۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 752855

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازگشایی اخیر و عدم استقبال مردم از سینماها فقط ترکیب فیلم‌های در حال نمایش یا مشخصاً اجتناب مردم از حضور در محیط‌های شلوغ نیست، به نظر می‌آید این بار با یک دلیل تازه مواجهیم.

چرا مردم این روزها سینما نمی‌روند؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نزدیک به دو هفته است که سینمادارها مجوز بازگشایی سالن‌های خود را در پی انتقال فعالیت این گروه شغلی از دسته سه به دو از ستاد ملی مقابله با بحران کرونا، دریافت کرده‌اند اما در حالی که خیلی هم عجیب و دور از انتظار نیست اغلب سینماها یا بسته‌اند و سینمادار تمایلی به بازگشایی آنها ندارد یا در مواردی که سینماها بازگشایی شده‌اند با تاخیر بوده و مردم از آن استقبالی نمی‌کنند.

اکران نوروزی با فیلم‌های «خورشید»، «خون شد»، «لاله»، «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تکخال» کلید خورد و همچنان ادامه پیدا کرد و ظاهراً از اکران فیلم جدید هم خبری نیست. این در حالی است که دبیر شورای صنفی نمایش طی روزهای اخیر از تهیه‌کنندگان دعوت کرد تا فیلم‌های مخاطب‌پسند خود را برای اکران در سینماها به شورا ارائه کنند.

اما شمار زیادی از فیلمسازان که علاقه‌ای به اکران آنلاین ندارند باز هم حاضر نیستند در این شرایط که فعالیت سینماها تثبیت نشده و گاه و بی‌گاه با تعطیلی مواجه می‌شود فیلم‌هایشان را روانه اکران کنندو ترجیحشان بر این است تا فرا رسیدن یک موقعیت نسبتاً پایدار منتظر بمانند.

پیش‌تر هم در پی توقف فعالیت سینماها و بازگشایی آن سینماداران نظرات خود را پیرامون دلایل فعالیت یا عدم فعالیت سینماها عنوان کردند و نبود ترکیب و چینش مناسب اکران، نارضایتی از فیلم‌های اکران شده، کوچ مخاطبان سینما به شبکه نمایش خانگی و عدم انطباق هزینه و درآمدهای سالن‌ها از عمده‌ترین دلایلی بوده که آنها را از ادامه فعالیت بازداشته است.

این در حالی است که مردم کرونا را به عنوان بخشی از زندگی روزمره این ایام پذیرفته‌اند و شاید آن ترس موهوم از این ویروس منحوس تاحدودی عادی‌تر از قبل شده باشد و در عین حال که فعالیت‌های همیشگی مردم همچون حضور در مراکز خرید پرجمعیت و بازار، رستوران‌ها و استفاده از مترو همچنان سر جای خود باقی مانده اما سالن‌های سینما که به مراتب خطر کمتری از مترو و رستوران دارند همچنان به محاق رفته‌اند و کمتر کسی سراغشان را می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تعطیلی و بازگشایی چندین باره سینماها و بعضاً نبود تبلیغات مناسب و آگاهی رسانی به موقع در خصوص فعالیت سینماها باعث شده در طول زمان مردم هم عطای سینما رفتن را به لقایش ببخشند و آن را به طور کلی و هرچند موقت از سبد برنامه‌های فرهنگی و تفریحی خود حذف کنند و بعید است تا پایان کرونا و حداقل واکسیناسیون سراسری؛ سینما باز هم رنگ علاقه‌مندان پرشورش را به خود ببیند و متقاعد کردن آنها برای حضور در سینماها نیز کار سختی است. طبیعتاً در این مدت هم همان مخاطب همیشگی جای خالی سینما را با فیلم و سریال‌های پلتفرم های نمایش پر کرده و خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازگشایی اخیر و عدم استقبال مردم و تمایل سینماداران به بازگشایی سینماها فقط ترکیب فیلم‌های در حال نمایش یا مشخصاً اجتناب مردم از حضور در محیط‌های شلوغ نیست.

آیین سینما رفتن همواره به عنوان یک فعالیت جمعی در نظر گرفته شده و با توجه به گفته‌های فوق تمرکز جمعی این روزها در جای دیگری است. تجربه نشان داده است در بازه‌های زمانی که مردم به لحاظ معیشتی، مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دغدغه و نگرانی‌های کمتری داشتند استقبالشان هم از سینماها بیشتر بوده و نشاط جمعی و شادابی اجتماعی تاثیر غیرقابل انکاری در شرکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی، حضور در محافل هنری و تماشای فیلم در سینماها دارد. در حالی که به روشنی مشخص است سینما رفتن این روزها به عنوان یک ضرورت برای مردم محسوب نمی‌شود.

به نظر می‌آید دغدغه‌های مردم این روزها بیشتر رنگ و بوی سیاسی گرفته و طبیعی است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و پیگیری اخبار وین تمرکز کمتری برای سینما رفتن ـ آن هم در شرایطی که سینماها زیر سایه سنگین کرونا توانایی جذب مخاطبانشان را ندارد ـ وجود داشته باشد.

اما چیزی که در این بین امیدوارکننده است، مقطعی بودن شرایط فعلی و گذرا بودن این دوران سخت است که با واکسیناسیون و کنترل بیماری کرونا از التهاب وضعیت حال حاضر کاسته خواهد شد و با حاکم شدن آرامش و بهبود اوضاع طبعاً سینما هم دوران بهتری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

سینماها فعلا در تهران باز شدند

کرونا باز هم سینماها را تعطیل کرد

چراغ کم‌فروغ اکران نوروزی سینماهای مشهد

فروش ۵۰۰ میلیون تومانی در اکران نوروزی!/ دلیل شکست سنگین فیلم‌های مجید مجیدی و مسعود کیمیایی چیست؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.