حجت‌الاسلام حسنلو با بیان اینکه اگر قربان و قربانی‌های ما قبول شود به درک غدیر نائل می‌شویم، گفت: تقارن زمانی این دو عید حکمت دارد، پیام مهم قربان درک امامت است لذا عید غدیر مهمتر از قربان است و عید و قربانی اگر قبول شود به منزلت غدیر خواهیم رسید.

پیام مهم قربان درک امامت است/ عید و قربانی اگر قبول شود به منزلت غدیر می‌رسیم

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان عید بندگی و به منظور بررسی فرصت سازی های این عید برای درک غدیر و نیز آموزه های آن برای منتظران ظهور امام عصر(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «امیرعلی حسنلو»، استاد تاریخ اسلام و مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه ‌گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن می آید:

 

 

 

بین عید قربان و غدیر به جز قرابت زمانی، چه ارتباط معناداری وجود دارد؟

 

همه مناسبت های اصیل ادیان الهی بویژه اسلام  دارای اسرار و حکمت هایی هستند ایام و ماه ها و ساعت ها و فصول بی حساب و کتاب نیستند بلکه همه دارای حساب دقیق و نظم حساب شده اداره و تدبیر می شوند؛ از این روی برخی ایام مناسبت خاص هستند، مانند اعیاد یا اول وسط وآخر ماه  و...؛ لذا باید به این نکات دقیق نجومی و گردش ایام و مواقع نجوم دقت و در تدبیر امور زندگی توجه کرد. از جمله این ایام بزرگ عید قربان است که مقارن عید غدیر واقع شده است این تقارن نیز دارای حکمت است؛ با تدبر در قرآن وآیاتی که درباره حضرت ابراهیم(ع) نازل شده است و خداوند این قضایا را برای رسول الله (ص) نقل می کند نقل این حوادث نیز دارای حکمت است؛ براساس بخشی از این آیات ابراهیم به قربانی نمودن اسماعیل از طرف خداوند مامور می شود و در معرض امتحان بزرگ و پس از این امتحان به مقام امامت نایل می شود؛ بنابراین یکی از اسرار قربانی و عید قربان درک مفهوم امامت است و امامت با فاصله اندکی از قربان واقع شده که باید به شناخت اهمیت و جایگاه امامت در دین توجه کرد؛ نکته دیگر این است که ابراهیم با وجود اینکه در مقام نبوت بود مورد امتحان قرار گرفت و به امامت نایل شد با عمل قربانی و وفا به عهد الهی در عید قربان پس عید قربان بسیار مهم است و پیام مهمتری در آن نهفته است وآن نیل و درک مفهوم امامت است و غدیر به همین جهت پله هایی بالاتر از قربان قرار گرفته وعید غدیر مهمتر از قربان است وعید و قربانی اگر قبول شود به منزلت غدیر خواهیم رسید.

از اسرار دیگر عید قربان  این است  که ابراهیم(ع) با قربانی  نمودن نفس به رتبه ای در میان انبیاء رسید که امامت و نبوت در آن جمع شد و نسل امامت در نسل او محقق شد و مهدی فاطمه(س) از فرزندان او است؛ همه این مراتب معنوی به جهت ایثار و اخلاصی به دست آمد که ابراهیم فرزند عزیز خود را به قربانگاه برد و با شیطان مبارزه نمود؛ عید سعید قربان یکی از جلوه های بزرگ منزلت معنوی ابراهیم و خاندان ابراهیم که اهل بیت(ع) هستند، است.

 

قربان از نظر ذبح نفس عماره  و منیت ها برای منتظران امام زمان(عج) چه آموزه هایی دارد؟

 

شرط رسیدن به مدارج معنوی به یقین دل بریدن از برخی لذات مادی لازم است، با سربریدن قربانی، تمام منیت ها و هواها را باید سر برید و از هر آنچه غیر خداست به خدا پناه برد؛   چشم امید و طمع، از غیر او می‌بندیم. امام علیه‌السلام به «شِبلی» فرمود:... هنگامی که قربانی خویش را ذبح می‌کردی، آیا بدین نکته آگاه بودی که گلوی طمع را می‌بری؟ و آیا به این حقیقت توجه داشتی که به ابراهیم خلیل علیه‌السلام اقتدا کرده و فرزند عزیزت را به قربانگاه دوست آورده‌ای تا فدای معشوق کنی؟ شبلی گفت: نه توجه نداشتم... م. فرمود: پس قربانی نکردی!

