جمعی از جوانان انقلابی در نامه‌ای خطاب به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار اهتمام و توجه جدی به برنامه اجرایی کلان آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف عالی انقلاب اسلامی شدند.

مجلس به نحوه جذب، تربیت و به کارگیری معلمین اهتمام جدی داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، جمعی از جوانان انقلابی در نامه‌ای خطاب به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با مسئولین وزارت آموزش و پرورش که به مسائل راهبردی مهمی اشاره کردند، خواستار اهتمام و توجه جدی مجلس شورای اسلامی به برنامه اجرایی کلان آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف عالی انقلاب اسلامی شدند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار اخیر خود با مسئولین وزارت آموزش و پرورش به مسائل راهبردی مهمی اشاره نمودند که اهتمام و توجه جدی به آن‌ها در برنامه اجرایی کلان آموزش و پرورش برای تربیت نسل آینده انقلاب و دستیابی به اهداف عالی انقلاب اسلامی مردم ایران بسیارضروری و مهم است.

۱. جذب معلم: معلم در شکل گیری شخصیت و تربیت دانش آموزان اثر گذارترین فرد است، بعضاً نقش معلم در تربیت نسل‌های آینده یک کشور از پدران و مادران نیز پررنگ‌تر است. این معلمین هستند که دانش آموزان را برای اولین بار با علم و دانش آشنا می‌کنند و در ادامه مسیر تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی همراه اصلی نسل آینده کشور می‎باشند. لذا، راهبرد انتخاب، تعلیم، جذب و بکارگیری آن‌ها بر سرنوشت کشور اثرگذار خواهد بود. اینکه سیستم آموزش کشور مختار باشد به هر نحوی و از هر طریقی نسبت به جذب معلم اقدام نماید، یک خطای استراتژیک است که نتیجه آن بسیار خسارت بار و خطرآفرین خواهد بود. ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها، نوع نگرش، فهم و درک، اخلاق و اعتقاد و سایر مسائل تاثیر گذار بر روح و جسم افراد جامعه از درون مدارس شکل می‌گیرد و نهادینه می‌شود. معلم فردی است که مسئول شکل دهی همه این موارد در قلب و روح همه دانش آموزان است و از همین روست که معلم در تعالیم اسلام جایگاه بسیار والایی دارد و توسط امام راحل (ره) معلمی شغل انبیاء دانسته شده است. لذا، ضروری است مجلس محترم به نحوه جذب، تربیت و بکارگیری معلمین اهتمام جدی داشته باشند. برای پاسخ به نیاز راهبردی جذب هدفمند معلم، پیشنهاد می‌شود مجلس محترم قانونی تصویب نماید که طی آن زنجیره جذب، تربیت و بکارگیری معلمین به دقت و با توجه به اهداف والای انقلاب اسلامی تعریف گردد و در این خصوص نقش محوری دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی که به صورت تخصصی به مسئله تربیت معلم می‌پردازند به نحوی لحاظ گردد که جذب معلم فقط از طریق این دانشگاه‌ها صورت پذیرد.

۲. گزینش معلمین: گزینش صحیح، نقش بسیار مهمی در انتخاب افراد ذیصلاح برای شغل خطیر معلمی دارد. معلم باید فردی متدین و دلبسته به آرمان‌های انقلاب و در عین حال فردی وارسته از نظر اخلاقی و علمی باشد. در گزینش معلمین توجه به صلاحیت‌های دینی، اخلاقی و سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرد و این در حالی است که می‌بایست از زیاده روی‌هایی مانند پرسیدن سوالات فقهی پیچیده درگزینش‌ها پرهیز شود. گزینش، امری به شدت تخصصی است که فرآیند و نحوه انجام آن می‌بایست به دقت و با توجه به اهداف راهبردی، تعریف و اجرایی شود. در حال حاضر نیاز جدی و ضروری به بازنگری اساسی و عمیق در سازوکار فعلی گزینش احساس می‌شود که پیشنهاد می‌گردد با بهره گیری از متخصصین حوزه منابع انسانی، قانون فرآیند گزینش معلمین جهت اجراء در آموزش و پرورش مصوب گردد.

