کارشناس بازار کار و کارگری گفت:بازارهای کشورهای خارجی زمانی برای صادر کننده ما باقی می‌ماند که قوانین درستی تصویب و اعمال کنیم، ضمن اینکه قوانین ثابت باشد وهرازچند گاهی به خواست و سلیقه مدیران تغییر نکند.

هیچ کشوری مانند ایران قوانین سخت‌گیرانه صادراتی ندارد/ اقتصاد با دستورالعمل‌ وبخش‌نامه‌ توسعه نخواهد یافت

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت وگو با قدس آنلاین در خصوص سیاست های کمک کننده به تولید و افزایش اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم از دولت آقای رئیسی گفت: تولید ملی و ارتقای کمیت و افزایش کیفیت تولید ملی موضوع مهمی است چرا که اگر تولید ملی با کیفیت ودر حد و اندازه ای که نیاز کشورهای همسایه و منطقه را برطرف نکند، نداشته باشیم قطعا صادرات خوبی نیز نخواهیم داشت و در حوزه صادرات که یکی از وعده‌های آقای رئیسی بود دچار مشکل می شویم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آقای رئیسی وعده دو برابر کردن ظرفیت صادراتی کشور را به مردم دادند، برای تحقق این وعده مهم در ابتدای امر لازم است چالش های پیش روی تولید و بعداز آن چالشها و سنگ اندازی هایی که در مسیر صادرات کالای ایرانی صورت می‌گیرد در بروکراسی های اداری به سرعت حذف شود.

کارشناس بازار کار وکارگری لغو تحریم‌ها را عامل مهمی در افزایش تولید و صادرات کشور خواند و در این باره گفت: با لغو تحریم ها دسترسی آسان تری به مواد اولیه ودستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز صنعت کشور داریم، بنابراین در صورت کاهش تنش های بین‌المللی قطعاً می‌توانیم شاهد افزایش تولید و صادرات کالاها وخدمات کشور باشیم.

حمید حاج اسماعیلی با تاکید براینکه بروکراسی‌های اداری از پیش روی تولید وصادرات باید برداشته شود گفت: هیچ اقتصادی با سنگ اندازی و قوانین متعدد و دستورالعمل‌ها وبخش‌نامه‌های محدود کننده پی در پی مستحکم و توسعه یافته نمی‌شود. بخش بزرگی از مشکلات تولید و صادرات کشور به دلیل بروکراسی‌های اداری است. تولید کنندگان و کارآفرینان به شدت نسبت به این موارد گلایه مند هستند و بارها به صراحت گفته‌اند تا قصد صادرات کالای خود را به کشورهای همسایه یا منطقه داریم با بخشنامه‌های خلق الساعه‌ای رو به رو می شویم که یکی دو روز پیش صادر شده و ما را دچار مشکلات عدیده ای می‌کند.

حمید حاج اسماعیلی دراین باره خاطر نشان کرد: دولت باید بداند صادر کنندگان با مصائب بسیاری چند بازار را در کشورهای همسایه و منطقه برای خود فراهم می کنند، زمانی که دولت با صدور یک بخشنامه تمامی حساب و کتابها و صادرات آنها را به هم می ریزد قطعا کشور همسایه منتظر صدور بخشنامه‌های ترمیمی دیگری از سوی ما باقی نمی ماند و برای تامین کالای مورد نیاز خود به سراغ صادر کنندگان دیگر کشورها می رود و بازار از دست صادر کننده ایرانی خارج می شود.

وی در این باره تصریح کرد: تعرفه های بی دلیل و قوانین سخت گیرانه‌ای که هیچ کشوری درباره صادرات خود اتخاذ نمی‌کند در ایران به وفور دیده می شود. بازارهای کشورهای خارجی زمانی برای صادر کننده ما باقی می  ماند که قوانین درستی تصویب و اعمال کنیم، ضمن اینکه قوانین ثابت باشد وهرازچند گاهی به خواست و سلیقه مدیران تغییر نکند.

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: دولت باید مقررات سخت گیرانه را حذف کند و با مقررات درست و اصولی زمینه های لازم را برای افزایش امنیت و پایداری فعالیت های تولیدی و صادراتی در اقتصاد ایران ایجاد کند. اگر این موضوع به درستی انجام شود قطعا نتیجه آن ارز آوری برای کشور است در عین حال به توسعه تولید کالاها و خدمات داخلی هم کمک می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.