علی رغم افزایش چند باره عوارض آزاد راه مشهد نیشابور طی سال های گذشته اما غفلت از نگهداری آن باعث ایجاد خسارت هایی برای شهروندان و زائران امام رضا (ع) شده است.

غفلت از نگهداری آزاد راه مشهد نیشابور/وضعیت این محور با میزبانی شایسته از زائران  رضوی همخوانی ندارد +فیلم

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه هزینه دریافت عوارض آزاد راه ها  طی سال های گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است اما ارائه خدمات در این مسیرها از جمله نگهداری آنها هیچ گونه تفاوتی با گذشته نداشته است به طوری که اگر گذری به آزاد راه مشهد- نیشابور  که مسیر عبور و تردد مردم  خراسان رضوی و زائران  امام مهربانی ها از نقاط مختلف کشور به شهر مقدس مشهد می باشد  داشته باشید متوجه وضعیت اسفناک و نامطلوب این محور خواهید شد.

چاله چوله‌های عمیق و ترک‌های بی‌شمارِ سطح این بزرگراه باعث شده است که کیفیت آن از حداقل استانداردهای جاده ای نیز برخوردار نباشد و خسارت های زیادی را برای وسایل نقلیه و خودروهای زائرانی که از دورترین نقاط کشور به مشهد سفر می کنند وارد نماید که این موضوع در شان میزبانی از زائران امام رئوف نمی باشد زیرا ارائه خدمت به زائران را نباید تنها در محدوده حرم مطهر رضوی و یا مشهد الرضا خلاصه کرد بلکه هرگونه تلاش در جهت رفاه حال زائر از مبدا و نقطه اغاز سفر تا مشهد مقدس و مسیر بالعکس ، خدمت شایسته به زائر محسوب می شود. از طرفی کرونا و بهانه هایی نظیر کاهش  تردد مسافران و زائران از این مسیر در شرایط فعلی نباید به عنوان مانعی برای ارتقاء کیفیت این محور تلقی شود.

وقتی مساله کیفیت پایین این محور را از معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی جویا شدیم وی ابتدا عنوان کرد که این آزاد راه ها با مشارکت دولت و سرمایه گذار و بر مبنای دستورالعمل خاصی ساخته شده  و نگهداری انها را نیز برمبنای همان دستورالعمل تا زمان بازگشت سرمایه و بازه زمانی مشخص برعهده دارند .  

میرجعفریان تصریح کرد: از این رو دولت به تنهایی وظیفه نگهداری و مرمت این محورها را برعهده ندارد بلکه سرمایه گذار نیز باید طبق تفاهم نامه و دستورالعملی که امضا کرده است به وظیفه خود در زمینه نگهداری این مسیرهای جاده ای که  محل تردد مردم استان و زائران امام رضا(ع) می باشد عمل نماید.

وی ضمن اجتناب از اعلام میزان درآمد میانگین  روزانه این آزاد راه ، افزود: نرخ عوارض در این مسیرها توسط دولت مشخص می شود و براساس قراردادی که بین دولت و سرمایه گذار وجود دارد درآمد ناشی از عوارض دریافتی بین آنها در بازه زمانی تعیین شده تا بازگشت سرمایه بر اساس سهم هر کدام از آنها در اجرای این پروژه تقسیم می شود و بعد از زمان تعیین شده ، پروژه به دولت واگذار شده و درآمد دریافتی و نگهداری آن توسط  شرکت آزاد راه ها انجام می شود ، از طرفی  شرایط کرونایی، اجرای محدودیت ها  و کاهش حضور زائران و سفر آنها به مشهد مقدس، درآمد ناشی از عوارض دریافتی این ازاد راه ها را به شدت کاهش داده است .

وی ادامه داد: در حال حاضر  نگهداری این ازاد راه بر اساس نظارت های میدانی و برنامه های زمان بندی به طور مستمرو روزانه باید  انجام شود و صرفا منوط به یک روز یا تاریخ خاص نباشد تا در این زمینه کمترین آسیب و خسارت متوجه مردم استان و زائران امام هشتم باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.