سخنگوی دولت با تقدیر و تشکر از توصیه‌ها و فرمایشات آرامش بخش و امید بخش مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان جدید ملت و راهگشا خواندن این توصیه‌ها گفت: دولت بنا دارد با عمل به این تصویه‌ها و با روحیه همدلانه و با درک و فهم مشترک با دیگر قوا در مسیر حل مشکلات مردم حرکت کند.

با ظرفیت سه قوه می‌توانیم مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذاریم/ ترامپ خودش را بی‌آبرو کرد اما برجام هنوز ارزش افتخار کردن دارد

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با اشاره به فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس یازدهم ، این سخنان را  در شرایط دشوار و سخت جامعه ایران امروز آرامش بخش و امید بخش توصیف کرد و گفت:  زمینه همکاری برای کاهش هرچه سریعتر مشکلات و آلام ملت در فرمایشات ایشان ترسیم شد، به نوبه خودم و از سمت دولت از ایشان سپاسگزاری می‌کنم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه در دوره بی‌نظیری در تاریخ معاصر قرار داریم، گفت: در هیچ دوره‌ای بدخواهان ایران به این اندازه دارای قدرت چه در آمریکا و چه در کشورهای کینه‌توز علیه ایران در منطقه و سایر کشورها دارای قدرت نبودند و فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بر هیچ کشوری اینچنین تحمیل نشده است و متقابلا هیچ دوره‌ای مثل این دوره جامعه ما متحول شده نبود.

وی افزود: ضرورت پاسخ اجتماعی و اقتصادی به نیازهای جامعه از ضروریاتی است که شاید در دوره‌های قبل این چنین نیازمندی، تحریم و کمبود باهم توام نشده بود و بدون تردید عبور از این چالش‌های همپوشان که با آثار عظیم اقتصادی اجتماعی کرونا هم درهم تنیده شده، نیازمند تمرکز بر مسائل همراهی و همکاری هم افزایی، چه بین ارکان نظام و از آن مهمتر همه آحاد جامعه هستیم.

آماده همکاری با قوای دیگر برای اجرای منویات رهبری هستیم

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه فشارهای تحریم، زورگویی‌های آمریکا، مشکلات اقتصادی و معیشتی دردها و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده، اظهار داشت: مزید بر اینها با مشکلات ناشی از کرونا هم مواجه هستیم و عبور موفق از این مشکلات با فهم و درک و کار مشترک ممکن است.

ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه مثل همیشه رهبر معظم انقلاب با درک مسائل، توصیه‌های راه گشا و عالی دارند، گفت: تصمیم و بنای کار تصمیم قوا این است در کنار هم، همدلانه و با درک و فهم مشترک باشند تا بتوانند در حل مشکلات عظیم پیش روی گام بردارند و  آمادگی دارد پیرامون مسائل مهمی چون تورم، مشکلات ارزی، تولید، مشکلات ناشی از تحریم و مسائل معیشتی و همه موارد مد نظر مقام معظم رهبری با همه توان و تعامل با دیگر قوا، راهکارهای اساسی برای برطرف کردن موضوعات اساسی ارائه دهد.

وی تاکید کرد: با هم اندیشی و هم افزایی قوا با توجه به ظرفیت‌های سه قوه وبا ظرفیت‌سازی‌های نوین، می‌توانیم مشکلات پیش رو را برداریم و زیرساخت‌های ورود به طرح‌های جدید را فراهم کنیم.

ربیعی در همین راستا به جلسه روز گذشته هماهنگی اقتصادی سران قوا با حضور محمد باقر قالیباف رئیس جدید مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: با کارگروهی که در ستاد اقتصادی تشکیل خواهد شد در جلسات آینده موضوعات مهمی در زمینه اقتصادی، نیاز به هماهنگی سه قوه و تصمیمات فرا رو، اتخاذ خواهد شد.

ترامپ با خروج از برجام منزوی شد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به پنجمین سالگرد برجام و با اشاره به اینکه این توافق در دو سال گذشته با خروج ترامپ از آن تا حد زیادی کارکرد خود را از دست داده است، گفت: آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند و خود آنها نیز دچار خسارت‌های زیادی در عرصه بین الملل و افکار عمومی حتی در داخل کشور شدند. البته این موضوع سبب شد عده‌ای هم راه قضاوت غیر منصفانه درباره برجام در پیش بگیرند.

