تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم توجه به ابعاد معرفتی و فرهنگی قیام عاشورا در عزاداری‌های حسینی تأکید کرد و گفت: در عزاداری‌های حسینی باید مؤلفه‌های قیام عاشورا، سبک زندگی حسینی، باورهای دینی و ارزش‌های انسانی همچون ایثار، فداکاری، استکبار ستیزی به جامعه منتقل شود.

لزوم توجه به ابعاد معرفتی و فرهنگی قیام عاشورا در عزاداری‌های حسینی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در جلسه ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی که با موضوع ایام سوگواری و عزاداری محرم و حضور مدیران بخش‌های مختلف فرهنگی، رسانه‌ای و اجرایی این نهاد در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه محرم از شعائر بزرگ اسلامی است، اظهار کرد: آستان قدس باید در حوزه‌های معرفتی و غیرمعرفتی الگو و برای دیگران پیام داشته باشد؛ درخصوص عزاداری‌های محرم و صفر نیز این آستان مقدس باید الگوی عزاداری با معرفت حسینی را به تمام کسانی که در این عالم عزای اباعبدالله(ع) را اقامه می‌کنند، ارائه دهد.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ابزار رسانه برای مخابره برنامه‌های فرهنگی آستان قدس در ماه‌های محرم و صفر، اظهار کرد: از تمام ابزارهای رسانه‌ای برای انعکاس فعالیت فرهنگی و انتقال حال و هوای حرم مطهر به اقصی نقاط عالم باید استفاده شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در تولید محتوا و برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای باید صیانت از فرهنگ عاشورایی از آسیب هایی که دشمنان در صدد وارد کردن به آن هستند مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری حسینی باید همراه خود پیام داشته باشد، اظهار کرد: پیام داشتن برنامه‌های عزاداری بسیار مهم است، حتی شور و احساسات این مراسم نیز باید همراه با پیام‌های معرفتی و بصیرت افزایی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه توجه به شور عزاداری ها نباید موجب غفلت از بصیرت افزایی و آگاهی بخشی شود، عنوان کرد: عزاداری‌های ایام محرم و صفر باید همراه خود آثار فرهنگی داشته باشند و مؤلفه‌های قیام عاشورا، سبک زندگی حسینی، باورهای دینی و ارزش‌های انسانی همچون ایثار، فداکاری، استکبار ستیزی و غیره را به جامعه منتقل کنند.

وی با اشاره به این مطلب که سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و آستان‌های مقدس باید در تعمیق هرچه بیشتر مبانی معرفتی و فرهنگی قیام اباعبدالله(ع) ایفای نقش کنند، تصریح کرد: باید از امکانات مادی و ظرفیت‌های معنوی آستان قدس رضوی برای عمق بخشی معرفتی به عزاداری‌های حسینی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی عزاداری‌های حسینی رو موجب حفظ هویت اسلامی و ایجاد مودت میان مسلمانان دانست و با تأکید بر لزوم توجه به کیفیت برنامه های فرهنگی، تصریح کرد: باید با خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر ضمن ایجاد جذابیت برای مخاطبان، اهداف معرفتی و فرهنگی را نیز دنبال کنیم، در این مسیر لازم است از ابزار هنر و رسانه استفاده شود.

وی گفت: آستان قدس با بهره گیری مناسب از پشتوانه معنوی مضجع شریف امام علی بن موسی الرضا(ع) و همچنین وجود شکوه و جاذبه ذاتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم؛ می‌تواند موج فرهنگی و معرفت افزایی ایجاد کند، که البته این مهم نیازمند برنامه ریزی منسجم و دقیق است.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان مدیران این نهاد را به حمایت از روضه‌ های خانگی و هیئات مذهبی توصیه کرد و گفت: آستان قدس به میزان توان و امکانات حمایت از روضه‌ های خانگی و هیئات مذهبی را وظیفه خود می‌داند و در این مسیر از هیچ تلاشی صرف نظر نخواهد کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.