هفت کشور عربی-آفریقایی، رسما به تصمیم یک‌جانبه رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در اعطای جایگاه «عضو ناظر» به رژیم صهیونیستی در این اتحادیه اعتراض کردند.

 ۷ کشور عربی به عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا اعتراض کردند

قدس آنلاین: هفت کشور عربی آفریقایی، به صورت رسمی، روز گذشته سه‌شنبه (سوم آگوست)، به تصمیم «موسی فکی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا مبنی بر اعطای جایگاه « عضو ناظر» به رژیم صهیونیستی در این اتحادیه و پذیرش استوارنامه سفیر این رژیم، اعتراض کردند.

به نوشته «العربی الجدید»، سفارت‌خانه‌های هفت کشور عربی نامه اعتراض خود را که تاریخ آن به روز گذشته باز می‌گردد، به کمیساریای اتحادیه آفریقا ارسال کردند. این هفت کشور عبارتند از: موریتانی، مصر، الجزائر، تونس، لیبی، مجمع الجزائر قمر (کومور) و جیبوتی.

این کشورها مخالفت خود را با اقدام رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در تاریخ  ۲۲ ژوئیه در مسأله‌ای سیاسی و حساس اعلام کردند؛ «مسأله‌ای که می‌بایست در سطوح بالای تصمیم‌گیری در اتحادیه آفریقا در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شد. از مدت‌ها پیش، مقررات آشکاری وجود داشته که بیانگر موضع ثابت حمایت از قضیه فلسطین و محکومیت کلیه اقدامات اسرائیل در حق ملت دوست و برادر فلسطین است. این تصمیم با منافع عالی اتحادیه آفریقا ارزش‌ها، الگوها و مقرراتش در تعارض است».

این کشورها همچنین ابراز تاسف کردند که رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا با این درخواست اسرائیل، به روش مقاماتی که پیش از او در این پست بودند، رفتار نکرده است. رفتاری که می‌بایست مبتنی بر اصول و اهداف مندرج در اساسنامه اتحادیه آفریقا، مقررات سرویس‌های مختلف این اتحادیه، منافع عالی این نهاد، نظرات و نگرانی‌های کشورهای عضو باشد.

این کشورها همچنین اعلان کردند که تصمیم موسی فکی، تخلف اجرایی و سیاسی غیرقابل پذیرش و ناقض استانداردهای مربوط به اعطای جایگاه عضو ناظر و سیستم اعتباربخشی اتحادیه آفریقا است که توسط شورای اجرایی در ژوئیه ۲۰۰۵ تصویب شد.

هفت کشور مذکور، از طریق سفارت‌خانه‌های خود در آدیس آبابا، مقر اتحادیه آفریقا، همچنین به اقدام رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در پذیرش استوارنامه سفیر اسرائیل اعتراض کردند و خواستار درج این موضوع در دستور کار نشست بعدی شورای اجرایی اتحادیه شدند.

روزنامه العربی جدید، دیروز طی یادداشتی به بررسی نحوه عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا پرداخت و نوشت: اسرائیل پس از ۱۹ سال شکست تلاش‌هایش برای پیوستن به اتحادیه آفریقا که جایگزین سازمان وحدت آفریقا شده و اسرائیل در آن دارای جایگاه ناظر بود، بالاخره توانست بار دیگر به این مقام در ۲۲ ژوئیه گذشته دست یابد. این امر به موجب سندی که بیشتر شبیه یک ترفند و حیله بود و قهرمان آن، موسی فکی محمد رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا بود و در سایه سکوت اکثریت اعضای این اتحادیه به استثنای الجزایر صورت گرفت. هرچند که در ادامه، آفریقای جنوبی و نامیبیا در محکومیت این اقدام ناقض آیین‌نامه داخلی اتحادیه آفریقا به الجزائر پیوستند».

بنا بر این یادداشت، الجزائر مسئولیت نخستین اعتراض به این امر را به گردن گرفت و برای لغو و ابطال این تصمیم حرکت خود را آغاز کرد. در این میان اطلاعاتی نیز در خصوص رهبری ۱۴ کشور دیگر از سوی الجزائر برای اعتراض به این تصمیم و اخراج مجدد اسرائیل از اتحادیه آفریقا منتشر شد. العربی الجدید در این خصوص نوشت که الجزائر، عملا به همراه ۱۳ کشور آفریقایی دیگر ، طرح ابتکاری در بازپس‌گیری جایگاه ناظری از اسرائیل را هدایت می‌کند و برخی منابع نیز می‌گویند که در حال حاضر شمار کشورهای همراه الجزائر در این ابتکار به ۲۱ کشور افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، الجزائردر حال برقراری تماسهایی در سطح بالا برای تدوین یک پیش‌نویس از تصمیمات کشورهای آفریقایی برای ارائه در نشست بعدی کشورهای عضو اتحادیه آفریقا است تا  با تکیه بر دو متحد بزرگ خود یعنی نیجریه و آفریقای جنوبی، تصمیم پذیرش اسرائیل به عنوان یک کشور ناظر در این اتحادیه را ملغی کند.

 این منبع اعلام کرد که الجزایر حمایت بسیاری از کشورها از جمله نیجر، مالی، لیبی، تونس ، موریتانی، آفریقای جنوبی، نیجریه، لیبریا، تانزانیا، کومور، گابون، اریتره، زیمبابوه و سیشل را دریافت کرده است.الجزایر در همین راستا به دنبال توسعه ابتکار عمل است و بر اساس آن، اصلاحیه‌ای در منشور اتحادیه آفریقا پیشنهاد خواهد کرد که شامل عدم دادن اجازه به هیچ کشوری از خارج از قاره آفریقا که اراضی غیر را اشغال کرده، به کسب هرگونه جایگاهی در اتحادیه می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.