رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: کرونا باعث ۸۷ هزار نفر از فعالان اقتصادی و ۲۹ هزار نفر از شاغلان استان شده است.

کاهش ۲۹ هزار نفر از شاغلان خراسان رضوی بر اثر کرونا

به گزارش قدس آنلاین، رضا جمشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان چند کار انجام می‌دهد که کار اول مطالعات آمایش سرزمین است. ما این کار را از ۱۲ سال پیش شروع کردیم و در دو مرحله به تصویب رساندیم که اولین استان در کشور بودیم.

وی افزود: بعد از تصویب این کار در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان باید مطالعه استان‌ها در کنار هم مورد استفاده قرار گیرد. سند راهبردی و اجرایی استان در کارگروه زیربنایی در آذر ۹۸ تصویب شد و در دی ۹۸ دوباره آن را مصوب کردیم. مطالعه برای استان‌های منطقه ۹ کشور یعنی سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و تصویب شد. در ۱۴ بهمن سال گذشته اسناد راهبردی و اجرایی به تصویب رسید و اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند. امیدواریم در سال ۹۹ شاهد ارایه نتایج مطالعه آمایش سرزمین کشور باشیم که آمایش استان‌ها نیز در آن وجود دارد.

جمشیدی بیان کرد: مطالعات توسعه روستایی کار دیگری است که در ماده ۲۷ قانون برنامه ششم، سازمان برنامه و بودجه و دولت باید سالانه حدود ۵ هزار روستا را مورد مطالعه قرار دهند و برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها را تهیه کنند. برای استان خراسان سالانه ۳۲۹ روستا هدف‌گذاری شده که تا پایان سال آینده باید ۱۶۴۵روستا مورد مطالعه قرار گیرد. خود را مقید کردیم هر سال یک دهستان در هر شهرستان مطالعه شود.

تکلیف ۵ ساله مطالعات توسعه روستایی استان تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: تا پایان سال ۹۸ باید ۹۸۷ روستا مورد مطالعه قرار می‌گرفت اما در عمل ۱۳۶۳ روستا در سه سال گذشته بررسی شد، در سال چهارم نیز ۳۷۷ روستا را بررسی می‌کنیم، بنابراین تکلیف ۵ ساله ما که تا پایان سال ۱۴۰۰ بود، تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید. در سه سال گذشته یک میلیون و ۱۷۵ هزار نفر یعنی ۳۳۴ هزار خانوار از ۵۱۱ هزار خانوار روستای استان مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ما در اقتصاد مقاومتی یکی از استان‌های پیشگام هستیم، عنوان کرد: ۲۰۲ جلسه از سال ۹۵ تا ۹۹ برگزار کردیم که در سال ۹۸، ۶۷ جلسه برگزار شده و بیش از یک جلسه در هفته است. این جلسات بیشتر در شهرستان‌ها برگزار می‌شد. در سال ۹۸، ۴۹۵ مصوبه داشتیم که ۱۲ درصد از کل مصوبات جلسات اقتصاد مقاومتی کشور و رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. از ۴۹۵ مصوبه، ۳۵۶ مورد اجرا شده که حدود ۱۱ درصد از کل مصوبات اجرا شده کشور و رتبه دوم است.

جمشیدی ادامه داد: ۱۹۱ پروژه عمرانی و اقتصادی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تصویب شده که ۷۰ پروژه تا پایان مرداد ۹۹ به اتمام خواهد رسید. ۳۰ پروژه شاخص اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ تهیه و تصویب کردیم. دو پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی نیز با خراسان شمالی و جنوبی مشترک است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۳۰ پروژه جهش تولید مشخص شده که سرمایه‌گذاری آن حدود ۳ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۶۶ میلیون یورو ارزی بوده و در صورت بهره‌برداری ۱۸۶۰ نفر اشتغال از این ۳۰ پروژه محقق خواهد شد. هفته جاری همراه با استاندار خدمت آقای نوبخت خواهیم بود و تفاهم‌نامه این ۳۰ پروژه را به انجام خواهیم رساند.

وی بیان کرد: مجموع تفاهم‌نامه‌هایی که رئیس‌جمهور در دور اول سفر خود رسانه‌ای کردند، ۱۲۱۴ میلیارد تومان بود، علاوه بر این وعده‌های رئیس‌جمهور یا نمایندگان ایشان در جریان سفر ۶۵۳ میلیارد تومان بوده و ۱۴۶میلیارد تومان مجموعه وعده‌های دکتر نوبخت در مراجعه به شهرستان‌ها است. در کل مجموع اعتبارات دور اول سفر رئیس‌جمهور ۲۰۱۲ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۲۵۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۱۲۴ درصد می‌شود، یعنی ۲۴ درصد از آنچه تعهد شده بود، بیشتر پرداخت شده است.

