین(ع) از زمان حرکت تا روز عاشورا اقدامات بسیاری در بعد شناختی انجام دادند و یکی از رازهای ماندگاری این نهضت، توجه امام به بعد شناختی آن است.
کارشناس ارشد روانشناسی یادآور شد: یکی از برکات پیاده‌روی اربعین ایجاد همدلی بین مردم است. به طوری که همه به نوعی می‌خواهند به زائران سیدالشهدا(ع) کمک کنند. در این مسیر همکاری و همدلی را در حد اعلا مشاهده می‌کنیم.
وی تقویت روحیه ایثار، گذشت، صبر و تحمل و افزایش احساس ارزشمندی و عزت نفس را از دیگر برکات پیاده‌روی اربعین دانست و اظهار کرد: وقتی زائر می‌بیند هر کس به نوعی می‌خواهد به او خدمت‌رسانی کند احساس ارزشمندی می‌کند و این احساس یکی از نیازهای عاطفی انسان است.
 علی برزگرنیا کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این نشست به بررسی آثار همایش بزرگ اربعین پرداخت و ابراز کرد: این همایش میلیونی هر سال بهتر و با اشتیاق‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و این امر مصداق حدیث نبوی است که فرموده‌اند: «همانا قتل حسین(ع) داغی است بر دل شیعیان که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود».
وی افزود: زیارت امام حسین(ع) اگر بارها انجام شود هر بار تازگی و جلوه خاص خود را داشته و هر بار انسان یک برداشت متفاوت از این سفر دارد. حتی وقتی زائر از این سفر معنوی برمی‌گردد باز هم ناآرام است و دوست دارد دوباره این سفر را تجربه کند.
برزگرنیا فداکاری و ایثار را یکی از جلوه‌های زیبای پیاده‌روی اربعین دانست و ابراز کرد: در این سفر می‌بینیم مردم عراق با اینکه خودشان وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، همه امکانات زندگی خود را در اختیار زائران سیدالشهدا(ع) قرار می‌دهند.
وی عنوان کرد: نتیجه کلی و مهمی که می‌توان از این همایش میلیونی گرفت این است که پیاده‌روی اربعین نشانه عمیق صلح‌طلبی شیعه است. اربعین افکار و باورهای همه انسان‌ها را دگرگون می‌کند و بهترین فصل برای عینیت دادن به همزاد بودن انسان‌هاست.
این روانشناس در پایان بیان کرد: در اربعین همه زیبایی‌های وجود انسان از جمله فداکاری، گذشت، همدلی، پویایی، ساده‌زیستی و... جلوه پیدا می‌کند و در این همایش همه مردم از دکتر، مهندس‌، کارگر و... در کنار هم قرار می‌گیرند و به نوعی سفر حج را برای ما تداعی می‌کند.
 دکتر سمانه شیخ‌الاسلامی سخنران بعدی این همایش گفت: زیبایی‌های اربعین و عظمت آن هر بار که تکرار می‌شود، جلوه‌های جدید و متفاوتی را خلق می‌کند که می‌توان از آن در علم روانشناسی استفاده کرد.
وی با طرح این سوال که اربعین حسینی چه نقشی می‌تواند در علم روانشناسی داشته باشد، بیان کرد: ما به عنوان روانشناس باید از این رخداد بزرگ بهره ببریم و آثار آن را در این علم مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
شیخ‌الاسلامی ادامه داد: پیاده‌روی عظیم اربعین در واقع همه معادلات علم روانشناسی را به هم ریخته است. چرا که روانشناسان در طول عمر ۱۴۰ ساله روانشناسی راه رسیدن به آرامش روحی و داشتن سلامت روانی را داشتن شرایط مطلوب زندگی مانند محیطی امن و آرام و... تعریف کرده‌اند.

وی بیان کرد: علم روانشناسی می‌گوید اگر در سنین کودکی نیازهای اولیه و ثانویه انسان برآورده شود و در محیطی آرام رشد کند، می‌تواند رشد روانی سالمی داشته باشد و مراحل تکامل را به خوبی طی کند.
این روانشناس با مقایسه‌ای بین علم روانشناسی و  فرهنگ عاشورایی و به ویژه فرهنگ اربعین، اظهار کرد: آنچه در فرهنگ عاشورا و اربعین تجربه می‌کنیم بسیار متفاوت‌ از چیزی است که علم روانشناسی به آن رسیده است.
وی ادامه داد: با مروری بر زندگی اهل ‌بیت(ع) مشاهده می‌کنیم اگر ایشان الگوی ما هستند، پس زندگی آن‌ها سراسر سختی و غم و همراه با فشارهای سیاسی و اجتماعی بوده است پس برعکس آنچه روانشناسان می‌‎‌گویند، میزان رشد و تعالی انسان‌ها در سختی بیشتر است.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.