تماشاگران پروپاقرص رسانه ملی از سال‌ها پیش او را در قامت نقش‌های مختلف مجموعه‌های تلویزیونی به یاد می‌آورند. «نسیم‌بیگ» و «بسیم‌بیگ» در سریال محبوب «روزی‌روزگاری» از شاخص‌ترین آثار کارنامه هنری اوست.

از هر جای عالم می‌توان دل را به حضرت رضا(ع) متصل کرد

به گزارش قدس آنلاین، اما برخلاف تصور، نقشی که او را به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر میان عموم مردم تبدیل کرد نقش منفی و منفور شمربن‌ذی‌الجوشن بود در سریال تاریخی «مختارنامه». هرچند این شهرت عواقب تلخ و شیرین زیادی برای این هنرمند کاربلد داشته، ولی معتقد است همه آن‌ها را به دلیل باورها و اعتقادات قلبی‌اش پذیرفته است. با محمد فیلی، هنرمند نقش‌آفرین شمر در سریال «مختارنامه»، در حاشیه حضورش در ویژه‌برنامه «تشرف»، کاری از مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی برای شبکه یک سیما، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

 

از نظر شما چطور یک نقش بر تعداد زیادی از تماشاگران اثر می‌گذارد؟

اگر من هنرمند عاشق مکتب و مذهب خودم نباشم، یعنی حقیقتا مذهب را به عمق دلم راه نداده باشم، نمی‌توانم در یک نقش هرچند منفی درست ظاهر شوم. من عاشقانه پای این کار حاضر شدم و آن را به سرانجام رساندم. این حال عاشقانه کارم را بهتر به نتیجه می‌رساند. علی‌رغم همه نفرت وجودی‌ام از شخصیت شمر، اگر دلی بازی نمی‌کردم، شاید این نقش آن‌طور که در بین مردم بازتاب داشت و مردم آن را قبول کردند و به نوعی با آن ارتباط برقرار کردند، اتفاق نمی‌افتاد.

 

همیشه از زبان هنرمندان نقش‌های منفی سریال‌های تاریخی شنیده‌ایم که پس از پخش کار، تبعاتی برای آنها داشته است. برخورد مردم با بازیگر نقش شمر چطور بوده است؟

درست است که من در یک نقش منفی مثل شمر بازی کردم و هزار حرف زشت و ناسزا هم شنیدم ولی این کار دل است. هنرمند باید کار خودش را درست انجام دهد و از همه حرف‌وحدیث‌های بد یا خوبی که ممکن است پشت سر آدم بزنند بگذرد. نه حرف‌های بد و نامربوط را به دل بگیرد، نه دل‌خوش به تعریف‌ و تمجیدها بماند. هنرمند باید عاشقانه مسیرش را دنبال کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

امسال به دلیل شیوع بیماری، مردم از زیارت اماکن مقدس بازماندند. حال که به حرم مطهر حضرت رضا(ع) مشرف شده‌اید، حال معنوی‌تان چگونه است؟

خیلی از عاشقان عتبات عالیات به‌ویژه عاشقان امام حسین(ع) دوست داشتند در این ایام در راه کربلا باشند و بتوانند نهایت عشق و ارادت خودشان را به این حضرات نشان دهند ولی امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا زمینه این اتفاق مهیا نشد. امسال وقتی در چنین شرایطی به حرم آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) دعوت شدم، حس و حال معنوی زیارت حرم امام حسین(ع) برایم تداعی شد چون معتقدم که بین این حضرات تفاوتی وجود ندارد. همه امام و پیشوای ما هستند. اگر همه ما دل بسپاریم، فرقی ندارد که اینجا یا جای دیگری باشیم. فقط باید دل رها شود و به سمت این ائمه بزرگوار راهی شود. حضورم در حرم مطهر امام رضا(ع) در این شب‌ها و روزهای ویژه برایم بسیار عزیز و مغتنم است.   

 

آیا زیارت پیاده اربعین هم نصیب شما شده است؟ به نظر شما در شرایط کنونی، عاشقان اهل‌بیت(ع) چطور از معنویت زیارت این حضرات برخوردار شوند؟

من چندین بار به زیارت عتبات عالیات به‌خصوص بارگاه امام حسین(ع) مشرف شده‌ام ولی به سبب درد پا و تنگی نفس شدید، توان جسمانی پیاده‌روی اربعین را ندارم. فکر کنم اگر بروم دو سال طول بکشد! ولی خب، همیشه پسرم به عنوان نماینده و نایب‌الریاره من به این سفر معنوی مشرف می‌شود. با وجود این، بر این باورم که از همان گوشه خانه هم می‌توانیم دلمان را به حرم ائمه معصومین گره بزنیم و به مقصود برسیم. چه بسا با حضور فیزیکی در این شرایط، با مبتلا کردن شهروند دیگری از فیض زیارت محروم شویم ولی می‌توان با خلوص نیت از هر جای جهان به حضرات معصومین(ع) از جمله امام رضا(ع) متصل شد.

ویژه‌برنامه «تشرف» که به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به مناسبت دهه پایانی ماه صفر تدارک دیده شده است، از ۱۲ تا ۲۶ مهر، مصادف با سالروز شهادت حضرت رضا(ع)، هرروز از ساعت ۱۸:۱۰ تا ساعت ۱۹ به صورت زنده از قاب شبکه یک سیما پیشکش نگاه تماشاگران می‌شود. این ویژه‌برنامه بیست‌قسمتی با اجرای سید محمدرضا حسینیان و با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی، هنری و ورزشی، دل‌های شیفتگان حضرت رضا(ع) را به این بارگاه ملکوتی پیوند می‌زند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.