علی ربیعی گمانه زنی ها درباره انتشار فایل صوتی ظریف توط دولت با اهداف انتخاباتی را خنده دار خواند و با تاکید بر به سرقت رفتن این فایل از ستور روحانی به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوال سرقت و انتشار ان در شبکه وابسته به عربستان سعودی خبر داد.

دستور روحانی برای شناسایی عاملان سرقت فایل سخنان وزیر خارجه/ حرف‌های ظریف بحث طلبگی بود/ دولت هیچ برنامه‌ای برای تمدید یا تعویق انتخابات ندارد

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود که به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره بهانتشار فیل صوتی گفتگوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در شبکه های خارجی که در روزهای اخیر خبرساز شده، گفت: انتشار این فایل صوتی که توسط تلویزیون پترودلاری وابسته به حکومت عربستان اداره می شود و از روز اول طرفدار تحریم و رنج ملت ایران بوده منتشر شد، نشان دهنده توطئه آمیز بودن آن است.

ربیعی با اشاره به اینکه رئیس جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل سرقت و انتقال این فایل  را شناسایی کنند، اظهار داشت: البته ما منتظرخواهیم بود دکتر ظریف به کشور برگردند حتما توضیحات لازم را درمورد سوء برداشتها خواهند داد.

مصاحبه ظریف زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده

وی افزود: این گفت و گو بخشی از برنامه‌ای با عنوان آنسوی دولت برای ثبت و گزارش و روایت خدمات و اقدامات و چالش‌های و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه هایی را با وزیران و معاونان رییس جمهور در چهارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

طبقه بندی محرمانه فایلهای مصاحبه در دفتر هیئت دولت

ربیعی ادامه داد: بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی تصویری و مکتوب گفت و گوها در دفتر هیات دولت با درجه طبقه بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفت وگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.

فایلها به سرقت رفتند

وی افزود: در مورد مصاحبه با ظریف، فایل گفت وگو با ایشان به دلیل روشن که همه ابعاد آن روشن نیست، ولی توطئه آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنان در حال بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد.

بحث طلبگی بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه جمع بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب شناسی و سپس مستندساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تدر اریخی و مطالعه علاقه مندان  پیش بینی شده بود، خاطرنشان کرد:  به همین دلیل کلیه دستگاه‌ها با نگاه‌های ساختارشناسانه به ساختارهای موجود، اصطکاک‌های بین دستگاهی فرایندهای سیاست گذاری موجود را بحث کردند و طبیعی است جنس آسیب‌شناسی در وزارت خارجه کاملا متفاوت بود.

ربیعی گفت: طبیعی است دستگاه دیپلماسی با توجه به نوع ماموریت‌های محوله و در چارچوب‌های عملیاتی متفاوت از نظر روشی، نگاه متفاوتی نسبت به سیاست‌ها و نحوه پیگیری آنها با نهادهای دیگر داشته باشد و در همه جهان اینگونه است و در کشور ما نیز امام(ره) این مسائل را بحث طلبگی می دانستند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند در تبعیت دکتر ظریف از رهبری و عمق دوستی او به همه سربازان وطن از جمله سردار سلیمانی  شبهه و تردید ایجاد کند، گفت: همه ما سرباز این نظام هستیم و او(ظرف)   در حال حاضر،  در خط اول مبارزه با دشمن در جبهه رفع تحریم ‌های ظالمانه علیه ایران است.

وی جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی را خدشه‌ناپذیر دانست و ادامه داد: یاد سردار سرافراز شهید سلیمانی که فداکارانه مقابل متجاوزان ایستاد و بخاطر رشادت‌ها و اقداماتش برای وطن، به قهرمان و سرمایه‌ اجتماعی کشورمان تبدیل شد، بو همه جهان دید و تاریخ ثبت کرد که چطور ترور سلیمانی  توسط دولت جنایتکار آمریکا، همه ایران را سوگوار کرد.

شائبه دست داشتن دولت در انتشار این فایل خنده دار است

علی ربیعی در واکنش به برخی اظهار نظرها در مرود اینکه این اتفاق توسط برخی افراد و جریانها در داخل دولت و با هداف انتخاباتی به منظور سوزاندن ظریف صورت گرفته با اشاره به اینکه این مصاحبه ها با وزرای مختلف و معاوین ن رئیس جمهور انجام گرفته و هدف آن بود که مسائل و چالشهای کشور از جمله وضعیت تالاب‌ها، سیل و مدیریت آن و زلزله از هزینه‌ها گرفته تا سیاست‌های رفاهی و اجتماعی با همه پیچیدگی‌هایش و حتی مجموعه ای از حوادث تلخی مانند سانچی و پلاسکو یا حوادث شیرین مانند سیاست‌ گذاری‌های کلان سلامت و بحث‌های توسعه صنعتی و حتی چگونگی مقاومت در دوران تحریم، صادرات در این دوران و ساز و کارهای مقاومت اقتصادی مورد بحث قرار گیرد، گفت: بخشی هم مربوط به موفقیت‌های وزارت خارجه و موانع و چالش‌های پیش روی آن بود.