امام خمینی(ره) درباره  این ایثار ابراهیم چنین فرمود : «... عیدی که انسان‌های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می‌اندازد؛ قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد را در راه خدای بزرگ به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می‌دهد... این پدر توحید و بت‌شکن جهان به ما و همه انسان‌ها آموخت که قربانی در راه خدا پیش از آن که جنبه توحیدی و عبادی داشته باشد جنبه‌های سیاسی و ارزش‌های اجتماعی دارد. به ما و همه انسان‌ها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید.

 

قربانی کردن در اسلام چه فلسفه و جایگاهی دارد؟

 

از آنجا که قانون‌گذار و شارع احکام اسلام خداوند حکیم است، تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت یا حکمت‌های بسیار دقیق و سودمند برای مخلوقات وضع شده است، هر چند ممکن است ما از بسیاری از علل و حکمت‌های آن آگاه نباشیم. از جمله قوانین و احکام اسلام این است که افرادی که حج تمتع بجا می‌آورند واجب است در روز عید قربان در سرزمین منی قربانی کنند.

علما با استفاده از آیات و روایات حکمت‌ها و فلسفه‌های متعددی برای قربانی در حج بیان کرده‌اند که در این‌جا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱-قربانی نماد ستیز با نفس :

قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره به بدی ها است. همان‌طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل(ع) برای این منظور بوده است تا آن‌ حضرت در پرتو این عمل با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد. بنابر این، همان‌طور که اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلّقات حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است، بر این اساس، قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلّقات و وابستگی‌های دنیایی و مادی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.

 

۲- کسب مراتب تقوا

تقوا و ایمان دارای مراتب اند؛ رتبه بندی تقوی به جهت مداومت وعمل پایدار است؛ قربانی  کردن و تقسیم آن بین فقرا و خویشاوندان تمرین سخاوت و دست گشادگی است که در سایه آن مراتبی از تقوا حاصل می شود؛ لذا در حج و در غیر حج این عمل مورد سفارش است؛ قرآن مجید در این زمینه می‌فرماید: «نه گوشت‌ها و نه خون‌های آنها، هرگز به خدا نمی‌رسد. آن‌چه به او می‌رسد، تقوا و پرهیزگاری شماست...»؛ بنابراین حکمت انجام دادن قربانی، تقرب بنده  به سوی خدا و تعالی و تقوای اوست. بنابراین، قربانی آنگاه پذیرفته است که با تقوا انجام گیرد و روح این عمل تقوا باشد.

از این رو،   هدف خداوند از واجب کردن قربانی در حج و قرار دادن آن در ردیف مناسک، این است که حاجیان با پیمودن یکی از پله های نیل به تقوا را با کشتن نفس پیموده و در مسیر تکامل و رسیدن به مرتبه انسان کامل قرار گیرند و روز به روز به خدا نزدیک‌تر شوند، همه عبادات کلاس‌های تربیت است. قربانی، درس ایثار و فداکاری و گذشت و آمادگی برای شهادت در راه خدا را به انسان‌ها می‌آموزد، و درس کمک به نیازمندان و مستمندان است.

 

۳ستیز با فقر در جامعه با قربانی واطعام فقرا :

