معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: نتایج طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان نشان می‌دهد که ۱۷.۳۴ درصد دانش‌آموزان استان اضافه‌وزن دارند و ۶.۹ درصد هم دچار چاقی هستند.

۲۴ درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی چاقی و اضافه‌وزن دارند

به گزارش قدس آنلاین، صفدر سلطانی در خصوص نتایج طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ)  اظهار کرد: با همه‌گیری ویروس کرونا بیم آن را داشتیم که دانش‌آموزان و سایر افراد جامعه باتوجه به رعایت قرنطینه خانگی و کم‌تحرکی دچار اضافه وزن شوند و از طرفی ساعت درس تربیت‌بدنی به صورت حضوری انجام نمی‌شد و فعالیت‌های افراد در سطح جامعه نیز حضوری نبود؛ بنابراین در تربیت‌بدنی به طرح  کنترل وزن و چاقی در آموزش‌وپرورش در کنار ورزش در خانه پرداخته‌ شد.

وی بیان کرد: یکی‌ از طرح‌های اصلی وزارت آموزش‌وپرورش طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان بود که کوچ‌ از کم‌تحرکی به فعالیت‌بدنی و کوچ از زندگی ناسالم به زندگی سالم و کوچ از تغذیه ناسالم به تغذیه سالم هدف اصلی آن بوده‌ است. همچنین هدف از اجرای این طرح آگاه‌سازی اولیا از وضعیت اولیه دانش‌آموزان و اعلام خطر چاقی و اضافه وزن و لاغری و کاهش وزن است. در اهداف اولیه  این طرح تلاش می‌شود تا ضمن متوقف کردن افزایش وزن، بتوانیم کاهش وزن دانش‌آموزان را نیز کنترل کنیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان‌رضوی ادامه داد: مرحله اول اجرای طرح کنترل وزن از از اول آبان‌ماه سال گذشته شروع شد که در کل کشور  قد و وزن بیش‌ از ۱۳ میلیون دانش‌آموز اندازه‌گیری و بر مبنای شاخص توده بدنی در جدولی به صورت نرم‌افزاری قرار داده‌ شد و کارنامه‌ها برای یکایک اولیا و دانش‌آموزانی که اطلاعاتشان ثبت شده‌ بود، ارسال‌ شد.

سلطانی افزود: قرار شد که فعالیت‌های حرکتی و مشاوره‌های تغذیه‌ای توسط مربیان تربیتی و مراقبین سلامت و همه اعضاء آموزشگاه به دانش‌آموزان به‌صورت مجازی در شبکه‌ شاد داده شود تا از آن‌ها درخواست کنیم که در فعالیت‌های بدنی در خانه شرکت کنند و رعایت وزن و فعالیت‌های بدنی خود را انجام دهند. همچنین بخشی از نمره درس تربیت بدنی به فعالیت در منزل و کنترل وزن داده‌ شد و مدیران و معلمان آموزش دیدند تا بتوانند در این زمینه مداخله کنند.  

وی تصریح کرد: در مرحله دوم اجرای این طرح در اسفندماه، مجددا قد و وزن دانش‌آموزان ارسال و در سامانه ثبت شد و نتایج آن در هفته سلامت و ۱۰ روز پیش با حضور وزیر ورزش و جوانان، وزیر بهداشت و وزیر آموزش‌وپرورش اعلام  شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی عنوان کرد: آمارهای قبل‌از کرونا نشان می‌دهد که افراد در سن دانش‌آموزی ۲۱ درصد اضافه‌وزن داشتند، اما وقتی نتایج اولیه طرح کوچ منتشر شد، نشان داد که ۳۰ درصد از دانش‌آموزان کشور اضافه‌وزن دارند. کرونا باعث کاهش فعالیت دانش‌آموزان شده و افزایش وزن آنها را در پی داشته است.