وی افزود: از آنجا که حوزه دفاعی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. قرار بود بخشی از مصاحبه‌ها فقط در قالب انتقال تجارب انتشار محدود داشته باشد و پس از این اتفاق نهادهای امنیتی در حال بررسی  برای شناسایی عوامل انتقال و انتشار گزینشی فایل مصاحبه وزیر خارجه هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پخش گزینشی و تقطیع شده سخنان ظریف همراه با القائات جانیبی و خبر سازی ها با هدف تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات دیپلماتیک سرنوشت ساز، زایل کردن اعتماد مردم و  ایجاد تفرقه در نظام داخلی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: شائبه انتشار عمدی این فایل توسط دولت با اهداف انتخاباتی خنده دار است زیرا بیشترین لطمه در این خصوص و موارد پیش آمده، شامل دولت شده است.

نیروهای نظام در تله رسانه های بیگانه نیفتند

دستیار ارتباطات اجتماعی روحانی اظهار داشت: نیروهای داخل نظام با هر گرایش اصلاح طلبی و اصول‌گرایی یا دوستان ما در همه نهادها در تله گفتاری این رسانه ها قرار نگیرند. هدف این کار به انحراف کشاندن فضای سالم و ایجاد بدبینی بین مسئولان و قطبی سازی کاذب بین آنهاست و قطعا آنها را مایوس خواهیم کرد.

سوالی که بی پاسخ ماند

سخنگوی دولت به این سوال که  مسئولیت به سرقت رفتن این فالیها در دولت با چه کسی است و  آیا تنها فایل اظهارات ظریف به سرقت رفته یا مصاحبه همه وزرا ؟ پاسخ نداد

او گفت: همه دولت‌ها در سال‌های آخر عملکرد خود را جمع بندی می‌کنند و به مردم گزارش کاری می‌دهند. در این راستا هشت پروژه طراحی شده بود که اقدامات شاخص یک جلد، عملکرد دولت ۳ جلد، جهش تولید یک جلد، گزارش صد روزه یک جلد و روزشمار دولت که در برنامه "آن سوی دولت" و "تاریخ شفاهی" در مجموع ۳۳ مصاحبه انجام شده است. بحث جنگ اقتصادی هم در این برنامه ها تهیه شده بود. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه در این گفت و گوها هر مسئول از پیچیدگی دستگاه خود با نگاه آسیب‌شناسانه می‌پردازد، گفت: خودم در مورد فقدان نظریه رفاهی و اشتغال یا اهمیت شیوه کارآفرینی و آسیب‌شناسی طرح تحول سلامت صحبت کردم و همه مسوولان نگاه آسیب شناسانه داشتند . مشخص است جنس وزارت خارجه متفاوت است. 

وی ادامه داد:‌ این فایل خام بدون ویرایش طوری خارج شد که از روال مدنظر به شکل تفکیک شده و کاملا با هدف عملیات روانی پخش شد بود اگرچه سلسله وار پخش شد اما القائاتی که با مصاحبه‌هایی درکنار هم قرار گرفته و خبرهایی که تولید می‌کنند و خبرسازی می کنند تا گسترش پیدا کند که البته این اقدامات درحال پیگیری اطلاعاتی است. 

سخنان ظریف گزینشی پخش شد

ربیعی با اشاره به نشست امروز ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و تاکید رییس جمهوری در این جلسه بر پیگیری موضوع سرقت رفتن فایل صوتی دکتر ظریف اظهارکرد: با نگاه کردن به نوع خوانش محتواها درمی‌یابیم این شیطنت‌ها به طور گزینشی انجام شد. وقتی کل متن خوانده می شود بدون سوگیری مساله خاصی به چشم نمی‌خورد. و این نکاتی است که را بارها آقای ظریف بیان کردند و نشان دهنده دشواری‌ها و چالش‌های تصمیم گیری در شرایط جهان پرتلاطم علیه ما و تهدیدهای گسترده ما است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: کسی نمی‌تواند در عمق علاقه و دوستی ظریف به همه سربازان وطن و تبعیت از رهبری شک کند اتفاقا در همین فایل و فایل‌های بعدی که منتشر خواهد شد دوستی با سردار شهید و تبعیت از رهبری در سخنان ظریف کاملا موج می زند. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور هدف رسانه های معاند از پخش گزینسی مصاحبه ظریف را اختلاف، تفرقه افکنی و ناامیدی مردم در این مقطع زمانی خواند و گفت: من و همکارانم یا تحلیل محتوای خبرهای این رسانه ها در روزها اخیر دریافتیم آنها با اغراق در ماجرا، اخبار حاشیه ای و تولید خبرهای جعلی به دنبال تخریب دیپلماسی و اقدامات سربازان ما در میدان هست و به سرانجام نرسیدن برجام هستند.