قرآن کریم به کرات از اطعام فقرا ومساکین سخن گفته است این اهتمام بی حکمت نیست بلکه نگاه اسلام به مستمندان جهت زدودن فقر است اسلام می خواهد هیچ فقیری در چامعه اسلامی نباشد واین بستر وزمینه عمل به احکام اسلام است مادامی که فقر در جامعه باشد احرای احکام ممکن نیست بنابراین زدودن فقر از جامعه از شرایط مسلمانی وجامعه اسلامی است لذا دولت های اسلامی باید به این مهم توجه کنند که اگر حج عبادت بزرگ وهمگانی است دراین عبادت بزرگ همه مسلمانان را خداوند با قربانی واطعام از فقرا به اهمیت فقر زدایی و ضرورت آن توجه می دهد؛   قربانی در حج دستور صریح  قرآن کریم است که پیامبر اکرم(ص) نیز این منسک را انجام داد و به احسن وجه تمام کرد، آیات قرآن کریم این است که به مستمندان باید کمک نمود  واین آیات ازجمله اهداف قربانی کردن این است که گوشت آن به مصارف مفید برسد هم قربانی کننده از آن استفاده کند و هم قسمتی را به فقیران نیازمند برساند، بر اساس این هدف ارزشمند، مسلمانان مجاز نیستند گوشت‌های قربانی را در سرزمین منی روی زمین بیندازند تا گندیده شود و یا در زیر خاک‌ها مدفون کنند، بنابراین یکی از حکمت ها و اسرار قربانی در عبادت بزرگ وهمگانی زدودن فقر از جوامع اسلامی است.

 

۴- بخشش و عفو

امام صادق علیه‌السلام در پاسخ پرسشی، در مورد فلسفه قربانی فرمودند: با اولین قطره‌ای که از خون قربانی بر زمین می‌چکد، صاحب آن قربانی آمرزیده می‌شود، و این بدان جهت است که معلوم شود که چه کسی بدون چون و چرا و از سر عشق و تسلیم، اطاعت می‌ کند. خدا فرموده است: از گوشت و خون قربانی به خدا نمی‌ رسد، بلکه آنچه به حساب خدا در می ‌آید، تقوای شماست. بنگر که چگونه قربانی هابیل پذیرفته و از آنِ قابیل مردود شد؟ این سنبل ونماد است تا به مسلمانان  بیاموزد که از این قربانگاه یاد بگیرید که رسیدگی رسیدگی به نیاز فقرا وتامین نیازهای آن ضمن اینکه یک وظیفه شرعی وعبادت بزرگ است زودون فقر مایه بخشش از طرف خدااست اسباب نزول رحمت الهی است؛

 

در کلاس عید قربان چه درس هایی وجود دارد که با آنها می توان سبک زندگی منتظرانه را محقق کرد؟

 

از جمله نکات مهم این است که باید از این ایام درس نیز گرفت؛ درس گرفتن از ایام و مناسبت ها و حوادث و وقایع و روزها نیز مهم است و دارای پاداش بزرگ از سوی خداوند وهمین روند زندگی خود باید اسباب ترقی معنوی وکمال انسان در دنیا باشد و باطی این مدارج انسان در حیات دیگر وجهان دیگر به آرامش خواهد رسید.

 

۱- تمرین گذشت

اعمال انسان باید تمرین بندگی وارتقا به رتبه های معنوی باشد و مقدمه عروج او به ملکوت؛ قربانی کردن در روز عید، زنده نگه داشتن روح ایثار پدران و تسلیم بودن فرزندان را به ما می‌ آموزد. عید قربان، مقدم داشتن وظیفه را بر غریزه به ما یاد می‌ دهد و این که چگونه حضرت ابراهیم علیه‌السلام خشنودی خداوند و تکلیف را بر تمایلات شخصی و غریزه فرزند دوستی خود مقدم داشت. لذا باید این روز مبارک را عید گرفت. هرساله انسان در این فرصت به دست آمده باید به تمرین این عمل که ایثار بزرگی است بپردازد تا مراحلی از رشد و نیل به مراتب معنوی و یقین برای او حاصل شود .

 

 ۲- مبارزه با شیطان

شیطان دشمن قسم خورده انسان است آنجا که قرآن فرمود که شیطان به عزت خداوند قسم خورده است که نسل آدم را اغوا نماید وفریب دهد؛ با توجه به انواع ابزارهایی که شیطان  در اختیار دار که مصادیق آن امروز بیشتر است از جمله فضای مجازی که هم می تواند اسباب ترقی باشد وهم می تواند بعنوان ابزار اغوای شیطان باشد، لذا جوانان باید به این نکته توجه کافی نمایند؛ از این ابزار در راه مبارزه باشیطان استفاده نمایند نه اینکه دامی برای فریب شطان باشد که درآن بیفتند.