ربیعی با بیان اینکه آمریکایی ها به به چند جانبه گرایی و توافقی که با حضور چندین کشور حاصل شده بود بی‌احترامی کردند، اضافه کرد: قطعا نقض برجام نمی‌تواند واقعیات را تغییر دهد. جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد که تمام تبلیغات یک دهه قبل و یا بیشتر از آن درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که گوش جهان را کر کرده بود، بی‌اعتبار است.

وی گفت: ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه جار و جنجال‌ها و همه تحریم‌های ملت ایران را در تمام این مدت آزرده است، فقط به نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ طلبان بهانه‌جو بوده است.

ربیعی گفت: آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن با خروج آنها از سایر توافقات بین‌المللی قابل مقایسه نیست، خود را در جهان بی‌آبرو و منزوی کرد و امروز با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌های غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده شاهد ایستادگی مردم در برابر این زورگویی ناعادلانه و باور ناکردنی هستیم.

برجام هنوز ارزش افتخار کردن دارد

سخنگوی دولت در دفاع از توافق هسته‌ای گفت: من در این رابطه فقط به قطعنامه‌هایی که منتفی شد اشاره می کنم و اینکه هیچ کشوری بدون جنگ و تخریب از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج نشد.

وی ادامه داد: امروز برجام به موضوعی چالشی در داخل آمریکا بدل شده است و گاهی برای فهم آنچه بدست آمده باید به اعتراف دشمنان توجه کنیم. به حرف ترامپ که خروج  از برجام را بزرگترین خدمت به رژیم صهیونیستی  دانست.

وی با بیان اینکه برجام هنوز ارزش افتخار به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک را  دارد، تاکید کرد: در آینده هر کسی در کاخ سفید بنشیند راهی ندارد جز اینکه برگردد به میزی که آنرا ترک کرده است.

الزام دستگاه‌های دولتی به افزایش ۲۵ درصدی سهام خود

ربیعی در ادامه اظهارات مقدمات خود در این نشست با اشاره به مصوبات هیئت دولت و کمیسیون‌های آن در هفته جاری اظهار داشت: در راستای ساماندهی بازار سرمایه با توجه به کشش بالایی که در آن بود، برای فرصت تامین مالی با افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های دولتی در هیئت وزیران موافقت شد

وی افزود: بر این مبنا کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری در افزایش سهم شناور آزاد سهام خود به میزان ۲۵ درصد  مطابق مقررات بورسی شدند.

سخنگوی دولت گفت: سازمان برنامه و بودجه هم مکلف شد ۵ درصد از بودجه دستگاه‌هایی که این تکلیف را انجام نمی‌دهند کسر کند.

وی اظهار داشت: در راستای تقویت سهام شرکت‌ها هیئت دولت لایحه افزایش سرمایه شرکتهای بورسی را نیز تصویب کرد تا به مجلس برود.

ربیعی گفت: در پی اقدامات بورسی وزارت رفاه نیز آثار مثبتی بوجود آمد. سرمایه بانک رفاه ۵ هزار میلیارد افزایش یافت و ظرفیت وام قرض الحسنه به بازنشستگان کشوری افزایش پیدا کند. دولت نیز  ۵ هزار میلیارد از بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرد.

وی همچنین با اشاره به وعده دولت برای تامین خواست بازنشستگان برای افزایش و همسان سازی حقوق‌هایشان خاطرنشان کرد: دیدیم افرادی که با ۳۰ سال خدمت دریافتی آنها ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود با اصلاحات انجام گرفته حقوقشان به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید  و کسانی که ۳۵ سال هم بیمه پرداخت کردند افزایش حقوق می گیرند و حداقل دریافتی شان ۳ میلیون تومان شد تا عدالت برقرار شود.

ربیعی افزود: با تاکید رئیس جمهور جامعه ایثارگری هم تا پایان دولت مطالبات خود را دریافت خواهد کرد. یک کارگروه با بنیاد و ستاد نیروهای مسلح تشکیل نیز شد و مطالبات ماده ۳۸ قانون خدمات کشور تا پایان سال پرداخت خواهد شد. تصمیم خوبی هم برای ۲۰ هزار مسکن جانبازی اتخاذ شد و تامین زمین انجام شد و امیدواریم تا پایان دولت این واحدها را به خانواده ایثارگران واگذار کنیم.