تعهدات انجام نشده دور اول سفر ریاست‌جمهوری عمدتا کشف‌رود و حاشیه شهر مشهد است

جمشیدی اضافه کرد: علیرغم اینکه کل پرداختی‌ها از تعهدات بیشتر بوده اما هنوز هم ۲۵۲ میلیارد تومان از تعهدات دور اول انجام نشده که عمدتا مربوط به کشف‌رود و حاشیه شهر مشهد است. کشف‌رود با پیگیری‌های زیاد و طولانی‌مدت برای اولین بار در قانون بودجه دارای ردیف شد، ۲۵ میلیارد تومان تامین اعتبار شده که تاکنون ۳۲ میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبه داریم. برای حاشیه ‌شهر نیز ۱۸۰ میلیارد مصوبه و ۱۴۸ میلیارد تومان پرداخت برای حاشیه شهر از سفر اول ریاست‌جمهوری است.

وی بیان کرد: در دور دوم نیز ۲۱۶۰ میلیارد تومان برای سال‌های ۹۷ تا ۹۹ مصوب و ۱۲۸۴ میلیارد تومان پرداخت شده که ۵۹ درصد بوده و ۸۸۰ میلیارد تومان تا این لحظه باقی مانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص واگذاری پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بخش غیر دولتی، گفت: هم در ماده ۲۷ قانون الحاقی دو و هم تبصره ۱۹ قوانین بودجه سالانه، دولت مکلف شده پروژه‌های عمرانی خود را با مشارکت بخش غیر دولتی تکمیل و بهره‌برداری کند و پروژه‌های بهره‌برداری شده را نیز در اختیار بخش غیر دولتی قرار دهد. در سال ۹۸، ۲۷۰ پروژه که مورد تایید سازمان برنامه و بودجه بود را به بخش غیر دولتی واگذار کردیم، ۱۲۴ پروژه مشارکتی خیرین مدرسه‌ساز داریم که مورد تایید سازمان قرار نگرفته است.

وی افزود: هیچ کدام از ۲۷۰ پروژه با مکانیسم تبصره ۱۹ قانون بودجه واگذار نشده و استان در حوزه استفاده از این فرایند قانونی موفق نبوده است. در سال ۹۹، ۸۲ پروژه را شناسایی کردیم که قابلیت مشارکت بخش غیر دولتی برای به اتمام رسیدن را دارد، ۶۵ میلیارد تومان هم برای آن‌ها اعتبار داریم که اگر این بخش تمایلی به مشارکت داشته باشند، می‌توانیم از این پول به آن‌ها اختصاص دهیم. ۱۳ پروژه در قانون بودجه سال ۹۹ به عنوان پروژه‌های استانی که باید از این مکانیزم استفاده کنند، لیست شده و در قانون وجود دارد. اعتبار این ۱۳ پروژه ۱۸۳ میلیارد تومان است.

جمشیدی با اشاره به اینکه مجموعه اعتبارات جاری و عمرانی در سال ۹۸، ۲۵۷۵ میلیارد تومان بوده که ۱۰ درصد افزایش داشته، افزود: از این عدد ۹۱۰ میلیارد تومان یعنی ۳۵ درصد اعتبارات جاری و ۱۶۶۵ میلیارد تومان یعنی ۶۵ درصد تملک دارایی‌ای سرمایه‌ای یا عمرانی است. تخصیص اعتبارات در مجموع ۶۱ درصد بوده که ۹۳ درصد هزینه‌‎ای و ۴۳ درصد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. تخصیص برخی منابع صفر و برخی دیگر ۱۰۰ درصد بوده که در قالب ۱۰ امور، ۳۳ فصل، ۷۷ برنامه، ۴۹۶ طرح، ۴۳۱۳ پروژه و با ۱۵۲ دستگاه اجرایی مبادله موافقت‌‎نامه انجام شده است.

