چهار عضو یک باند قاچاق پرندگان شکاری در خراسان رضوی شناسایی، دستگیر و باند آنها منهدم شد.

باند قاچاق پرندگان شکاری در خراسان رضوی منهدم شد

به گزارش قدس آنلاین ، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای این باند قاچاق پرندگان شکاری که با همدستی افراد محلی در شهرستان زاوه اقدام به صید و قاچاق پرندگان با ارزش شکاری می کردند با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست دستگیر شدند.

تورج همتی افزود: از اعضای این باند قاچاق، پنج بهله پرنده با ارزش بالابان کشف و پس از قرنطینه و تیمار به دامن طبیعت باز گردانده شد.
وی ادامه داد: به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر کس مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل بالابان، بحری، شاهین و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده یعنی از ۹۱ روز تا سه سال محکوم می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان از ابتدای فصل پاییز تا کنون ۱۰ صیاد متخلف را در عملیات های جداگانه در شهرستان‌های زاوه، درگز، کلات و سرخس به جرم صید پرندگان شکاری دستگیر و تحویل قانون داده اند.

همتی با اشاره به  کشف ۲۰ پرنده ارزشمند شکاری از این افراد افزود: تمامی این متخلفان غیر بومی و از استان های جنوبی کشور بودند و از آنها پنج بهله بالابان، ۱۵ بهله دلیجه و تعدادی پرنده طعمه از قبیل قمری، فاخته و کبوتر وحشی کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: تعدادی ابزار و ادوات شکار و صید پرندگان همچون تور پرنده گیری، چندین رشته طناب و شبچه که نوعی دام است و به پشت کبوتر بسته می شود به همراه  یک دستگاه خودروی سواری پراید و دو دستگاه موتور سیکلت از این متخلفان توقیف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در این مدت بیش از ۱۰ کوخت که نوعی سازه برای به دام انداختن پرنده هاست نیز معدوم شد و برای سازندگان آنها پرونده تشکیل و آنها به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه های این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.