پیام توافقنامه همکاری همه جانبه نظامی ایران و سوریه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اهمیت و پیام توافقنامه همکاری جامع دفاعی بین ایران و سوریه با یادآوری اینکه ما همواره اعلام کرده‌ایم ایران و سوریه دارای مناسبات ویژه‌ای هستند و طی سال‌ها نبرد مشترک با تروریسم این ارتباط استحکام بیشتری یافته است، گفت: و جنگ علیه تروریسم هنوز تمام نشده و بدون تقویت جبهه مقاومت و البته شتاب دادن به آشتی ملی و تثبیت دستاوردهای سیاسی امکان بازگشت تروریست‌ها وجود دارد.

وی افزود: این استدلال و منطقه همکاری دفاعی ما است و اخیرا در سفر سرلشکر باقری به سوریه نتایج بسیار خوبی هم بدست آمد که مهم‌ترین بخش آن همکاریهای نظامی و دفاعی همه جانبه تهران و دمشق بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما تجربه و سابقه همکاری نظامی در زمان جنگ تحمیلی با مرحوم حافظ اسد را داشتیم و سوریه از معدود کشورهای بود که در مقابل عراق با ما همکاری کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه ابعاد توافق نظامی ما آموزشی و فنی و دفاعی است، اضافه کرد: سرلشکر باقری مذاکراتی هم برای همکاری‌های  اقتصادی داشتند که  امکان حضور شرکتهای فنی وزارت دفاع در بازسازی سوریه از جمله این مباحث بود. مذاکراتی  هم شد برای تقویت و بازسازی سامانه پدافند هوایی سوریه با تجهیزات ایرانی.

ممکن است در روابط با کره تجدید نظر کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره کارشکنی و امتناع دولت کره از پرداخت دارایی‌ها و پول نفت خریداری کرده از ایران و بلوکه کردن آن به بهانه تحریم‌های آمریکا و اقدامات دولت در این زمینه با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار طلب ما در شرایط تحریم و مشکلات امروز برای ما مهم است، رفتار دولت کره را غیر قابل درک و پذیرش خواند و گفت: به لحاظ حقوقی و قانونی هیچ منعی برای دولت کره وجود ندارد و معلوم نیست چرا با تسلیم شدن به آمریکا حاضر شده روابط خود را با ایران به مخاطره بیندازد.

ربیعی اظهار داشت: ملت ما امروز هیچ نگاه خوبی به اقدام کره ندارند این اقدام کره را مخرب و خلاف عرف رایج طی دهه ها روابط اقتصادی می‌دانیم و امیداوریم قبل از اینکه دیر شود و این رویه و تاثیر مخربی در تجدید نظر ما نسبت به آینده روابط با این کشور بگذارد سئول در رفتار خود تجدید نظر کند.

وی درباره واکنش و اقدامات رسمی جمهوری اسلامی ایران برای استرداد اموال خود، گفت:  در مراجع ذیصلاح بین المللی در حال پیگیری هستیم. در صورتی که این اقدام سئول ادامه یابد قطعا اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

وی از تشکیل کمیته ای در وزارت خارجه و وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری این موضوع خبرداد و گفت:امیدوارم کره از اخلاق  در تجارت تبعیت کند و بدهی های خود به ملت ایران را پرداخت کند.

ممانعت پرداخت وام به ایران در شرایط کرونا جنایت علیه بشریت است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت درخواست وزارت بهداشت برای دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی و درخواست دولت از صندوق بین المللی پول برای وام ۵ میلیارد دلاری هم گفت: ما حق خودمان می‌دانیم از همه نهادهای بین‌المللی که سالها حق عضویت داده‌ایم حالا که نیاز داریم درخواست وام کنیم.

وی افزود: وزارت بهداشت درخواست وام ۵۰ میلیون دلاری را تعقیب کرد که تصویب شد. این وام از سوی بانک جهانی به سازمان بهداشت جهانی پرداخت می‌شود و این سازمان اقلام وزارت بهداشت ما را خریداری و ارسال می‌کند. تشریفات اداری انجام شده امیدواریم به زودی اجرا شود.