۳. طراحی و تدوین راهبرد (استراتژی) برای آموزش و پرورش: مشخص کردن اهداف کلان، اهداف خرد، راهبردهای کلی، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی برای دستیابی به اهداف درآموزش وپرورش اصلی‌ترین گام به سوی تحول بنیادین در آموزش و پرورش است. این مهم از طریق تهیه وتدوین برنامه‌های راهبردی میان مدت و بلند مدت امکان پذیراست. در صورت فقدان چنین برنامه هایی، هیچ گاه نمی‌توان امید به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش داشت، چرا که این سند بالا دستی می‌بایست در قالب چند ده برنامه زمان بندی شده، ابلاغ و اجرای برنامه‌ها به صورت جدی پیگیری شود. لذا، ایجاد معاونت راهبردی و توسعه برنامه ریزی در وزارت آموزش و پرورش با وظیفه اصلی مشخص کردن اهداف کلان، راهبردهای کلی، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی درآموزش وپرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین پیشنهاد می‌شود.

۴. بازنگری درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش: بروزرسانی اهداف، راهبردها و برنامه‌های اجرایی با توجه به شرایط و امکانات، امری بسیار مهم و ضروی برای موفقیت و یکی از رُموز آن است. لذا، با توجه به نیازهای روز، تحرکات دشمنان و تغییر نسل، سند تحول باید مورد بازنگری و دراسرع وقت پیوست اجرائی برای آن تنظیم شود. این موضوع بسیار مهم می‌تواند با ورود جدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تحقق یابد و جلوی نفوذ دشمن در این حوزه به صورت اساسی سد شود.

۵. تبیین، یکی ازاساسی‌ترین مولفه‌های تغییر: ایجاد نهضت تبیین و روشنگری درآموزش و پرورش در خصوص سند تحول، ضروری است. بر اساس راهکارهای تخصصی علم استراتژی، اگر قرار است سازمانی به هدف دست پیدا کند، همه اعضای آن سازمان باید نسبت به هدف و نقش کلیدی خود در راستای دستیابی به هدف دقیقا توجیه باشند. لذا، تبیین سند تحول تا پایین‌ترین رده‌های اجرا، برای همه دست اندرکاران بسیار حیاتی است، تا همه پرسنل در مسیر اجرای آن همراه و همگام باشند. ایجاد پویش روشنگری در فضای مجازی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در این خصوص مورد توجه قرار بگیرد.

۶. حمایت از معلمین و حفظ شأن آنها: معلم به عنوان فردی که قرار است بر روح و جسم فرزندان این مرز و بوم تاثیرگذار باشد، خود نیز باید از نظر روحی، جسمی و فکری آرامش داشته باشد. پاسخ گویی به نیازهای برحق معلمین و حفظ شان و جایگاه اجتماعی آن‌ها در راستای ایجاد آرامش روحی و فکری برای معلمین بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین نهادهای حمایتی از معلمین، صندوق ذخیره فرهنگیان است که می‌تواند بهترین خدمات را در حوزه‌های حمایت اقتصادی، اجتماعی وخانوادگی به معلمین ارائه نماید. مجلس محترم نیز این موضوع را به درستی درک نموده و درتاریخ ۳ / ۴ / ۹۹ بافوریت این موضوع را در دست بررسی قرار داده است.

۷. رعایت عدالت آموزشی: بر قراری عدالت آموزشی و دسترسی یکسان همه دانش آموزان به امکانات آموزشی از جمله اهداف انقلاب اسلامی است. جلوگیری از هدر رفت استعدادهای علمی دانش آموزانی که در نقاط دور دست زندگی می‌کنند با برقراری عدالت آموزشی امکان پذیر خواهد شد. اینکه بعضی از دانش آموزان به دلیل فقر مالی یا بعد مسافت نتوانند به خدمات آموزشی کامل دسترسی داشته باشند در شان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران نیست. ایجاد سازوکار صحیح توزیع عدالت محور خدمات آموزشی از جمله راهکارهای این موضوع است که مجلس محترم می‌تواند با تصویب قانون عدالت آموزشی و نظارت بر اجرای دقیق آن در مدت زمانی مشخص این معظل را برطرف نماید.

۸. استفاده از ظرفیت‌های آموزشی مجازی: فضای مجازی پتانسیل بسیار بالایی برای جذب مخاطب دارد. این فضا می‌تواند بسیار مفید و در عین حال بسیار خطرآفرین و مضر باشد. با توجه به شرایط فعلی و بیماری کرونا، اکثر آموزش‌ها به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است. به دلیل نبود هدف گذاری و نداشتن راهبرد مشخص، دانش آموزان در این فضا سرگردان شده و در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. لذا، پیشنهاد می‌گردد مجلس محترم با ورود به این حوزه، ضمن قانونمند نمودن آموزش در فضای مجازی بر کیفیت و نحوه این آموزش‌ها نظارت نموده و از آسیب دیدن دانش آموزان در این فضا جلو گیری نمایند.