رشد ۳۲ درصدی درآمدهای استان در سال ۹۹

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۹۹ درآمدها ۶ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۲ درصد رشد داشته و حدود ۳.۶ درصد از کل درآمدهای استان‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد. اعتبارات جاری ۶.۶ درصد نسبت به رقم مشابه سال قبل رشد داشته که ۷۵۴ میلیارد تومان و ۵.۶ درصد کل اعتبارات هزینه‌ای استان‌های کشور است. اعتبارات عمرانی ۶.۳ درصد کاهش داشته و به ۵۳۲ میلیارد تومان رسیده که سهم خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها ۵ درصد است.

وی ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان نیز ۳۰۴ میلیارد تومان بوده، ۱۳۵ میلیارد تومان سه درصد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی، ۰.۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ۷۷ میلیارد تومان، یک میلیارد تومان بازارچه‌های مرزی، ۱۴ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل راه‌های روستایی استان و ۶۵ میلیارد تومان برای تبصره ۱۹ در اختیار استان قرار گرفته است.

جمشیدی اضافه کرد: اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در قسمت استانی ۳۴۵ میلیارد تومان است که سال قبل ۴۸۱ میلیارد تومان بوده، بنابراین اعتبار ما نسبت به سال قبل ۲۸ درصد کاهش یافته است. اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در قسمت ملی و ملی استانی شده ۳۴۲ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۶۶ درصد افزایش دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات طرح‌های ملی و ملی استانی شده در قانون بودجه سال ۹۹ که ۱۰۱ طرح هستند، ۱۰۶۰ میلیارد تومان است، در سال گذشته این تعداد ۱۰۳ طرح با مبلغ ۷۸۶ میلیارد تومان بوده که اعتبارات حدود ۲۵ درصد افزایش دارد. از ۱۰۱ طرح، ۲۷ مورد با مبلغ ۲۲۸ میلیارد تومان با ویژگی استانی در قانون بودجه منظور شده است.

۶۵ درصد پروژه‌های استانی کیفیت اجرای خوب دارند

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارها در حوزه مدیریت نظام فنی و اجرایی، نظارت و ارزیابی پروژه‌های استان بوده که در سال ۹۸، ۴۳۱۴ پروژه با اعتبار ۱۵۹۰ میلیارد تومان مورد بازدید قرار گرفته و میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۶۱ درصد بوده است. در سال گذشته ۱۰۵۰ پروژه ملی با اعتبار ۳۴۵۰ میلیارد تومان نظارت و بازدید شده که میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۶۷ درصد بوده است. کیفیت پروژه‌های استانی بازدید شده به این صورت بوده که وضعیت اجرای آن‌ها ۲.۵ درصد عالی، ۶۵ درصد خوب، ۳۲ درصد متوسط و ۰.۲ درصد ضعیف ارزیابی شده است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: چند سال متوالی است که شورای فنی در ارزیابی‌ها رتبه اول را به دلیل برگزاری منظم جلسات، محتوا و نوع مصوبات کسب می‌کند، ذیل آن نیز چهار گروه فعالیت می‌کند که چند سال متوالی است رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهند. ۵ جلسه شورای فنی برگزار شده که ۱۱۳ مصوبه داشته است.

تورم مرداد ماه نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده، تورم ما در مرداد ماه نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد بوده، در حالی که برای کشور ۳.۵ درصد است. تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی مرداد ۹۹ نسبت به مرداد ۹۸، در استان ۲۷.۹ و در کشور ۳۰.۴ درصد است. تورم ۵ ماه ابتدای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ برای استان ۲۲.۱ و برای کشور ۲۴.۲ درصد بوده و ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری یعنی از اول شهریور ۹۸ تا آخر مرداد ۹۹ تورم استان ۲۳.۴ و کشور ۲۵.۸ درصد است.

وی با بیان اینکه در بهار ۹۹ کل جمعیت بالای ۱۵ سال و بالاتر ۴ میلیون و ۸۶۳ هزار نفر بوده که نسبت به بهار سال قبل حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش جمعیت داریم، عنوان کرد: مشارکت اقتصادی استان ۴۲.۷ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر و این نسبت در بهار سال ۹۸، ۴۵.۳ درصد بوده، یعنی تمایل به انجام کار و مشارکت اقتصادی ۲.۶ درصد کاهش یافته که دلیل عمده ناامید شدن از پیدا کردن کار بوده است.

