نشست سالانه مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) و نخستین اجلاس بین‌المللی نخبگان و منابر شیعه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

نشست سالانه مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در این نشست که با حضور نخبگان منابر شیعه و جمعی از پیر غلامان و مداحان حضرت علی اصغر(ع) در حرم مطهر در تالار قدس مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه امام حسین و امام حسن(ع) در خردسالی به عنوان چشم و چراغ و جلوه هدایت بودند، گفت: حضرت علی اصغر(ع) با وجود اینکه معصوم نبودند اما چراغ هدایت بودند و در صحرای کربلا به ندای «هل من ناصر ینصرنی» مولایش لبیک گفت.

وی افزود: خداوند متعال، پیامبر و ائمه معصومین(ع) را که جایگاهی والاتر از بهشت دارند را به این دنیا آورد تا بشارت‌دهنده وجود خداوند باشند. اگر امامان ما نبودند عشق تجلی و نمود نمی‌یافت همانگونه که تا زمانی که آدم در بهشت بود عشق و سوزی در دل نداشت و به محض نزول به این عالم وجودش با اشک و حسرت و عشق به پروردگار آمیخته شد.

حجت الاسلام صدیقی در ادامه با اشاره به ایام زیارتی امام رضا(ع) و فضیلت این روز خاص تصریح کرد: امام رضا(ع) به شیعیان بشارت دادند که زیارت من معادل هفتاد حج است و همه شیعیان باید این قدر و منزلت را درک کنند.

 

واقعه عاشورا فتح مبین و شهادت حضرت علی اصغر(ع) قله آن بود

آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش ابراز کرد: واقعه عاشورا یکی از فتوحات بزرگ اسلام بود که شهادت حضرت علی اصغر (ع) قله رفیع آن قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به فتوحات بزرگ مسلمانان، افزود: در برخی از روایات از صلح حدیبیه و فتح مکه به عنوان فتوحات بزرگ اسلام یاد می‌شود در حالی‌که خداوند این فتوحات را موجب پایان ظلم و تاریکی می‌دانند.  

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه یکی از مضامین این فتوحات بدون تردید واقعه عاشوراست، تاکید کرد: این پیروزی مهمترین و بزرگترین نماد است و رسیدن امام حسین(ع) به بالاترین درجه عبودیت یکی از نشانه‌های فتوح در قرآن به شمار می‌آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قیامت، رجعت و ظهور که ایام الله هستند، به عنوان روزهای امام حسین(ع) یاد می‌شوند، زیرا در روایات آمده است که در روز رستاخیز حتی جهنمیان هم بر مصائب سید الشهدا(ع) می‌گریند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) به دنبال حکومت بر دل‌ها بود گفت:  عاشورا زمینه‌ای برای ظهور است و امام حسین‌(ع) با استقامت و مظلومیت تاریخ را فتح کرد و برای رشد و تعالی انسان‌ها به دنبال عبور از شیطان بود.

وی تصریح کرد: شهادت حضرت علی اصغر(ع) قله بلند فتح کربلا بود. با وجود اینکه امام حسین (ع) می‌دانست فرزندش شهید می‌شود، اما حضور کودک شش ماهه را زمینه‌ساز توجه قلوب و غلبه بر شیطان می‌دانست و بزرگی شخصیت این طفل خردسال موجب ‌شد تا قلوب میلیون‌ها انسان‌ با یاد ایشان متحول شود.

 

 عزاداری برای امام حسین(ع) عالی‌ترین عبادات است

حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه نیز در ادامه عزاداری بر امام حسین(ع) را جزو بهترین عبادات برشمرد و گفت: برگزاری جلسات با محوریت اهل بیت(ع) واجب عینی و یک تکلیف برای تمام شیعیان است، زیرا امروزه ما با یک فساد جهانی علیه قرآن و اهل بیت(ع) مواجه هستیم.

 وی ادامه داد : در حال حاضر حملات زیادی علیه شیعیان صورت گرفته است زیرا شیعه در صدد ریشه کن کردن استعمار است و خطری برای ابر قدرت‌ها به شمار می‌آید.

حجت الاسلام انصاریان با بیان اینکه قیام‌های متعددی در تاریخ اسلام به وقوع پیوسته است افزود: آخرین آن انقلاب اسلامی بود که ثمرات زیادی داشت و یکی از این ثمرات تربیت شاگردانی همچون شیخ زکزاکی است که کشور بدون شیعه نیجریه را به کشوری با ٢٢ میلیون شیعه تبدیل کرده است.

این استاد حوزه علمیه، اشاره خداوند به شهادت امام حسین (ع) را نشانه عظمت ایشان دانست و افزود: محافلی در جهان برای امام حسین (ع) تشکیل شده که اهل سنت هم در آنها نقش‌آفرین بوده‌اند و این مسئله روز به روز در حال گسترش است.

در ادامه این مراسم با مداحان خارجی از کشورهای تانزانیا، هند، پاکستان، قطر آذربایجان ترکیه و... به صورت تصویری گفت وگوی جداگانه انجام شد و این مداحان به ذکر منقبت و مرثیه خوانی برای اهل بیت(ع) پرداختند.

همچنین نخبگان و فعالان در زمینه مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) از کشورهایی همچون پاکستان، ترکیه، انگلیس و... نیز به بیان نقطه نظرات و اهداف و برنامه‌های خود به صورت مجازی پرداختند و سپس تفاهم‌نامه همکاری میان مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با جامعة المصطفی امضا شد.

روضه خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع)، پخش فیلم و عکس و برپایی نمایشگاه عکس با محوریت مظلومیت اهل بیت(ع) و حضرت علی اصغر (ع) از بخش‌های دیگر این همایش بود.

لازم به توضیح است، مراسم شیرخوارگان حسینی هر ساله قبل از همه‌گیری کرونا جمعه اول ماه محرم برگزار می‌شد اما در حال حاضر و با توجه به شرایط شیوع کرونا این برنامه موقتا تعطیل شد و بناست که امسال به صورت مجازی و با گستردگی بالاتری برگزار شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.