یکی از مراکز فرهنگی شهرستان تربت‌حیدریه که فقدان آن سال‌هاست دل هنردوستان به خصوص اهالی سینما و شهروندانی که هنوز تماشای فیلم در یک فضای سالم از سبد فرهنگی خانوارشان خارج نشده را به درد می‌آورد، سینماست و آنچه امروز به عنوان سینما نصیب مردم تربت‌حیدریه شده، یک سالن کوچک با ظرفیت ۲۱۵ نفر به نام «سینما اندیشه» است که در واقع تالاری متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان است.

سریال وعده‌ها برای ساخت سینمای دوم تربت‌حیدریه

البته علاوه بر این تالار، یک سالن کوچک به نام سالن هنر با ظرفیت ۵۰ نفر هم وجود دارد که برای اجرای تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل فضای کرونایی هم اکنون تعطیل است.

سابقه ۸۰ ساله سینما در تربت حیدریه

محمدرضا آقایی در زمره معدود افرادی است که با مطالعه و تحقیقات شخصی موفق شده نام خود را در این خطه به عنوان «دایره‌المعارف گویای سینمای تربت‌حیدریه» به ثبت برساند. او در خصوص تاریخچه سینما در این شهرستان به خبرنگار ما می‌گوید: نخستین سینمای تربت‌حیدریه در سال ۱۳۱۷ در سالن کوچکی واقع در بازارچه کاریز جنب حمام حاج‌رئیس افتتاح شد اما به دلیل عدم استقبال مردم پس از حدود پنج ماه فعالیت، برای همیشه تعطیل شد و مشخص نیست توسط چه کسی ساخته شده بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۲ دومین سینمای تربت‌حیدریه در خیابان فرهنگ و در محل تالار فرهنگ به نام سینما سیروس افتتاح شد که این سینما هم چند سالی بیشتر دوام نیاورد. اواخر سال ۱۳۳۷ سینما سیروس تعطیل و ساختمان آن تبدیل به سالن تئاتر و در سال‌های اخیر نیز بخشی از آن تبدیل به آشپزخانه و کتاب‌فروشی شد.

وی گفت: سال ۱۳۳۸ در خیابان فردوسی سینمایی با همین نام دایر شد. در تابستان سال ۱۳۳۹ سینمای تابستانی با نمایش فیلم ایرانی «پسر دریا» فعالیت خود را در باغ ملی آغاز کرد و مشخص نیست چه کسی سینمای تابستانی را ایجاد کرد که تنها سه ماه دوام داشت و برای همیشه تعطیل شد. زمستان همان سال بزرگ‌ترین سینمای این شهر با نام سینما «تاج» افتتاح شد که این سینما به دلیل داشتن سالنی تمیز و صندلی‌های فلزی و گنجایش هزار نفر، تماشاگر بیشتری جلب می‌کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۴۰ این سینما اجاره داده شد و از آن پس با نام سینما سعدی به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۴۱ شخصی به نام «رضا سلطانی» این سینما را اجاره کرد و با تغییر نام آن به سینما مولن‌روژ دوره سوم فعالیت این سینما کلید خورد.

تا زمان انقلاب تربت حیدریه دو سینمای فعال داشت که سینما فردوسی در وقایع انقلاب آتش زده شد اما سینما مولن‌روژ آسیب چندانی ندید و با تغییر نام به فعالیت خود ادامه داد و سرانجام در ۲۴ اسفند سال ۸۵ برای همیشه تعطیل و در خرداد سال ۱۳۸۶ سالن سینما تخریب شد.

انتظار ۱۵ساله مردم برای ساخت سینما

در مدت حدود ۱۵سال از زمان تخریب سینمای قدیمی تربت حیدریه بارها وعده ساخت سینما داده شده اما به سرانجام نرسیده و در آخرین اظهارنظرهای مدیران شهری مباحثی چون تغییر کاربری زمین مورد نظر در مجاورت پارک مینو و تأمین منابع مالی آن از موانع این کار است.

فاطمه نخعی‌نیا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه می‌گوید: ظاهراً مسئله تغییر کاربری و مالکیت پارک مینو مشکل خاصی نیست و شهرداری قرار است این موضوع را حل کند. او می‌افزاید: برای فرهنگ و ارشاد موضوع مالکیت پارک مینو مهم نیست و بحث پردیس سینمایی مربوط به شهرداری است و فقط بهره‌برداری از آن مربوط به فرهنگ و ارشاد است.

نخعی‌نیا در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه تأمین اعتبارات لازم برای ساخت سینما هم می‌گوید: قرار بود ۵۰۰ میلیون‌تومان از شهرداری و ۷۰۰میلیون هم از سازمان دهیاری‌های کشور تأمین شود البته با این مبلغ، پروژه جمع نمی‌شود اما نماینده مجلس قول‌ حمایت‌هایی را داده‌ است و امیدواریم این کار سینما به زودی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.