در بهار سال ۹۹، ۸۷ هزار نفر تمایلی به انجام کار نداشتند

جمشیدی افزود: کل جمعیت فعال ما ۲ میلیون و ۷۶ هزار نفر و افراد بیکار ۱۴۵ هزار نفر بودند، یعنی نرخ بیکاری ۷ درصد است که در بهار سال ۹۸، ۹.۴ درصد بود، بنابراین نرخ بیکاری ۲.۴ درصد کاهش یافته که دلیل اصلی این امر کاهش مشارکت اقتصادی است. ۸۷ هزار نفر دیگر تمایلی به انجام کار نداشتند. تعداد شاغلان یک میلیون و ۹۳۱ هزار نفر بوده که نسبت به بهار سال ۹۸، ۲۹ هزار نفر کاهش یافته است.

متوسط هزینه خانوار شهری در سال ۹۸، ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متوسط هزینه کل یک خانوار شهری در سال ۹۸، ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۹۷، ۲۲ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد:  ۲۷.۴ درصد هزینه‌ها خوراکی و دخانی و ۷۲.۶ درصد غیر خوراکی بوده که در بین هزینه‌های خوراکی ۲۴ درصد خوراک و در هزینه‌های غیر خوراکی ۴۳.۵ درصد مسکن است، بنابراین مجموع هزینه خوراک و مسکن حدود ۶۷ درصد می‌شود.

وی ادامه داد: درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ۲۰.۳ درصد افزایش داشته است. رشد هزینه‎های خانوار در سال قبل از رشد درآمد خانوار بیشتر بوده است. در بین منابع تامین درآمد، ۳۵ درصد مزد و حقوق‌بگیری، ۱۶ درصد آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و ۴۹ درصد متفرقه است.

جمشیدی اضافه کرد: متوسط هزینه یک خانوار روستایی ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که ۱۳.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، ۴۱.۸ درصد خوراکی و ۵۸.۲ درصد غیر خوراکی بوده که در بین هزینه‌های خوراکی ۲۴.۱ خوراک و در هزینه‌های غیر خوراکی ۲۷.۸ درصد مربوط به مسکن است. درآمد متوسط یک خانوار روستایی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ۲۷.۳ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: برنامه جامع اصلاح نظام اداری در ۱۰ محور ابلاغ شده که در ۶ محور این ارزیابی را انجام می‌دهیم که سال گذشته انجام شد و در جشنواره شهید رجایی از ۱۵ دستگاه برتر تقدیر کردیم. برای سال ۹۹، ۵۹ دستگاه اعلام آمادگی کردند که برخی مستقیم به صورت ملی شرکت می‌کنند. از اسفند سال گذشته کار شروع شده، الان نتایج آماده است و ظرف دو هفته آینده نتیجه اعلام می‌شود. امسال برگزاری جشنواره شهید رجایی به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه سال گذشته هفتمین آزمون استخدامی کشور در آبان برگزار شد که ۳۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش داشت و ظرفیت استان ۱۷۹۵ نفر بود، عنوان کرد: ۷۰۴ نفر مربوط به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، ۹۶۰ نفر آموزش و پرورش و بقیه هم سایر دستگاه‌های اجرایی بود. این مجوز برای ۱۷ دستگاه اجرایی استان وجود داشت. مراحل نهایی در حال انجام است و ظرف یکی، دو ماه آینده این تعداد به مجموعه کارمندان دولت در استان اضافه خواهند شد.

برگزاری آزمون استخدامی در سال ۹۹

جمشیدی افزود: دولت قصد دارد نیروی خود را کاهش دهد که در استان هم شاهد این موضوع هستیم. یک آزمون استخدامی در سال ۹۹ انجام خواهد شد که احتمالا شهریور ماه زمان ثبت نام آن بوده و آزمون تا پایان سال است. این آزمون برای ۳۲ هزار نفر آموزش و پرورش، ۷ هزار نفر وزارت بهداشت و ۶ هزار نفر از سایر دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما در استان ۳۲ هزار و ۹۸۴ پست با تصدی و ۳۳ هزار و ۴۴۱ پست بدون تصدی داریم، تصریح کرد: پست‌های بدون تصدی استان با پست‌های با تصدی برابری می‌کند. از ۳۲ هزار و ۹۸۴ نفر، ۲۵ هزار و ۲۲۷ نفر رسمی و رسمی آزمایشی و ۷۷۵۷ نفر پیمانی هستند. ۳۳ هزار پست باتصدی اما تعداد زیادی کارکنان قراردادی داریم که ‌پست ندارند اما مشغول به کار هستند. تعداد کارکنان قراردادی استان نیز ۱۱ هزار و ۹۲۴ نفر است.  مجموع کارکنان ۴۴ هزار و ۹۰۸ نفر می‌شود.

