درحالی که رافائل گروسی جو سازی و بازی رسانه‌ای را رای تمدید مجدد توافق میان تهران و آژانس از سر گرفته و از محدودیت گسترده دسترسی بازرسانش به تاسیسات اتمی ایران ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کند، سعید خطیب زاده در گفتگو با قدس آنلاین تاکید کرد که پاسخ تهران به خواسته او کاملا به گزارشی که عباس عراقچی از تحولات و فضای مذاکرات وین به نهادهای عالی نظام ارائه می‌دهد بستگی دارد.

واکنش خطیب زاده به درخواست مدیرکل آژانس

قدس آنلاین: سید عباس عراقچی روز گذشته پس از پایان ششمین دو نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که متن توافق میان ایران و ۱+۴ برای احیای برجام تقریبا نهایی شده و این توافق کاملا در دسترس است.

به گفته او تصمیم مهم در این مورد باید در پایتخت‌ها اتخاذ شود. موضوعی که امروز سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود نیز بدان اشاره کرد.

او گفت آنچه برای رسیدن به توافق باقی مانده بیش از آنکه نیازمند مذاکره دیپلماتها در وین باشد نیازمند یک تصمیم سیاسی است. البته منظور او تصمیم سیاسی در پایتخت‌های اروپایی و بالطبع واشنگتن بود.

شمارش معکوس برای آژانس

با این حال به نظر نمی‌رسد این توافق ظرف یک یا حتی دو هفته دیگر نیز نهایی شود، حال آنکه مهلت تمدید شده توافق ایران و آژانس برای ادامه کار دوربین های نظارتی فراپادمانی و در چارچوب پروتکل الحاقی که اجرایش از سوی ایران متوقف شده اخر این هفته یعنی تا سه روز دیگر به پایان می‌رسد.

رد این صورت معلوم نیست که ایران با حافظه این دوربین ها و تصاویر ضبط شده آن چه خواهد کرد. اگر چه این تصاویر به صورت محرمانه نزد ایران قابل حفظ و نگهداری است و هر زمان لازم باشد می‌توان آنها را ارائه کرد. اما موضوع مهمتر توقف تصویربرداری این دوربین‌ها از این تاریخ به بعد است که یک گپ و وقفه اطلاعاتی را ایجاد خواهد کرد که رافائل گروسی تعبیر سیاه چاله اطلاعاتی را در مورد آن بکار برد تا توهم یک رویداد خطرناک را القاء کند.

او امروز هم در یک مصاحبه مطبوعاتی با پایگاه خبری «پسبلو» (passblue) اتریش با اشاره به نزدیک شدن پایان مهلت توافق فنی ایران و آژانس  (سوم تیرماه) تصریح کرد که این توافق یک راه‌حل پایدار نیست و نمی‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای یک رویکرد راستی‌آزمایی مناسب از برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد و دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است.

درخواست گروسی برای فرجه جدید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تمدید توافق فنی ایران و آژانس پس از سوم تیرماه گفت: «من هنوز انتظار دارم ایران به من پاسخ دهد. من مجدداً به سراغ ایران می‌روند و به آن‌ها می‌گویم که باید یابه صورت مجازی یا حضوری بنشینیم و صحبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توافق میان ایران و آژانس راه حلی پایدار نیست و نمی‌تواند به عنوان راه حل راستی آزمایی مرود اتکا باشد گفت:  تمدید یا حفظ این توافق هم روز به روز دشوارتر می‌شود.

گروسی سپس با اذعان به اینکه توافق مذکور قرار نیست ادامه دار باشد خواستار آن شد که در صورت عدم تمدید ان معدوم کردن اطلاعات حافظه دوربین های نظارتی به شیوه ای مناسب و در حضور آژانس انجام شود ریرا به تعبیر او این دوربین ها اموال آژانس هستند.

مدیل کل آژانس اما با تاکید بر اینکه خواستار این اتفاق نیست گفت: ما نباید بیش از این محدود شویم، و بسیار تحت فشار هستیم».

گزارش عراقچی روی میز نهادهای عالی تصمیم ساز

سعید خطیب زاده هم امروز در واکنش به ادعای مدیرکل آژانس در مورد محدود شدن گسترده دسترسیهای این نهاد به تاسیسات اتمی ایران و درخواست وی  برای مذاکره تهران برای تمدید توافق و عدم توقف کار دوربین‌های این نهاد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از زمان اجرای قانون مصوب مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها فقط دسترسی های فراپادمانی آژانس متوقف شده و همکاری ایران با این نهاد در چارچوب پادمان و NPT ادامه دارد و طبیعی است که بر اساس توافق ما  تصوایر دوربین ها تنها زمانی به آژانس داده خواهد شد که ما به توافق در وین برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه  افزود: موضوع ضرب‌الاجل یک ماهه تمدید شده و درخواست آقای گروسی برای مذاکره مجدد و تعیین تاریخ جدید و ادامه کار دوربین ها از نظر ما موضوع مهم و نگران کننده‌ای وجود نداردو پاسخ و تصمیم ما  کاملا بستگی به گزارش آقای عراقچی از مذاکرات و تحولات و فضای وین دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آقای عراقچی در بازگشت از وین گزارش خود را  ارائه خواهند داد و این مراجع ذیربط و نهادهای بالادست نظام هستند که در مورد این توافق و تمدید یا پایان آن تصمیم خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.