۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 691126

۱۵ بهمن ۱۳۵۷، با اینکه چهار روز از ورود امام(ره) به ایران می‌گذرد و شب گذشته نیز مهندس بازرگان به عنوان گزینه نخست وزیری دولت موقت معرفی شده است، بختیار اما هنوز اصرار به ماندن در قدرت دارد و تلاش می‌کند با ژست‌های سیاسی مختلف، به تصور خودش سهمی از قدرت داشته باشد. مهم‌ترین رویدادهای ۱۵ بهمن را در ادامه می‌خوانید:

ژست‌های خنده‌دار نخست وزیر

قدس آنلاین: ۱۵ بهمن ۱۳۵۷، با اینکه چهار روز از ورود امام(ره) به ایران می‌گذرد و شب گذشته نیز مهندس بازرگان به عنوان گزینه نخست وزیری دولت موقت معرفی شده است، بختیار اما هنوز اصرار به ماندن در قدرت دارد و تلاش می‌کند با ژست‌های سیاسی مختلف، به تصور خودش سهمی از قدرت داشته باشد. مهم‌ترین رویدادهای ۱۵ بهمن را در ادامه می‌خوانید:

- امام(ره) در حکم مهندس بازرگان نوشتند: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جناب‌عالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم... م.

- شاپور بختیار در مصاحبه مطبوعاتی گفت: درهای مذاکره با آیت‌الله خمینی همچنان باز است... جمهوری اسلامی برای من مجهول است. وی افزود: من نه با شاه و نه با [امام] خمینی سازش نمی‌کنم و اجازه تشکیل دولت موقت را به او نمی‌دهم. کسانی را که جنگ داخلی راه بیندازند، تیرباران می‌کنم.

- امام (ره) در یک سخنرانی جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فراخواندند.

- ژنرال هایزر که در این مدت مذاکرات بسیاری با سران ارتش داشت و آن‌ها را ترغیب به حمایت از دولت شاپور بختیار می‌کرد، با هدف دامن نزدن به احساسات ضد آمریکایی مردم، به آمریکا برگشت.

- خبرگزاری‌ها اعلام کردند به سبب کاهش روزافزون درآمدهای نفتی و دیگر ملاحظات، بختیار در ملاقات با سولیوان، سفیر آمریکا در ایران، قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکا را لغو کرد.

- آیت‌الله گلپایگانی در حمایت از انقلاب به نمایندگان مجلس و هیئت دولت و امیران ارتش نامه نوشتند. همچنین نامه آیت‌الله صدر در حمایت از مبارزات مردم انقلابی ایران منتشر شد. امام در پاسخ تبریک آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری به مناسبت ورود به ایران، در نامه‌ای از ایشان تشکر کردند.

- به دستور دولت بختیار، دو تن از وزرای پیشین، عبدالمجید مجیدی و هوشنگ نهاوندی دستگیر شدند. خسرو قشقایی از خوانین بزرگ ایل قشقایی نیز پس از ۲۰ سال تبعید، به ایران بازگشت.

- خبرگزاری پارس گزارش داد ۲۰۰ نفر از وزرای سابق، معاونان وزارتخانه‌ها، بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شدند.

- کارکنان نخست وزیری به منظور پشتیبانی از مبارزات ملت مبارز ایران، اعتصاب کردند.

- خبرگزاری‌های انگلیسی اعلام کردند ارتشبد جم که در لندن به سر می‌برد، معتقد است فقط تفاهم رهبران مذهبی با ارتش می‌تواند بحران ایران را حل کند.

- خبرگزاری‌ها نوشتند جلسات مهمی درباره آینده سیاسی ایران بین وزیران خارجه آمریکا و انگلستان برگزار شده است. افزون بر این، صدام حسین نیز هیئتی را برای بررسی مسائل ایران به عربستان اعزام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.