یک کارشناس امور دینی و تربیتی گفت: آن چیزی که خداوند در آفرینش زن در نظر گرفته است ابتدا ویژگی جمالی و سپس جلالی است و ویژگی آفرینش مرد، ابتدا به صورت جلالی و سپس جمالی است. بدین معنی که در مرد آن چیزی که باید جلوه داشته باشد جلال الهی است و در زن باید جمال الهی ویژگی بارز باشد. اگر در تربیت فرزندان این نکات رعایت شود، بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

آفرینش دختر و پسر باهم متفاوت است / والدین در تربیت فرزندان حساس باشند

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص تفاوتهای آفرینشی دختر و پسر و نحوه تربیت آنها اظهار داشت: یکی از اشتباهات  والدین در تربیت فرزندان این است که تصور می کنند می توان دختر و پسر را مانند هم و به یک روش تربیت و بزرگ کرد. اما نکته اینجاست که دختر باید دخترانه بزرگ شود و بخش دخترانه او تقویت شود. پسر نیز به سبک پسرانه باید تربیت شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خلقت دختران بدین گونه است که حدود ۸۰ درصد ویژگی دخترانه در آنها نهفته است و حدود ۲۰ درصد خصوصیات پسرانه دارند. ویژگی های پسران نیز دقیقا برخلاف دختران است و حدود ۸۰ درصد  رفتارهای پسرانه در آنها نهفته است. همین تفاوت های زیبای خلقت است که پسران و دختران را برای هم جذاب می کند و تمایل به ازدواج در آنها تقویت می شود.

این کارشناس مسایل دینی درخصوص منشا تغییر نحوه تربیت پسرها و دخترها، خاطرنشان ساخت: بشر مدت ها به این قوانین طبیعی پایبند بود، اما بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا رخ داد، به طور خواسته یا ناخواسته تغییرات زیادی در تربیت فرزندان پیش آمد. کارفرمایان آن زمان در انگلستان، تنها به دنبال سود و منفعت خود بودند و توجهی به تربیت کودکان نداشتند. آنها در اندیشه سود و زیان بودند نه در اندیشه خانواده و تربیت نسل جدید.

وی افزود: متاسفانه این اتفاق در تمام جهان نشر پیدا کرد و تنها محدود به انگلستان نشد. روش های تربیتی که به صورت سنتی برای دختران و پسران متفاوت بود تغییر کرد و بین این دو جنس یکسان سازی صورت گرفت. به همین دلیل است که امروزه مشاهده می شود، پسران اخلاق دخترانه پیدا کرده اند و دختران اخلاق پسرانه. لذا جذابیت این دوجنس برای هم کم می شود و می توان گفت یکی از علل کاهش درصد ازدواج همین موضوع است.  

وی با ذکر این نکته که بسیار مهم است، والدین و مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه و دیگر مسئولان مرتبط این تفاوت هایی که در آفرینش دختر و پسر وجود دارد را در نظر بگیرند، ابراز داشت: در جریان توسعه های فرهنگی و اقتصادی که در غرب صورت گرفت، این تفاوت های ذاتی در نظر گرفته نشد. به همین دلیل موضوع خانواده به خاطر یکسان سازی های انجام شده به اضمحلال رسیده و امروز اندیشمندان غربی پشیمان شده اند.

حجت الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: خداوند در سوره مبارکه آل عمران و در جریان داستان حضرت عمران می فرماید: "َلَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثَی" بدین معنی که پسر مانند دختر نخواهد بود. جنس دختر و پسر متفاوت است و باهم مساوی نیستند. دختر یک خلقت و پسر خلقتی دیگر دارد.

وی در ادامه به حدیثی از حضرت علی(ع) اشاره و عنوان کرد: امیرالمومنین علی(ع) به امام مجتبی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که کارهای طاقت فرسا را روی دوش زنان نگذار تا فراغ بال زن بیشتر شده و زیبایی آن کاهش نیابد. آن چیزی که خداوند در آفرینش زن در نظر گرفته است ابتدا ویژگی جمالی و سپس جلالی است و ویژگی آفرینش مرد، ابتدا به صورت جلالی و سپس جمالی است. بدین معنی که در مرد آن چیزی که باید جلوه داشته باشد جلال الهی است و در زن باید جمال الهی ویژگی بارز باشد. اگر در تربیت فرزندان این نکات رعایت شود، بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.