وی با بیان اینکه حمله به انسجام داخلی و خدشه دار کردن محور مقاومت مردم در مقابل تروریسم در این خطوط رسانه ای مشخص است، اظهار داشت: سردار سلیمانی هم با زندگی پربرکت خود و با شهادت رسواساز قلدر بزرگ  و شریر جهانی بود و هم در عمر پربرکت خود مقوم امنیت و آرامش مردم و سرزمین بوده است و در این تحلیل محتوا نقش سرمایه آفرین شهید سلیمانی را هدف قرار داده‌اند.

از حرفهای روحانی درمورد ۱۴۰۱ سوءبرداشت شد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به اظهارات روحانی مبنی بر اینکه اگر انتخابات بجای ۱۴۰۰ در ۱۴۰۱ برگزار می‌شد دولت می‌توانست برخی کارها را انجام داده و کامل کند، همجنین انتقاد دولت در انتخابات سال گذشته از صف های طولانی و جاماندن عده ای از رای دادن آیا دولت نگاهی به تعویق انتخابات دارد؟ اظهار داشت: به نظرم از واژه ۱۴۰۱ در سخنان رئیس جمهوری برداشت نادرستی شده. است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برگزاری به موقع انتخابات یکی از اصولی است که در چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی خدشه‌ای به آن وارد نشده و این از اصول نظام است که امام(ره) و رهبری بر آن تاکید داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در این سالها موضوع تمدید دوره یا اسمترار با اجازه دادن به نامزذی بیش از دو دوره مطرح شده اما هر گونه تمدید مدت انتخابات بدعتی است که به اصول دموکراسی خدشه وارد می کند. و دولت چنین برنامه ای نداشته و معتقد است انتخابات باید در موعد خود با حضور همه سلایق برگزار شود .

برخی انتخاب خوب را بجای انتخابات خوب زمزمه می کنند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه صندوق رای به معنی ثبات امنیت کشور است و به معنای دیده شده آرای مردم به تغییر د رچارچوب قانون اساسی است، گفت: برخی انتخاب  خوب را بجای انتخابات خوب زمزمه می کنند که یک تهدید است

واکسیناسیون رایگاه برنامه خدشه ناپذیر دولت است

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره ابهام ها در طرح دولت برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی و راهکار دولت برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و شائبه امتیاز ویژه برای افراد دارای تمکن مالی در دسترسی به واکسن، با بیان اینکه دولت خود را مکلف می‌داند تا همه ایرانیان به صورت رایگان واکسینه شوند ، گفت: بنابراین واکسیناسیون رایگان برنامه خدشه ناپذیر دولت است.

وی با اشاره به اینکه واردات واکسن توسط بخش خصوصی تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد و خارج از این چارچوب ممنوع است، اضافه کرد: استفاده از بخش خصوصی برای وارد کردن واکسن تصمیمی هوشمندانه و صحیح برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است درست مثل اینکه در تولید تولید واکسن هم  اجازه ورود به بخش خصوصی هم داده شد. از طرف دیگر اگر مجوز واردات به بخش خصوصی داده نمی‌شد عده ای همواره اظهارنظر می کردند که دولت مانع واردات واکسن شده و هزاران بحث دیگر مطرح می شد. 

واکسن وارداتی بخش خصوصی با ارز ترجیحی توسط دولت خریداری می‌شود

ربیعی شیوه واکسیناسیون و مدیریت دولت در این روند و تصمیمات گرفته شده را مهم عنوان کرد و گفت: واردات واکسن در بخش خصوصی دو گروه اصلی انجام خواهد شد. گروه اول بخش خصوصی که با ارز ترجیحی می‌توانند واکسن وارد کنند و آنرا در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا مطابق سند واکسیناسیون موجود به صورت رایگان به مردم تزریق شود. یعنی دولت واکسن وارد شده را از بخش خصوصی خریداری می کند و در اختیار مردم قرار می دهد که به این ترتیب امکان و ابزار بخش خصوصی برای واردات واکسن به کمک دولت خواهد آمد.