میانگین سن مدیران استان ۴۷ سال است

وی اضافه کرد: تعداد پست‌‎های بدون تصدی در حال افزایش و تعداد کارکنان رسمی و پیمانی در حال کاهش است. از ۴۵ هزار نفر کارمند، ۲۵ هزار و ۶۲۰ نفر یعنی ۵۷ درصد آقایان و ۱۹ هزار و ۲۸۸ نفر یعنی ۴۳ درصد خانم‌ها هستند. ۳۲۷۰ نفر مدرک تحصیلی دکترا، ۴۹۷۹ نفر فوق لیسانس، ۱۹ هزار و ۴۴۶ نفر لیسانس و ۱۷ هزار و ۲۱۳ نفر پایین‌تر از لیسانس دارند. ۷۱۱۰ پست مدیریتی در استان داریم که از این تعداد ۴۹۵۱ با تصدی و ۲۱۵۹ بدون تصدی بوده، همچنین میانگین سن مدیران استان ۴۷ سال است.

جمشیدی همچنین گفت: ما میزان مستقیم سرمایه‌گذاری را به صورت تجمیع‌شده نداریم اما می‌توان از تعداد مجوزهایی که دستگاه‌ها درخواست می‌کنند و برای شروع یا بهره‌برداری پروانه می‌گیرند می‌توان رصد کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است مراجعه‌ای برای دریافت تسهیلات نداشته باشند. سال گذشته برخلاف آنچه تصور می‌شد میزان سرمایه‌گذاری و تولیدات افزایش یافت. مصرف گاز و برق دو شاخصی هستند که وقتی افزایش یابند نشان می‌دهد میزان تولیدات در حال افزایش است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر نوع سرمایه‌گذاری همراه با اشتغال خواهد بود، سال گذشته خالص اشتغال استان ۷۴ هزار و ۷۹۱ نفر بوده که در کل کشور ۵۴۲ هزار نفر است یعنی حدود ۱۴.۸ درصد اشتغال کشور در خراسان ایجاد شده است.

۲۹ هزار نفر از شاغلان استان در اثر کرونا کاهش یافته‌اند

وی بیان کرد: در سال ۹۹ اتفاق جدیدی رخ داده که بیماری کرونا است. این اتفاق در وضعیت اشتغال استان نیز تاثیر گذاشته، ۸۷ هزار نفر از فعالان اقتصادی و ۲۹ هزار نفر از شاغلان استان کاهش یافته‌اند، در حالی که در کشور در بهار ۹۹، کل جمعیت فعال کشور یک میلیون و ۹۹۲ هزار نفر کاهش یافته است.

جمشیدی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی نیز از ۴۴.۷ به ۴۱ درصد رسیده و تعداد شاغلان کشور یک میلیون و ۴۹۹ هزار نفر کاهش یافته که ما در این یک میلیون و ۴۴۹ هزار نفر، ۲۹ هزار نفر داریم، بنابراین وضع نسبی استان نسبت به کشور بهتر است اما به معنی خوب بودن نیست زیرا شاهد کاهش شدید تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و سرمایه‌گذاری بودیم. امار بیکاری در کشور و استان خراسان رضوی عمدتا مربوط به حوزه خدمات و در استان در حوزه گردشگری بوده که رتبه هشتم را داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص واگذاری پروژه‌ها در سال ۹۸ گفت: قرار بود ۲۶۶۷ پروژه در سطح کشور برای واگذاری شناسایی شود که از این تعداد ۲۲۹۱ پروژه عمرانی استانی و ۳۷۶ پروژه عمرانی ملی و سهم‌ استان ۱۸۵ پروژه بوده که ۸.۱ درصد کل پروژه‎ها و مبلغ سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۸۸۳ میلیارد ریال است. با توجه به گزارش‌هایی که داشتیم، در سال ۹۸ از ظرفیت ماده ۲۷ قانون الحاق دو تنها ۲۸ پروژه واگذار شده که مربوط به تعداد محدودی از استان‌ها بوده، استان ما نیز در این زمینه عملکرد نداشته است.

