گیلان- تعدد خودروهای سنگین ترانزیتی و صادراتی در پشت درهای گمرک شهر مرزی آستارا که تا خیابان‌ها ادامه یافته آرامش مردم این شهر را بر هم زده و بسیاری از شهروندان خواستار حل این موضوع برای بازگشت آرامش به شهر هستند.

صف‌خودروهای ترانزیتی آرامش مردم آستارا را بر هم زد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی‌الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع‌شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم واردات، صادرات و ترانزیت کالاهاست  از همین رو حجم خودروهای سنگین برای ورود به گمرک این شهر بندری بیش‌ازحد زیاد است.

اگرچه مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که بر اساس یک برنامه‌ریزی، مقررشده بود که کامیون‌ها از پایانه بار که تا حدودی خارج از شهر مرزی آستارا است، طبق زمان‌بندی و برحسب سرعت ترخیص به گمرک حرکت داده شوند تا از تشکیل صف‌های طولانی در محدوده گمرک آستارا جلوگیری شود، اما این تدبیر تاکنون جواب نداده است.

وضعیت نامناسب

باوجوداینکه بخش قابل‌توجهی از درآمدهای ناشی از حمل‌ونقل صادراتی در استان گیلان و کشور متعلق به شهرستان مرزی بندر آستارا است، متأسفانه پایانه بار این شهرستان مرزی از حداقل امکانات لازم در حوزه خدمات محروم است و توجه ویژه متولیان امر را می‌طلبد.

محوطه پایانه بین‌المللی بار آستارا که رو به روی تالاب استیل آستارا واقع‌شده است، به دلیل تردد روزانه کامیون‌های داخلی و خارجی، وضعیت نامناسبی دارد و بهسازی آن از دغدغه‌های اصلی رانندگان حمل‌ونقل داخلی و خارجی است.

در حال حاضر پایانه بین‌المللی بار شهرستان مرزی آستارا ظرفیت توقف کامیون‌های داخلی و خارجی را ندارد و با توجه به ترافیک کامیون‌ها در محوطه، رانندگان از وضعیت نابسامان محوطه پایانه بار آستارا به‌شدت گلایه دارند.

رانندگان، تجار و بازرگانان و شرکت‌های حمل‌ونقل مهم‌ترین مشکل در این حوزه را عدم پیگیری و مطالبه مناسب مدیران شهرستان از استان و کشور عنوان کرده و خواستار این هستند که از محل درآمدهای گمرک و پایانه مرزی به‌صورت شفاف برای رفع مشکلات موجود در این بخش هزینه ویژه شود.

بسیاری از رانندگان در این رابطه اذعان می‌کنند: محوطه پایانه بین‌المللی بار آستارا در مواقعی براثر بارش باران دچار آب‌گرفتگی و گل‌ولای شده و ازنظر زیرسازی و بهسازی نیازمند رسیدگی است.

کمبود در گمرک

مدیرکل گمرک آستارا در این رابطه توضیح می‌دهد: در برخی روزها و ساعات، پذیرش کامیون‌ها از سوی کشور مقابل متوقف می‌شود که این موضوع  بر این ترافیک دامن می‌زند.

کریم رسولی فرسوده بودن پل مرزی بین دو کشور ایران و آذربایجان را از مهم‌ترین معضلات برشمرد و توضیح می‌دهد: کم‌عرض و فرسوده بودن این پل سبب شده است تا ظرفیت ورود و خروج کامیون‌ها محدود شود تا حدی که در هر سه دقیقه فقط یک کامیون از آن عبور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در راستای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی در محوطه گمرک زمینی آستارا، عملیات محوطه‌سازی را از  دو سال پیش در دستور کارداریم، خاطرنشان  می‌کند: از درب ساحلی گمرک تا درب مرزی، سه باند در حال احداث است که ظرفیت توقف ۵۰۰ کامیون را خواهد داشت و در صورت پایان این پروژه بخش وسیعی از ترافیک معابر اصلی به داخل گمرک منتقل می‌شود.

رسولی هم‌چنین از کمبود نیرو نیز گلایه کرده و اظهار می‌کند: گمرکات آستارا با ۱۰۰ درصد کمبود نیرو مواجه است و برای ارائه خدمات مطلوب و تسریع در خدمات گمرکی حداقل باید ۱۴۰ پست جدید به ساختار این گمرک اضافه شود.

مدیرکل گمرک آستارا اطمینان خاطر می‌دهد: طرح اصلاح و ساماندهی محوطه گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا برای توقف و تردد کامیون‌های تجارت خارجی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن تا اوایل سال آینده، بخش زیادی از ترافیک خودروها در شهر رفع خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: برای اصلاح این محوطه ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته و باندهای رفت‌وبرگشت برای کامیون‌ها و ۲ باند در حاشیه محوطه برای تردد خودروهای سبک در نظر گرفته‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.