۹. توجه ویژه به استعدادهای درخشان: یکی از اصلی‌ترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها سرمایه گذاری بر روی استعدادهای درخشان و هدایت آن‌ها در مسیر حل معظلات کشور است. استعدادهای درخشان، موتور محرکه جهش پیشرفت کشورهستند که نباید فقط آن‌ها را برای مدال آوری و المپیادها تربیت‌کنیم، بلکه باید این استعدادها را به سمت و سوی حل مشکلات سوق داد. داشتن مدارس استعدادهای درخشان بسیار مهم است، ولی اینکه این مدارس تبدیل به محلی برای رقابت‌های بی مورد و غیر اثرگذار شده اند نمی‌تواند سیستم آموزشی را در دستیابی به هدف شناسائی و پرورش استعدادها برای حل مشکلات برساند. لذا، پیشنهاد می‌گردد مجلس محترم در راستای شناسایی و تربیت استعدادهای حوزه‌های مختلف برای حل مشکلات کشور در این حوزه ورود نموده و با تصویب قانون شناسائی، تربیت و حمایت از دانش آموزان مستعد، اقدامات این حوزه را به صورت هدفمند و اثر گذار هدایت نمایند.

۱۰. انسان سازی و پرورش روح انسان: از اصلی‌ترین اهداف آموزش بعد از انقلاب اسلامی، انسان سازی و پرورش روح انسان‌ها است و تشکیل معاونت پرورشی در آموزش و پرورش نیز به همین منظور بوده است. به نظر می‌رسد این معاونت فاقد برنامه راهبردی کلان و نتیجه محور است و همین امر باعث شده معاونت پرورشی علی رغم اینکه می‌تواند نقش بسیار پررنگی در تربیت روح دانش آموزان داشته باشد، عملاً به حاشیه رانده شود و اهتمام جدی به نقش آن نشود. پیشنهاد می‌شود مجلس محترم با ورود به این حوزه، هدف گذاری کلان و راهبردی را برای این موضوع در آموزش و پرورش مد نظر قرارداده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت مستمر نماید.

۱۱. داشتن زمان بندی و وجود شاخص پیشرفت در برنامه‌ها: فقدان این مهم در همه دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله آموزش و پرورش به شدت احساس می‌شود و اثر منفی آن به وضوح قابل درک است. عدم وجود زمان بندی اجرا در برنامه‌ها و کنترل دقیق آن‌ها بر اساس زمان بندی باعث می‌شود برنامه‌ها اثرگذاری خود را از دست می‌دهند و هیچگاه اجرایی نمی‌شوند. لذا، به نظر می‌رسد پیگیری، نظارت مستمر و گزارش گیری می‌تواند این معظل را تا حدودی اصلاح نماید.

۱۲. توجه به معلمین به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور: در همه کشورها، پیشرفت و توسعه از مدارس آغاز می‌شود و معلم فردی است که این حرکت را هدایت می‌کند. لذا، لازم است که معلمین به عنوان افران سپاه پیشرفت مورد توجه ویژه قرار بگیرند و مرتباً تحت آموزش، بروزرسانی و ارزیابی باشند. اینکه معلم بداند چگونه، با چه راهبردی و در چه مسیری دانش آموزان را هدایت کند که بتوانند در پیشرفت و توسعه کشور اثر گذار باشند بسیار مهم است. به همین منظور بروزرسانی معلمین از لحاظ تکنیک و تاکتیک برای حضور در این میدان بسیار حائز اهمیت است. دستیابی به این هدف نیاز به برنامه اجرایی خروجی محور دارد که مجلس محترم می‌تواند نقش مهمی در این راستا ایفا نماید.

۱۳. ایستادگی در برابر طواغیت: به علت نسل پروری و نقش محوری آموزش وپرورش درتربیت نسل آینده کشور، طواغیت فعالیت جدی در خصوص نفوذ به این حوزه رادر دستورکار قرار داده‌اند که سند ۲۰۳۰ نمود عینی آن است. لذا، باید با تمام توان با آن مقابله نمود. برای پیروزی در این مبارزه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضروری است. مجلس محترم با پیگیری مستمر و نظارت بر میزان پیشرفت و نحوه اجرای سند تحول بنیادین می‌تواند نقش مهمی در جهت اجرای موفقیت آمیز و هرچه سریعتر این سند داشته باشد.

در پایان به عرض می‌رسد؛ در صورت صلاحدید طرح اجرائی هریک از موارد مطروحه تقدیم خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.