۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 744232

نگاهی به پاداش زیارت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)

دکتر علی جان سکندری/ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی و مدرس دانشگاه

قدس آنلاین: در متون روایی و تاریخی احادیث زیادی از پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) پیرامون پاداش زیارت امام رضا(ع) گزارش شده است. این روایات پیروان اهل بیت (ع) را ترغیب به زیارت آن امام در خراسان می کند.

با نگاهی به مجموعه روایات وارد شده مربوط به ثواب و پاداش زیارت اهل بیت(ع) درمی یابیم که پس از روایات زیارت امام حسین(ع)، بیشترین روایت مربوط به زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) و پاداش چند برابری است. در این روایات آمده است که اگر زائر امام هشتم(ع) از روی معرفت و مطیع امر آن حضرت باشد، خداوند در مقابل این زیارت پاداش‌های بسیاری را برای او فراهم خواهد آورد. شایسته است در این فرصت پاداش‌هایی که در روایات آمده است را فهرست‌وار برای زائران آن حضرت برشمارم. برخی از این پاداش‌ها عبارتند از: بخشش گناهان قدیم و جدید، ثواب شهدای بدر، ثواب یک میلیون حج، رفتن به بهشت، برآورده شدن حاجت ها و فریادرسی امام رضا(ع) در سه موقف دهشتناک روز قیامت؛ هنگامی که نامه‌های اعمال به دست های راست و چپ داده می‌شوند، هنگام عبور از صراط و به هنگام سنجش اعمال.

برتری ثواب زیارت بر حج

بین حج غیر واجب و زیارت امام مهربانی ها توصیه به زیارت امام(ع) شده است. چنان که فردی از امام جواد(ع) پرسید که حج واجبش را انجام داده است ولی دوباره توفیق حج یافته، حال بهتر است به حج برود یا به زیارت امام رضا(ع)؟

امام جواد(ع) فرمود: برتر آن است که به خراسان برود و بر پدرم حضرت ابی الحسن سلام دهد و آن جناب را زیارت کند و شایسته است که این زیارت را در رجب انجام دهد. در روایتی دیگر، امام جواد(ع) به ایوب بن نوح فرمود: کسی که قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خداوند گناهان قدیم و جدیدش را می‌آمرزد و هنگامی که روز قیامت شود، منبری برای زائر پدرم، در مقابل منبر رسول الله(ص) نصب می شود تا مردم از حساب فارغ شوند.

باید یادآور شد که بخشش گناهان قدیم و جدیدی که در بیان روایت آمده است دلیلی بر پافشاری و تکرار گناه نیست و زائر مجدد آلوده به گناه شود بلکه زائر با این انگیزه در محضر امام حاضر شده و اظهار پشیمانی می‌کند که تکرار گناه نکند و از امام استمداد می‌کند که دوباره دچار گناه نشود.

در نظر داشته باشیم که هر چند معمولاً زیارت در حرم ائمه معصومین(ع) انجام می‌شود اما در صورت دور بودن هم می‌توان زائر حرم شد. زیارتی که در برخی روزهای سال و هفته مانند اول، 23 و 27 ماه رجب، 23 و 25 ذی‌القعده، برخی دیگر ایام سال مانند روز میلاد یا روز شهادت و برخی ایام هفته مانند چهارشنبه‌ها ‌و جمعه‌ها به انجام آن توصیه شده است اما طبق روایات وارد شده اگر نزدیک حرم هستید به حرم مشرف شوید و اگر از آن دور هستید و در هر جای دنیا زندگی می‌کنید می‌توانید زائر حرم باشید.   بر این اساس کیفیت زیارت بستگی به شرایط، امکانات و اختیارات زائر دارد که اگر امکان داشته باشد زیارت‌های معروفی همچون زیارت جامعه، زیارت امین‌الله و… که این شأن را برای او فراهم می‌کند به جای آورد.

البته آستان قدس رضوی نیز بستر زیارت امام(ع) از راه دور مهیا کرده است و زائران می‌توانند به صورت مجازی وارد سایت آستان قدس شده و از راه دور به زیارت آن امام مهربان(ع) نائل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.