بار دیگر خادمیاران سلامت رضوی کوله‌بار خدمت بستند تا پشت خاکریز دیگری از محرومیت در عرصه سلامت و درمان کشورمان عملیات کنند.

جهادگران سلامت در خراسان جنوبی/ بدون میز بدون مرز

به گزارش قدس آنلاین، در روزهای تعطیلی نوروز و با وجود همه محدودیت‌ها و خطر ابتلا به کرونا، از جان و توان و تخصص خود برای خدمت به مردمان قناعت پیشه و کم برخوردار قُهِستان از توابع خراسان جنوبی مایه گذاشتند، به این امید که به تفضل طبیب الاطباء، حضرت ثامن الحجج(ع) باری از کمبودها و نیازهای درمانی هموطنان‌شان کم کنند.

در این رابطه، سیدمحمود اصغری سرپرست کانون سلامت خدمت رضوی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز به تشریح جزئیات برپایی این اردوی سلامت محور پرداخت و اظهار کرد: این اردوی جهادی به همت گروهی از خادمیاران رضوی پزشک و پرستار به مدت ۷ روز در ایام تعطیلات فروردین در منطقه قُهِستان استان خراسان جنوبی انجام شد.

وی محل استقرار تیم اصلی درمانی را دبیرستان شبانه‌روزی حضرت فاطمه(س) واقع در منطقه قهستان عنوان کرد و افزود: اعضای تیم درمانی شامل ۳ پزشک عمومی، ۴ متخصص، ۲ هیئت علمی، یک ماما، ۵ دندانپزشک، ۵ دستیار دندانپزشکی، ۲ داروساز، ۳ دارویار، ۱۲ پرستار، ۲ منشی و یک نفر فعال رسانه‌ای بود.

در این اردوی جهادی انواع خدمات تخصصی درمانی شامل ویزیت پزشک عمومی و متخصص، ویزیت دندانپزشکی، ویزیت زنان و مامایی، پایش و غربالگری، پرستاری و آموزش های لازم، خدمات دارویی، ارائه خدمات تیم سیار در منزل، توزیع بسته‌های متبرک رضوی و اهدای لوازم التحریر، کیف، کفش، اسباب بازی و نیز ارائه آموزش‌های بهداشتی در قالب مهدکودک سلامت به مردم محروم منطقه ارائه شد.

به گفته اصغری، انجام عملیات ویزیت و ارائه خدمات تیم به صورت سیار در بین روستاهای محروم با اولویت مناطق فاقد خانه بهداشت و بهورز برای غربالگری بیماری‌ها و پایش وضعیت سلامت و بهداشت ساکنان انجام شد. به منظور برگزاری این اردوی سلامت با کیفیت بهتر، ۲۷ اسفند ۹۹ تیم ارزیابی برای بررسی اولیه از منطقه و ارسال لوازم اولیه تیم درمانی اعزام شده بود.

او با ارائه گزارشی از کیفیت انجام این اردوی جهادی، اضافه کرد: استقرار تیم اولیه، ارسال تجهیزات و داروهای خریداری شده در روز اول اردو آغاز شد. روز دوم هم به تشخیص اولویت‌های درمانی و مستقر شدن تیم اصلی پزشکی اختصاص پیدا کرد.

آن گونه که این مقام مسئول در کانونهای خدمت رضوی گفته: از روز سوم، تیم جهادی به روستای خوان اعزام و در مدرسه روستا مستقر شد و به اهالی نیازمند خدمات درمانی روستاهای شمال قهستان اعم از آنیک، نوغاب، ماسنان، نوقند، کلاته مولا و مناوند با داشتن برگه نوبت ویزیت در روستای خوان ارائه خدمت کرد.