سخنگوی دولت اظهار داشت:  گروه دوم از بخش خصوصی که نمونه آن اتاق بازرگانی است، صاحبان صنایع، شرکت ها و موسسات برای واکسیناسیون کارگران و افراد تحت پوشش خود می‌توانند اقدام به واردات واکسن کنند اما واکسیناسیون آن تحت نظارت وزارت بهداشت و به طور رایگان در اختیار کارکنان و کارگران خود قرار می گیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات سلامت باید بدون تبعیض و حتی با تبعیض مثبت به سمت گروه‌های هدف انجام شود و اقشار ضعیف اقتصادی که در اولویت تزریق واکسن باشند، گفت: این کار انجام خواهد شد کما اینکه هم اکنون نیز در حال انجام است و  عزیزان شاغل در خدمات شهرداری که شریف ترین اقشار اجتماعی هستند در حال واکسینه شدن هستند.

آمریکا سرعت ما را در مبارزه با کرونا کند کرده 

سخنگوی دولت درباره نحوه تصمیم‌گیری دولت برای اعمال سختگیرانه قرنطینه، گفت: اعمال هر سطحی از قرنطینه وابسته به نظر کارشناسان ستاد ملی کرونا است. ما بر اساس رنگ بندی های مختلف انواع محدودیت ها  را اعلام می‌کنیم. اقداماتی که انجام می‌دهیم. هم بر اساس نظر متخصصان و هم بر اساس تجارب جهانی بوده است و بر اساس رنگ‌بندی ها تصمیم گرفتیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تصمیماتی که در شرایط قرمز گرفته شده در هفته‌های آینده شاهد پایین آمدن منحنی مرگ و میر ناگوار باشیم. 

ربیعی با اشاره به اینکه دشواری‌هایی که آمریکا برای مبارزه با کرونا ایجاد می‌کند فراتر از تحریم است، گفت: امروز شاهدیم آمریکا با وجود داشتن واکسن کافی و مازاد از دسترس قرار دادن آن به دیگر کشورها گاهی جلوگیری می‌کند. مذاکرات ما با ۴ به اضافه یک در برجام ارتباطی با وضعیت واکسن و کرونا ندارد.  ما سیاست مقابله توامان با کرونا و تحریم را پیش بردیم. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوریافزود: آمریکا نه تنها از قطعنامه ۲۲۳۱ در لغو تحریم ها سرباز زده، بلکه سرعت ما را در مبارزه با کرونا کند کرده است، اما با همه این اتفاقات با نگاهی به همه گیری های جهانی و اقدامات ما مثل ساختن تجهیزات، این مبارزه را ادامه دادیم. این آمریکا است که از اقدامات انسان دوستانه خود در این زمینه شانه خالی کرده است.

ایران آماده تبادل زندانیان است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره درخواست دولت ایران برای آزاد شدن زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار کرد: همواره ایده‌هایی درباره تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها مطرح بوده است و طرفین در حال بررسی این ایده‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک هستند.

وی ادامه داد: ما مایل هستیم همه زندانیان تحریمی که به ناحق بازداشت هستند و در زندان های آمریکا به سر می برند و تعداد آن بیش از زندانیان آمریکایی در ایران است، بنابر ملاحظات انسان‌دوستانه آزاد شوند. جمهوری اسلامی ایران با ملاحظات انسانی و اخلاقی که نهاد قضایی ما بر آن تاکید دارد به دنبال این امر انسانی اعتقاد دارد آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده است اما اعلام اسامی این افراد در این مقطع ممکن است به ضرر زندانیان تمام شود.

برخورد با کولبران در مرز ترکیه را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی دولت درباره برخورد با کولبران ایرانی در مرز ترکیه و اقدامات دولت در این زمینه گفت: وزارت امور خارجه و وزارت کشور از لحظه اول وقوع این اتفاق، با جدیت این امر را پیگیری کردند و با مقامات دولت ترکیه و همچنین مقامات در مرزها تماس‌هایی داشته‌اند. پیگیری ها در سطح سفارت و کنسولگری تا امروز دنبال شده است.

وی افزود: بلافاصله بعد از این حادثه چند مرحله اعتراض ملاقات و قرار مرزی بین نیروهای مرزی دو طرف در منطقه چالدران برگزار شد. اظهارات ایرانی عزیز که مورد اذیت و آزار قرار گرفته در مرزبانی ثبت و ضبط شده و وزارت خارجه در تهران همان روز یادداشت خود را تحویل سفیر کشور ترکیه داده است.

ربیعی این اتفاق را برای روابط دیپلماتیک دو کشور نامناسب دانست و گفت: باید ابعاد این حادثه روشن شود. همچنان تحقیقات ادامه دارد و دوستان ما در ترکیه هم با حسن نیت موضوع را پیگیری و  وزارت کشور و خارجه مستندات را مدام برای طرف های مقابل ارسال می کنند.جمهوری اسلامی ایران مطمئنا در پاسداشت حقوق شهروندان خود این موضوع را پیگیری کرده و خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.