خوزستان- درحالی‌که اوضاع استان خوزستان در وضعیت اضطرار قرا گرفته وکرونای انگلیسی شرایط ناپایداری را برای این استان رقم‌زده است اما برپایی مراسم‌های عزاداری آن‌هم با گردهمایی و حضور جمعیت‌های ۱۰ هزارنفری تمامی مسئولان را انگشت‌به‌دهان گذاشته است.

مراسم عزاداری یا عزاسازی؟ برپایی مراسم‌ عروسی و عزا جرم است

قدس آنلاین گروه استان‌ها: درحالی‌که مسئولان اجرایی مانند فرمانداران و بخشداران و هم‌چنین کارشناسان بهداشتی باید دغدغه و همت خود را برای توسعه شهر و یا بخش خود مصروف دارند اما متأسفانه این روز ها باید در حوزه استحفاظی خود به دنبال مراسم عروسی و یا عزا بگردند  و عروس دامادها و یا صاحبان عزا را بازداشت کنند!

همواره در ماه‌های اخیر دستگاه‌های امنیتی از مردم استان خوزستان نسبت به پیامدهای منفی برگزاری تجمع در مراسم عزاداری و عروسی هشدار داده‌اند و در این راستا بارها با بزرگان طوایف و بستگان متوفیان مذاکره شده است که مراسم تشییع و خاک‌سپاری با محدودیت برگزار شود اما بعضاً اطرافیان آن‌ها این موارد را رعایت نمی‌کنند.

باوجوداینکه در نشست‌های مختلف به فرماندهان انتظامی و حتی به روسای کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در استان ابلاغ‌شده است که هر منطقه‌ای قصد برگزاری مراسم عزاداری یا عروسی دارند خود به بزرگان مراجعه کرده و با مذاکره و کار ایجابی از تجمع جلوگیری کنند.  اما هنوز ۸۵ درصد تجمع‌ها مربوط به تشییع‌جنازه و مراسم خاک‌سپاری است.

متأسفانه برپایی مراسم عزاداری منتسب به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جمعیت بالا  موجب شد تا این موضوع حتی صدای استاندار را درآورده و تهدید به برکناری بخشدار منطقه را پیش بکشد.

بی تعهدی در برابر تعهد

در همین رابطه بخشدار صیدون از توابع شهرستان باغملک بابیان اینکه متأسفانه برخی خانواده‌ها باوجود تعهد اما به تعهدات خود عمل نمی‌کنند اظهار می کند: به‌طور مثال بعد از فوت یکی از ساکنان روستای سر دره بخش صیدون، در چند مرحله به خانواده وی توصیه شد تا با توجه به شرایط ویژه خوزستان از حیث شیوع کرونا و در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، از برگزاری مراسم عمومی پرهیزکرده و مراسم تشییع را خانوادگی و با حضور حداکثر ۵۰ نفر برگزار کنند.

ابراهیم سپاس زاده می افزاید:  در این راستا از پسر این مرحوم نیز تعهد گرفته شد تا شاهد برگزاری یک مراسم شلوغ نباشیم با این‌حال این خانواده جسد فرد متوفی را ساعت ۶ صبح از سردخانه تحویل گرفتند و تا حدود ساعت ۹ مراسم تشییع را به تأخیر انداختند تا جمعیت زیادی در مراسم حضور پیدا کنند.

وی بیان می کند: از همین رو رو برگزاری این مراسم موجب شد تا  ۲ مداح و مرثیه‌سرا که در یک مجلس ترحیم در این بخش به اجرای برنامه پرداختند روانه بازداشتگاه شوند و حکم بازداشت فرزند متوفی نیز صادر شود.

بازرسی برای یافتن عروس دامادها

مسئول بهداشت محیط شهرستان دزفول نیز بابیان اینکه طی هفته گذشته با حضور بازرسان بهداشتی تعداد ۱۲ مراسم عروسی و عزا تعطیل و میهمانان متفرق شدند در این رابطه می‌گوید:  برگزاری این تعداد مراسم در نقاط مختلف و باغ ویلاها زنگ خطر بزرگی است که نشان می‌دهد مردم به هشدارها توجه کافی ندارند.

غلامرضا زادمهر می افزاید:  باوجوداینکه تالارها از حدود یک سال قبل تعطیل و ازنظر اقتصادی متضرر شده‌اند مراسم در باغ ویلاها برگزار می‌شوند. 

وی عنوان می کند: وضعیت شهرستان دزفول از سه هفته پیش قرمز شده و موارد مثبت سرپایی، بستری و فوتی رو به افزایش است اما بازهم هنوز خیلی از شهروندان این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

ابراز تأسف استاندار

برگزاری مراسم عروسی که به دلیل حضور اقوام و طایفه‌ها با تعداد بسیار زیادی از شرکت‌کنندگان در این استان برگزار می‌شود  موجب شد تا استاندار خوزستان نسبت به برپایی یکی از همین مراسم منتسب به نماینده‌های مجلس موضع بگیرد.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در همین رابطه اظهار کرد:  متأسفانه اخیراً مراسم عزاداری منتسب به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جمعیت بالا برگزارشده است و فرماندار مربوطه در برابر این مراسم سهل‌انگاری کرده و تعارف و رودروایسی های رایج را ملاک قرار داده است.

استاندار خوزستان در واکنش ‌به برگزاری مجلس عزاداری منتسب به یک نماینده مجلس گفت: چنین وضعیتی مایه تأسف است و به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش و توجیه نیست؛ فرمانداران نماینده عالی دولت به شمار می‌روند نه نماینده و در برابر حفظ سلامتی و جان تک‌تک شهروندان مسئول هستند.

سلیمانی تأکید کرد: حرمت بزرگان و افراد متوفی در جای خود ارزشمند است اما فرمانداران باید بااقتدار جلوی برگزاری هرگونه مراسم جمعیتی برای شادی و عزا حتی به فرض انتساب مراسم به مقامات را بگیرند تا از مرگ‌ومیرهای بیشتر پیشگیری شود.

وی تاکید کرد: مدیران و فرماندارانی که در این حوزه کم‌کاری کنند بعد از اخطاریه‌های لازم در صورت تکرار به دادسرا معرفی می‌شوند و لذاعدم تمکین به دستورالعمل‌های ستاد کرونا هم جرم محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.