مالکیت هیچ پروژه‌ای در استان به بخش غیر دولتی واگذار نشده است

وی ادامه داد: در برنامه ششم نیز قرار بود ۱۷۶ پروژه از محل کلیه ظرفیت‌های قانونی داشته باشیم، از ۲۷۰۱ پروژه استان‌های کشور، ۱۷۶ پروژه در سال ۹۸ مربوط به استان ما بوده است. از محل سایر ظرفیت‌های قانونی توانستیم ۲۷۰ مورد را به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور برسانیم که در مقایسه با ۱۷۶ پروژه سهم درصد تحقق ما ۱۵۳ درصد است. مالکیت هیچ پروژه‌ای در استان به بخش غیر دولتی واگذار نشده است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: ما اجازه داریم حداکثر ۱۰ درصد اعتبارات خود را به پروژه‌های جدید اختصاص دهیم. اعتبار کل پروژه‌هایی که در سال گدشته شروع شدند، ۸۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان است که در سال گذشته به صورت جدید شروع شدند و از کل ۱۰۵۰ میلیارد تومان مشمول این موضوع، ۸.۲ درصد می‌شود. ما در تخصیص پروژه‌ها به پروژه‌های نیمه‌تمام ‌مخصوصا با پیشرفت فیزیکی بالاتر توجه می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص پروژه‌های هفته دولت عنوان کرد: ۱۱۴۲ پروژه با ۹۴۸۶ میلیارد تومان در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی آماده بهره‌برداری خواهند بود که در سال ۹۹ افتتاح هم خواهند شد. ۲۳۱ پروژه در حوزه اقتصادی با ۷۷۴۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۴۲۵۸ نفر بوده، پروژه‌های صمت ۳۲ مورد با ۶۶۳۱ میلیارد تومان و اشتغال ۲۶۳۹ نفر، جهاد کشاورزی ۱۷۹ پروژه با ۳۶۱ میلیارد و ۷۲۹ نفر اشتغال مستقیم و ۴۸۲ اشتغال غیر مستقیم، شرکت شهرک‌های صنعتی ۵ پروژه با ۹ میلیارد تومان، میراث فرهنگی ۱۵ پروژه با ۷۴۵ میلیارد تومان و پروژه‌های عمرانی ۹۱۱ مورد با اعتبار ۱۷۴۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به پروژه‌های خاتمه یافته تصریح کرد: سه پروژه استانی ویژه جزو این پروژه‌ها بوده که شامل آبرسانی به مشهد از سد دوستی، احداث استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری سبزوار و احداث و تجدید دانشکده ادبیات و علوم انسانی و علوم پایه است و تخصیص مناسبی هم به این پروژه‌ها دادند.

جمشیدی اضافه کرد: آبرسانی به مشهد از سد دوستی ۲۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار ابلاغی داشته که ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته، استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری سبزوار ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و همان ۱۰ میلیارد تومان تخصیص داشته، احداث و تجدید دانشکده ادبیات، علوم انسانی و علوم پایه نیز ۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب و ۴ تومان تخصیص داشته است. ۱۹۴ پروژه استانی با تخصیص ۱۰۰ درصد به مبلغ اعتبار ۱۶۸ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان پیش‎بینی کردیم که تاکنون ۵۰ درصد تخصیص دادیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص قطار برقی تهران مشهد بیان کرد: اعتبار مصوب قطار برقی تهران مشهد یک میلیارد ریال است که با توجه به مشکلات پیش آمده این اعتبار را گذاشتند که ردیف آن از قانون بودجه حذف نشود.

پروژه قطار مشهد به گلبهار ۲۹.۲۳ درصد پیشرفت داشته است

وی گفت: شروع پروژه احداث قطار مشهد به گلبهار نیز سال ۹۰ آغاز و خاتمه سال ۱۴۰۲ است. کل پروژه با احتساب مطالعات ۲۹.۲۳ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی سال ۹۹، ۱۵۰۰ میلیارد ریال است. برنامه امسال اجرای قسمتی از روسازی مسیر پروژه، آزادسازی باقیمانده تملک، خرید ریل از کارخانه ذوب آهن اصفهان، اجرای امتداد مسیر گلبهار به چناران، اجرای تونل ابتدایی مسیر قطار برقی و تکمیل مطالعات مورد نیاز است.

جمشیدی با اشاره به انتقال آب دریای عمان خاطرنشان کرد: اعتبار مصوب انتقال آب از دریای عمان در سال جاری ۶۰ میلیارد ریال است و اعتبار اجرای طرح از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: ۲۱ هزار ملک مربوط به دستگاه‌های استانی و ۹۰ هزار ملک مربوط به دستگاه‌های ملی یا سایر استان‌ها در خراسان رضوی وجود دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.