وقتی ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه می برد شیطان در فکر نفوذ افتاد تا با وسوسه ابراهیم بر اساس عواطف پدری و فرزندی وارد شد؛ از طرفی نیز به  اسماعیل وسوسه نمود، هر دو بر شیطان پیروز و چیره شدند و به این ایثار بزرگ رضا دادند؛ ازاین رو، عید قربان، عیدی است که باید تسلیم بودن و انقیاد کامل را در برابر مولا به منصه ظهور رساند و در این رستاخیز عظیم، که عید بزرگ مسلمانان است، به شکرانه توفیق در انجام دادن مناسک حج و پیروزی در مصاف با شیطان، آخرین ذرات باقیمانده از تعلقات غیرخدایی را در قربانگاه ذبح کنیم و این روز بزرگ را جشن بگیریم.

 

۳- تمرین رسیدن به مرتبه بندگی واقعی و قبولی اعمال

اخلاص  به عنوان قالبی است از سوی خداوند برای پذیرش اعمال دراین قالب مانند پیچ و مهره ای که هرگز اندازه دیگر در آن جا نگیرد یا قالبهای دیگر تا اندازه نباشد در آن جا نیفتد؛ لذا اخلاص عالی ترین و زیباترین قالب  سنجش عبادات و پذیرش آنهاست؛ ابراهیم و اسماعیل در این تمرین به خوبی  اخلاص را به منصه ظهور رساندند و مخلصانه از فرمان خداوند  اطاعت کردند و عملشان قبول درگاه خداوند شد لذا خداوند به ابراهیم(ع) فرمود قربانی از تو قبول شد و جایزه اش این است که این عمل تو در تمرین بندگی و اخلاص تا قیامت اسوه و سرمشق دیگران است و خداوند قوچی از بهشت به سوی ابراهیم فرستاد تا نشان دهد نتیجه اخلاص و اطاعت از حق در آخرت این است که از بهشت به ابراهیم فرستاده شد.

 

۴-انسان مدام در معرض آزمایش

قرآن کریم مکرر فرموده است که انسان ها در معرض آزمایش هستند و مدام امتحانهای ترمی دارند ودر هر فصل بلکه هر ساعتی امتحان می دهند لذا یکی دیگر از درس های قربان و عید بزرگ این است که انسان ها بفهمند که همواره در معرض آزمایش های سخت در زندگی دنیا هستند؛ باید مقاومت کنند و ایثار تا از این مرحله به آسانی به مرحله بالاتر راه یابند؛ اکنون ملت ایران با وضعیت فعلی تحریم شیطان بزرگ و وسوسه و دیگر ایادی او مواجه اند؛ بایسته است که از قربانی ابراهیم و اخلاص او درس بگیرند و دست به دست هم داده و ابراهیم و اسماعیل وار از این مرحله سخت عبور کنند و فریب شیطان های زمانه را نخورند.

 درس های زیادی می توان از عید قربان و حج گرفت اگرچه مدتی است حج تعطیل است؛   اما این خود آزمون بزرگ است که با تعطیلی حج قربانی وعید قربان که تعطیل نیست؛ وشیطان که بیکار ننشسته است لذا باید باشیطان مدام مبارزه نمود و لذا باید جبران و درعید قربان همچنان قربانی کرد و نفس اماره را ذبح کرد سپس به ذبح مادی و گوسفند و دیگر حیوانات حلال گوشت رسید وآن را برای مردم هدیه داد و از فقرا حمایت کرد و فقر را از جوامع اسلامی بدین نمونه ها و نمادها و سنبل ها زدود .

قربانی نمودن سنبلی از ایثار است و تمرین ایثار و ملکه نمودن آن برای همیشه تا دست گشایی و دست گیری از فقرا درزندگی از عادات وهمانند نمازهای پنجگانه باشد و این خود مراتبی از بندگی است که شرط رسیدن به برخی از مدارج بلند معنوی مشروط به ایثار مال و اموال است و گاهی ایثار جان و جهاد با مال و جان و عمر شرط نیل به بندگی و ارتقاء به ملکوت اعلی است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.