ربیعی گفت» دولت نیز از صندوق بین‌المللی پول هم ۵ میلیارد دلار وام درخواست کرده که  گزارش کارشناسی آن به صندوق ارائه شد و و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که منتظر طرح موضوع در هیئت مدیره صندوق هستیم..

سخنگوی دولت گفت:  تاخیر مدیریت صندوق بیس از این توجیه ندارد به نظر می‌رسد آمریکا در این زمینه نقش آفرینی می‌کند. اما اهمیت مبارزه با کرونا به اندازه‌ای است که هرگونه کارشکنی مدیریت صندوق و آمریکا در حقیقت یک عمل آشکار غیرانسانی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این وام را برای اقلام دارویی درمانی نیاز داریم، گفت: فشار آمریکا نوع جنایت علیه بشریت هم است.

با ونزوئلا تجارت کردیم

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره کمک ایران به ونزوئلا و انتقاد از این اقدام (در شرایط اقتصادی موجود) سوال کرد، با اشاره به اینکه این خبر از مصاحبه او با یک نشریه روسی نقل شده و ناشی از یک سوء برداشت در ترجمه است، گفت: اصولا موضوع درخواست کمک مطرح نبود و ونزوئلا هم کمکی نخواست. آنچه رخ داد مثل سایر کشورها است ما روابط تجاری داریم و طبق قوانین تبادلات تجاری بود. این تبادل ما هرچند ممکن است کمک کند به مردم ونزوئلا در مقابل تحریم ها اما این داد و ستد تجاری بود و پول کالاها طبق روال دریافت می‌شودو تابعی از تصمیم گیری های آمریکا نخواهد بود.

سه سناریو برای بازگشایی مدارس

سخنگوی دولت درباره بازگشایی مدارس در شرایط کرونا و ابهام و بلاتکلیفی مردم و نگرانی آنها در مورد شیوه حضور دانش آموزان هم با تاکید برر اینکه بازگشایی آموزش از ۱۵ شهریور ماه قطعی است، از طراحی سه سناریو خبرداد و گفت: در شرایط و مناطق قرمز اموزش حتما به صورت غیر حضوری خواهد بود و در مناطقی که وضعیت زرد دارند بازگشایی به صورت ترکیبی و حضور روز درمیان نیمی از دانش آموزان در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آموزش از راه دور و مجازی نیم دیگر  صورت می‌گیرد.

وی افزود: سامانه شاد یکی از کارهای موفق جمهوری اسلامی ایران است که میلیون‌ها نفر در این شبکه حضور دارند و در آینده هم این شبکه تقویت خواهد شد.

ملاحظات دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن

ربیعی درباره شرایط و زمان پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران هم گفت: اصل این موضوع در ستاد ملی کرونا مورد تفاهم قرار گرفت؛ منتهی اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است تا فشاری به حجم نقدینگی در جامعه وارد نیاورد. 

در ماه‌های آینده از شوک تحریم خارج می‌شویم

سخنگوی دولت درباره نوسانات بازار ارز و امکان مهار ؟ان از سوی دولت در صورت بازگشت ارزهای صادراتی هم با بیان اینکه تحریم یک واقعیت است و قرار بود با تحریم ایران و اقتصاد ایران را فرو بپاشند، اظهار داشت: بالاخره این تاثیرگذار است و تاثیر این بر ارز بود، آقای زنگنه تمهیداتی اندیشیده و نوید خوشی نیز خواهد داد، در حوزه نفت گشایش‌های خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: مرزهای ما بازگشایی شده امروز وزارت خارجه به ستاد اقتصادی تبدیل شده و صادرات به وضع طبیعی بازگشته و ما به سرعت داوطلب شدیم که قرنطینه مرزی برداشته شود و مرزها بازگشایی شود، همچنین واردات  ۲۲۰۰ قلم کالا ممنوع شد و تولید داخل در حال قوت گرفتن است و افزایش تولید داخل باعث افزایش صادرات ما خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: مشکلات ما با برخی از کشورها حل شده و بخشی از سرمایه‌های ما به کشور در حال بازگشت است؛ اگر ارزها به کشور بازگردد امسال را بدون مشکل عبور خواهیم کرد. عرضه در بازار ارز را افزایش خواهیم داد تا به بازار فشار وارد نشود و مواد اولیه افزایش پیدا کند.

