رئیس ‌جمهور آذربایجان اعلام کرد نیروهای این کشور ۱۶ روستای دیگر در منطقه قره‌باغ کوهستانی را از کنترل نیروهای ارمنستانی خارج کردند.

حمله مسلحانه به کنسولگری جمهوری آذربایجان

رئیس ‌جمهور آذربایجان اعلام کرد نیروهای این کشور ۱۶ روستای دیگر در منطقه قره‌باغ کوهستانی را از کنترل نیروهای ارمنستانی خارج کردند. به گزارش فارس، الهام علی اف گفت: ۱۶ روستا در «فضولی، جبرائیل، زنگیلان، گبادلی، خوجالی» منطقه شمالی قره‌باغ کوهستانی از سیطره نیروهای ارمنستانی بیرون آمد و تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار گرفت. همچنین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز از تداوم حملات توپخانه‌ای ارمنستان به مناطق مسکونی روستایی این کشور خبر داد. به گزارش آناتولی، نیروهای ارمنستان روز گذشته شهرهای ترتر، آغجبدی و آغدام را زیر آتش توپخانه‌ای خود گرفتند. از آغاز درگیری‌ها تاکنون ارمنستان با توجه به تلفات زیادی داشته است و به منظور تقویت یگان‌های ویژه خود مدتی پیش نیروهای متشکل از داوطلبان و ساکنان محلی را به یگان‌های ویژه ملحق کرد، اما این نیروها در درگیری‌های اخیر با تحمل تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شده‌اند.

اطلاع‌رسانی تازه رئیس‌جمهور آذربایجان درباره تحولالت میدانی درگیری‌ها در شرایطی انجام شده که تحرکات بین‌المللی برای متوقف کردن درگیری‌ها بین باکو و ایروان بر سر قره‌باغ کوهستانی همچنان بی نتیجه بوده است. جمهوری آذربایجان اعلام کرده این کشور بنا بر قطعنامه‌های سازمان ملل درصدد بازگرداندن اراضی اشغالی خود در قره‌باغ کوهستانی است اما ارمنستان ضمن مخالفت با این اقدام به تحرکات بین‌المللی برای به رسمیت شناختن حق استقلال «جمهوری خودخوانده قره‌باغ» شدت داده است. همزمان با این تحولات و باوجود موافقت چند باره باکو و ایروان با توافق آتش‌بس، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و دو طرف، دیگری را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان حملات ارامنه افراطی به دیپلمات‌ها و اعضای جوامع جمهوری آذربایجان مقیم خارج از کشور را محکوم کرد. شامگاه جمعه ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در شهر خارکیف اوکراین با سلاح گرم مورد هجوم قرار گرفته و ۶ گلوله به در ورودی و پنجره‌های ساختمان کنسولگری شلیک شده است. با توجه به حضور نداشتن کارکنان داخل ساختمان در آن ساعت از شب، کسی زخمی نشده است، اما در بررسی دوربین‌های ساختمان مشخص شد مهاجمان دو نفر بوده‌اند. واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه پرونده جنایی در پلیس شهر خارکیف در خصوص این حمله گشوده شده است، افزود: با در نظر گرفتن تهدیدهای گروه‌های افراطی ارمنی ضد نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر، این حمله را می‌توان در قالب همین تهدیدها بررسی کرد و ما تهدیدها و حمله‌های گروه‌های افراطی ارمنی ضد دیپلمات‌ها و اعضای جوامع آذربایجانی مقیم خارج از کشور را محکوم می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.