دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از راه‌اندازی کمیسیون جدیدی ذیل این شورا خبر داد و گفت: کمیسیون توسعه فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی در این عرصه و با مأموریت‌ها و اهداف خاص راه‌اندازی شده است تا بازوی قوی‌ای برای شورای توسعه و فعالیت‌های قرآنی کشور در عرصه بین‌الملل باشد.

راه‌اندازی کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اضافه شدن یک کمیسیون دیگر به کمیسیون‌های ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: پیگیری فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل در موارد متعددی در قانون مورد تأکید قرار گرفته است، به منظور تحقق بخشیدن به این مواد قانونی که از جمله آنها ابلاغیه جلسه سوم ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور در آبان‌ماه سال گذشته و نیز مواد هفتم و نهم آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی جهت حضور اثربخش و جریان‌ساز تعالیم قرآنی در جهان با مرجعیت جمهوری اسلامی ایران، «کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی» بر اساس یک سری شرایط و ضوابط تشکیل می‌شود.

محمدی افزود: برای فعالیت مؤثر و اثرگذاری بیشتر این کمیسیون یک سری مأموریت‌ها در نظر گرفته شده است تا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها با اثربخشی بیشتری پیگیری شود. بر همین اساس اصلی‌ترین مأموریت این کمیسیون راهبری فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی کشور خواهد بود. همچنین تلاش خواهد شد تا این کمیسیون مدیریت راهبردی توسعه آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج برای مخاطبان خارج از کشور را به خوبی دنبال کند. مدیریت راهبردی توسعه تعاملات علمی قرآنی داخل و خارج از کشور و مدیریت راهبردی تأمین سرمایه انسانی فعال در عرصه فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی از دیگر مأموریت‌هایی است که تعریف شده و امیدوار هستیم از طریق این کمیسیون با موفقیت تمام اجرایی شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد اهداف و الزاماتی که باعث شد چنین کمیسیون راه‌اندازی شود، به تأکید قانون بر این مورد و لزوم سامان‌بخشی بیشتر فعالیت‌های بین‌المللی قرآن اشاره و اظهار کرد: ارتقای جایگاه معنوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی مبتنی بر آموزه‌های قرآن، یکی از اهدافی بود که مجموعه را به راه‌اندازی چنین کمیسیونی ترغیب کرد. ترویج بحث سبک زندگی برگرفته از فرهنگ و آموزه‌های قرآن که این روزها از اهمیت بسیار بسزایی برخوردار شده در ذیل اهداف تشکیل این کمیسیون تعریف شده است.

وی تربیت و ساماندهی سرمایه اجتماعی توانمند، مستعد و متعهد به مبانی اسلام و آموزه‌های قرآن را به عنوان بخش دیگری از اهداف تشکیل این کمیسیون برشمرد و تصریح کرد: توسعه هماهنگ، نظام‌مند و ترویجی قرآنی نهادهای وابسته و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمله اصولی است که در ذیل اهداف در نظر گرفته شده است. این کمیسیون تلاش خواهد کرد تا دسترسی آسان و بهره‌مندی فراگیر از مصحف شریف و ترجمه‌های متنوع و مناسب از آن عملی شود و به دنبال آن تأثیرگذاری بر جریان حرکت امور قرآنی در جهان و هدایت و مدیریت امور قرآنی بر اساس مبانی اسلام ناب را دنبال خواهد کرد.

محمدی همچنین در مورد وظایفی که برای این کمیسیون در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از کارهایی که این کمیسیون بایستی انجام دهد، تدوین سیاست‌های امور قرآنی در عرصه بین‌الملل و پیشنهاد آن به شورای فرهنگی بین‌الملل یا شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. همچنین این کمیسیون باید بر اساس یک سری شرایط، سازوکارهای مناسب برای تسهیل ارتباطات را فراهم کند تا در بستر این سازوکارها مأموریت‌های طراحی شده به درستی اجرایی شود. هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌های دولتی و عمومی و مؤسسات مردمی در عرصه بین‌الملل و همچنین تمهید مقدمات و ارائه پیشنهادهای لازم در عرصه فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرای منشور از جمله دیگر وظایف این کمیسیون است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: یکی از وظایف این کمیسیون و سایر کمیسیون‌ها که در آیین‌نامه مورد تأکید قرار گرفته، ارزیابی نحوه انجام وظایف و فعالیت‌های قرآنی سازمان‌های عضو کمیسیون و فعال در آن حوزه تخصصی است. بررسی، تدوین و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های ملی قرآنی در حوزه بین‌الملل، ‌ تمهید سازوکارهای لازم برای اجرای مصوبات شورای فرهنگی بین‌الملل و شورای توسعه فرهنگ قرآنی در عرصه بین‌الملل و نظارت بر حسن اجرای آن، تدوین ضوابط مرتبط با تأمین بودجه و اولویت‌های آن و ارائه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای مطالعات و پژوهش‌های لازم برای ساماندهی و توسعه فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی جهت اجرای اسناد راهبردی منشور از دیگر وظایف تعریف شده برای این کمیسیون است.

وی در پایان در مورد زمان شروع به فعالیت این کمیسیون اظهار کرد: تشکیل این کمیسیون از مصوبات ستاد مهندسی فرهنگی کشور در آبان ماه ۱۳۹۸ است و تا اواخر سال ۹۹ هم ابعاد حقوقی تشکیل و استقرار کمیسیون پیگیری شده است؛ در دو جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم اصل موضوع مطرح و مورد تأیید قرار گرفته است. عملاً اولین جلسه این کمیسیون هم اسفند ۹۹ تشکیل شده و حتماً در ادامه با تشکیل منظم جلسات، مصوبات و فعالیت‌های دبیرخانه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین تاکنون اقداماتی همچون بررسی مقدمات حقوقی استقرار کمیسیون، تنظیم و تهیه پیش‌نویس سند راهبردی کمیسیون، تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه کمیسیون و برگزاری جلسات کارشناسی بررسی وظایف و مأموریت‌های آن طی دو جلسه گذشته این کمیسیون صورت گرفته است.

یادآور می‌شود، این کمیسیون به ریاست معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضویت برخی نهادهای فرهنگی و سیاستگذار و فعال در حوزه بین‌الملل همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، (دبیرخانه) شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ‌ جامعه المصطفی(ص) العالمیه؛ مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دو نفر صاحب‌نظر بین‌المللی قرآنی و ... تشکیل می‌شود.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.