ربیعی با بیان اینکه عده‌ای مجوز صادرات گرفتند اما ارز آنرا به کشور نیاوردند، گفت:  نباید کل صادر کنندگان را متهم کنیم و زیر سوال ببریم. صادرکنندگان ما در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند اقتصاد بدون نفت با صادرات میسر است و صادرکنندگان قوی راه برون رفت ما از فشار آمریکا است.  بحث ما در مورد افرادی است که کارتهای یک‌بار مصرف با کار جاهای مختلف را گرفتند و  ارز را برنگردانند.

وی تصریح کرد: امروز در ستاد اقتصادی دولت تصمیمات خوبی گرفته شد. تامین ارز مواد کارخانه‌ها تامین خواهد شد گمرک هم معمولا تعهد برگشت ارز را از همه صادرکنندگان اخذ کرده اما آنچه مطرح است متخلفان با محرومیت مواجه می‌شوند.

وی گفت: مهلت برگشت ارز به ۴ ماه برگشت و کسانی کهسه ماهه تحویل دهند ۱۰ درصد تشویقی خواهند گرفت. تلاش می‌کنیم در آمه‌های آینده از شوک تحریم خودمان را خارج کنیم.

نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره درباره اظهارات اخیر محسن هاشمی درباره قصور ۷۰ درصدی دولت در زمینه شیوع کرونا، گفت: شاخص اندازه‌گیری ایشان را نمی‌دانم و ایشان را ندیده‌ام و قضاوتی نیز نمی‌کنم اما بارها اعلام کرده‌ام که اساساً در وضعیت عادی قرار نداریم و هیچکس نگفته که اگر تعطیل نیست پس وضع عادی است.

ربیعی با بیان اینکه وضعیت عادی نیست ولی نمی‌خواهیم کشور را تعطیل کنیم افزود: تعطیلی شرایط قرمز برایمان ایجاد می‌کند، دیدیم که قوی‌ترین اقتصاد های دنیا هم زمین خوردند و ما با ۳ میلیون بیکار مواجه بودیم.

وی گفت: از رسانه‌ها و سایر دوستان می‌خواهیم که دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را ایجاد نکنند؛ ما در مجموع تصمیمات غلطی نگرفتیم و زمانی به مشکل خوردیم که در جامعه عادی‌سازی صورت گرفت.

وی گفت: مجدد تاکید می‌کنم که  هیچ چشم‌اندازی برای تمام شدن کرونا وجود ندارد و همچنان خطر مرگ و میر وجود دارد و تنها راه چاره رعایت پروتکل‌ها است؛ در مجموع نمی‌توان کار اقتصادی کشور را تعطیل کرد.

بعید است مجلس استیضاحی انجام دهد

ربیعی درباره واکنش روحانی به سوال از رییس جمهوری و اینکه آیا معاون پارلمانی این موضوع را با هیات رییسه مجلس مطرح و پیگیری کرده است، گفت: معاون پارلمانی رییس جمهوری در این خصوص با رئیس مجلس و هیات رئیسه و اعضای مهم مجلس دیدارهایی داشته‌اند.  

سخنگوی دولت افزود: تعاملات دولت و مجلس در حال سامان گرفتن است و در این خصوص ما جلساتی که چگونه این تعامل را به بهترین وضع سامان دهیم داشته‌ایم. با برنامه ریزی که صورت می‌گیرد و با بیانات رهبر معظم انقلاب که چارچوب‌هایی را برای تعامل بیان کردند و از طرف دیگر جلسه روز گذشته که قوا با یکدیگر داشتند، فصل نوینی درهم افزایی بین قوا ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد:  البته ما سوال را حق مجلس می‌دانیم. در این زمینه هیچ تردیدی نیست و نمایندگان باید به قوت از هر ظرفیتی که دارند، استفاده کنند.  اما من درباره استیضاح چیزی نشنیدم و اگر هم موردی باشد یک اظهار نظر شخصی است. بعید می‌دانم که مدنظر مجلس طرح مسئله استیضاح باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.