سلطانی تاکید کرد: در مرحله اول نتایج این طرح ۳۰ درصد دانش‌آموزان کشور اضافه وزن و ۶۳.۹۰ درصد وزن طبیعی داشتند. همچنین ۶ درصد دچار کاهش وزن و لاغری بودند. در استان خراسان‌ رضوی نیز حدودا  ۱.۷۴ درصد دانش‌آموزان خیلی لاغر بودند. ۴.۲ درصد کمبود وزن داشتند. ۶۷.۴۲ درصد وزن طبیعی داشتند و ۸.۲ درصد هم چاق بودند.  

وی ادامه داد: خراسان‌رضوی در زمانی که نتایج اولیه گزارش شد در مقایسه با همه استان‌های کشور در بازه وزن طبیعی، ششمین استان و درخصوص اضافه وزن و چاقی هم بیست‌وچهارمین استان بود. اگرچه آمارهای خراسان‌رضوی نیز بالا بود، اما از میانگین کل کشور در چاقی کمتر بود،  به صورتی‌که رتبه بیست و چهارم را داشتیم و دانش‌آموزان ما در وزن طبیعی رتبه ششم را داشتند که مقداری از میانگین کشور بهتر بود، اما عدد آن‌ باز هم متاسفانه بالا بود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی گفت: نتایج ثانویه این طرح نشان‌داد که ۵.۳۹ درصد دانش‌آموزان کشور لاغر و خیلی لاغر هستند و نسبت به سنجش اولیه بیش‌ از نیم‌درصد از لاغرها کم ‌شدند. در سنجش اولیه ۶۳.۹۰ درصد دانش‌آموزان وزن طبیعی داشتند، در حالی‌ که  در سنجش ثانویه ۶۶.۹۱ درصد دانش‌آموزان وزن طبیعی دارند. در نتایج سنجش اولیه ۳۰.۱ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن بودند که در سنجش ثانویه به ۲۷.۷ درصد رسیده و حدودا وضعیت ۳ درصد از  دانش‌آموزان نسبتا بهبود پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در خراسان رضوی ۱.۴ درصد دانش‌آموزان در مرحله دوم خیلی لاغر  و ۳.۹  درصد  لاغر بودند.  همچنین درصد وزن طبیعی دانش‌آموزان به ۷۰.۳۹ درصد رسید که نسبت به سنجش اولیه بهتر بود. اضافه‌وزن دانش‌آموزان نیز از ۱۸.۳۲ درصد به ۱۷.۳۴ درصد و چاقی از ۸.۲ درصد به ۶.۹ درصد رسیده است.

رتبه ۲۵ خراسان رضوی در اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان

سلطانی با اشاره به اینکه خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌های کشور رتبه ششم را در وزن طبیعی دارد، بیان کرد: رتبه اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان خراسان رضوی نسبت به سنجش اولیه که ۲۴ بود، در سنجش ثانویه به رتبه ۲۵ رسید و این رتبه مقداری بهبود پیدا کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان‌رضوی اظهار کرد: براساس آمارهای سنجش ثانویه گیلان بالاترین چاقی و شهر تهران بالاترین اضافه وزن را داشته‌اند.  چهارمحال‌ و بختیاری بالاترین وضعیت طبیعی و سیستان و بلوچستان بالاترین  میزان دانش‌آموزان خیلی لاغر را دارابوده‌اند.  همچنین بالاترین درصد دانش‌آموزان لاغر مربوط به  هرمزگان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که باوجود اینکه  اکثر مردم فکر می‌کنند دختران ما اضافه وزن بیشتری دارند،   اما آمارهای ما در این پژوهش کشوری نشان داد که وضعیت دختران از پسران در اضافه وزن و چاقی بهتربوده و وزن طبیعی دختران بالاتر است.

 سلطانی با بیان اینکه دختران ممکن است از تغذیه مناسب برای داشتن وزن مطلوب امتناع کنند، گفت: توصیه می‌شود که  افراد رژیم‌غذایی را بدون مشورت با مشاورین تغذیه انجام ندهند؛ زیرا رژیم نامناسب آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.