نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین توضیحاتی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده است.

توضیحات دیپلمات روسیه درباره گزارش آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای ایران/ چیز غیر عادی وجود ندارد

قدس آنلاین: «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در توئیتر به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده است. 

اولیانوف نظراتش را در پاسخ به «لاورنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته است. این خبرنگار مدعی شده مدیر کل آژانس از ایران به دلیل منع دسترسی به سه سایت و امتناع از پاسخگویی به سوالات این نهاد بین‌المللی در خصوص «فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته» انتقاد کرده است. 

اولیانوف در پاسخ  به نورمن نوشته است: «مسئله دسترسی در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.»

او در پیامی دیگر نوشته است: «مسئله هیچ ربطی به خطرات اشاعه‌ای ندارد زیرا سایت‌های مورد اشاره ۲۰ سال است که ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند. این یک واقعیت است. برای اینکه بتوانیم وضعیت را به همان‌گونه که هست ارزیابی کنیم باید این را بدانیم و درک کنیم.»

دیپلمات روسیه‌ای در پیامی دیگر از لاورنس نورمن خواسته یک بار دیگر گزارش آژانس را بخواند. او نوشته است: «... من ماهیت واقعی مسئله را برای شما بازگو کردم. متن گزارش را دقیق بخوانید. مسئله این است که دبیرخانه، مسئله را از نگاه پروتکل الحاقی چطور می‌بینید. من اطمینان دارم که مشکل با رضایت دو طرفه حل و فصل می‌شود.»

اولیانوف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال که ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش در برجام متهم کرده هم نوشته است: « در بحث عدم پایبندی ایران به برجام این مسئله حاصل سیاست آمریکا است. اگر واشنگتن در آن تجدید نظر کند، پایبندی کامل ایران ظرف چند ساعت و روز و حداکثر چندین هفته محقق می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز سه‌شنبه در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد مدعی شده که ایران همچنان محدودیت‌های کلیدی که در توافق هسته‌ای وجود داشته از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم را «نقض کرده است.»

 جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.