در این روز، ۲۳۰ نفر ویزیت عمومی و تخصصی، ۱۰۸ نفر ویزیت دندانپزشکی و ۳۵ نفر ویزیت در منزل شدند و ۳ مورد برای بستری و جراحی و ۳ مورد ارجاع و پیگیری تشخیص داده شد. تحویل داروی رایگان به همراه توزیع بسته‌های متبرک رضوی و اهدای جوایز به کودکان به همراه برگزاری مهدکودک سلامت از دیگر خدمات روز سوم بود.

وی در رابطه با برنامه ارائه خدمات روز چهارم هم گفت: بعد از اعزام تیم جهادی به روستای تخت‌ جان و مستقر شدن تیم در مدرسه توحید، طبق هماهنگی‌های رابط منطقه، ساکنان روستاهای پیرامونی شامل سراب سفلی و علیا، گیت، خونیکسار، بوته زیرک، رود رباط و زیدان در روستای تخت جان حضور پیدا کردند تا تحت پوشش خدمات تیم پزشکی قرار بگیرند.

باید گفت، ویزیت عمومی و تخصصیِ ۲۱۷ نفر، ویزیت دندانپزشکی ۸۷ نفر، ویزیت زنان و مامایی ۴ نفر، ویزیت در منزل ۱۸ نفرو نیز تحویل داروی رایگان به همراه بسته متبرک رضوی به ۲۲۰ نفر، تشخیص ۳ مورد  نیاز به بستری و جراحی و ۳ مورد برای ارجاع و پیگیری به مراکز درمانی شهری، مجموع خدمات جهادگران سلامت در روز چهارم این اردوی جهادی بود.

اصغری با برشمردن خدمات روز پنجم ابراز کرد: تیم درمانی در این روز، در دبیرستان شبانه‌روزی حضرت فاطمه(س) محل کانونی برگزاری اردوی جهادی قهستان به بیماران روستاهای اطراف از جمله شمس آباد، کماچی، رجنوک، تنگل تا عبدله، علی آباد فخرود، علی آباد فرهنگ خدمت‌رسانی کرد.

وی، ویزیت عمومی و تخصصیِ ۳۲۰ نفر، ویزیت دندانپزشکی ۱۰۵ نفر، ویزیت زنان و مامایی ۱۷ نفر، ویزیت در منزل ۱۴ نفر و تشخیص ۲۷ مورد نیازمند ارجاع و پیگیری، ۸ مورد نیاز به بستری و جراحی و ۷ مورد اقدامات خاص را در زمره خدمات روز پنجم برپایی این اردو عنوان‌کرد. به علاوه، تحویل داروی رایگان به‌ همراه اهدای متبرکات بین۳۳۰ نفر از اهالی روستا انجام شد.

این مقام مسئول در کانون خدمت سلامت رضوی با تشریح کیفیت خدمت‌رسانی به بیماران محروم در روز آخر اردوی جهادی بیان کرد: با توجه به شمار بیماران مراجعه کننده منطقه قهستان، خدمات تیم پزشکی در روز دهم فروردین هم با محوریت اهالی روستاهای مجاوراعم از پیرزنوک، لتی، دره عباس، فوزخاص، فضل آباد، خسرپ آباد تبریک سفلی وعلیا، توت کری سیدآباد و... در محل مدرسه حضرت فاطمه(س) ارائه شد.

به گفته اصغری، خدمات آخرین روز اردو به این ‌شرح است: ویزیت عمومی و تخصصی برای۳۵۰ نفر، ویزیت دندانپزشکیِ ۱۰۵ نفر، ویزیت زنان و مامایی برای ۱۷ نفر، ویزیت ۲۴ نفر در منزل انجام شد و نیز ۲۷ مورد ارجاع و پیگیری امور درمانی، ۱۸ مورد بستری و جراحی و ۲۷ مورد اقدامات خاص تشخیص داده شد.

در کنار این اقدامات، تحویل داروی رایگان به بیماران ویزیت شده و توزیع بسته‌های متبرک بین ۴۳۰ تن از اهالی کوچک و بزرگ روستاها از جمله خدمات جهادگران سلامت بود.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.