سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: موج پنجم، بلندترین موج کرونا تاکنون بوده است، هنوز مشخص نیست چه زمان روند بیماری، نزولی می‌شود.

مشخص نیست موج پنجم کرونا کی نزولی می‌شود/ رعایت ٣٧ درصدی شیوه‌نامه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رصدخانه سلامت با تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا علیه السلام اظهار کرد: ما در رصدخانه به صورت لحظه‌ای وضعیت کشور را پایش می‌کنیم و در این رصدخانه نقشه رنگ بندی کرونایی کشور بر اساس میزان ابتلا و بروز و شیوع بیماری مشخص و ارائه می‌شود. در حال حاضر ٣۵٩ شهر قرمز، ۵٩ شهر نارنجی و ٣٠ شهر زرد داریم.

او  ادامه داد: موج پنجم، بلندترین موج کرونا تاکنون بوده است و هنوز مشخص نیست که چه زمانی روند بیماری نزولی می‌شود و این جای نگرانی دارد، چرا که هر زمان ما به حالت پلاتو می‌رسیم می‌گوییم که از این پس روند نزولی خواهد شد اما اکنون قله موج پنجم مشخص نیست. برای مثال ١۶ شهرستان در استان تهران قرمز هستند و احتمالا یک هفته تا ١٠ روز دیگر در صورت رعایت شیوه نامه‌ها به قله برسیم و بعد از آن روند بیماری نزولی شود.

تحلیل روند بیماری در استان‌های مختلف

رئیسی گفت: ٩ شهرستان سیستان بلوچستان زرد، ٧ شهرستان نارنجی و ۶ شهرستان قرمز هستند. این موج، اولین موج جدی در این استان بوده و اکنون روند بیماری در این استان نزولی شده است؛ این بدان معناست که در یک یا دو شهرستان افزایش بیمار داشتیم که مانع از ادامه روند سرعت نزولی شدن بیماری دارد.

او ادامه داد: در هرمزگان علی رغم اینکه زودتر موج پنجم ازسیستان و بلوچستان آغاز شد اما همچنان روند بیماری نزولی است که یکی از علت‌های آن سفر مسافران به این استان است. در سمنان موج پنجم صعودی است و در البرز ۵ شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی است و روند بیماری صعودی است. در خوزستان ٢٠ شهر قرمز داریم و روند بیماری افزایشی و در یزد روند صعودی، متوقف شده است. این خلاصه‌ای از تحلیل روند بیماری در استان‌های مختلف است و گزارش هفتگی در ستاد کرونا برگرفته از این اطلاعات است.

رئیسی بیان کرد: میزان رعایت شیوه نامه‌ها در کل کشور ٣٧ درصد است، این عدد در سیستان و بلوچستان ٢٧ درصد است؛ عملا کسی شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کند و این یکی از داشبوردهای مدیریتی در رصدخانه سلامت است.

او ادامه داد: ما ۴ میلیون و ٧١٢ هزار و ۴۶٣ تست پی سی آر، ۴ میلیون ١٠۶ هزار و١٧٠ تست سریع انجام داده ایم که ٢ میلیون و ۴۵٢ هزار تست مثبت شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: موجودی ما ۵ میلیون و ٨۶ هزار و ۴٢٣ واکسن است. پیش بینی می‌کنیم که برای ١٠ روز واکسن موجودی داریم که ٣.۵ میلیون دز  در ٧ روز گذشته واکسن تزریق شده است.

رئیسی بیان کرد: ما ٧ میلیون واکسن سینوفارم، ٢ میلیون و ٢٢٠ هزار واکسن آسترازنکا و ٣١٧ هزار واکسن اسپوتنیک برای دوز دوم نیاز داریم. از نظر جنسیتی جمعیت واکسینه شده ۵٠ درصد خانم‌ها و ۵٠ درصد مردان هستند.

چند درصد از جمعیت هدف در استان ها واکسینه شده اند؟

او گفت: در استان آذربایجان شرقی ٣٠ درصد، در اصفهان ٢۵.۶ درصد، در البرز ٢٢.٧ درصد و در علوم پزشکی تهران ٢٣.۶ درصد، در مازندران با رتبه نخست در کشور ٣۵.۴ درصد، در لارستان ٠.١ درصد، در علوم پزشکی شهید بهشتی ٢٢.۴ درصد، در هرمزگان ٢۶.٧ درصد جمعیت هدف واکسینه شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: تا ٢ شهریور ٨ میلیون و تا پایان شهریور بیش از ٣٠ میلیون واکسن قطعی به دستمان خواهد رسید. مکاتبات و پرداخت پول و مراحل ارسال صورت گرفته است و تا پایان آبان ٣٠ میلیون دوز دیگر وارد خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: برنامه داریم این ٣٠ میلیون دوز واکسن در ٢ هفته اول مهر، وارد کشور شود و تا پایان آبان ۶۵ تا ۶۶ درصد جمعیت هدف کشور دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند. در بدبینانه ترین حالت تا پایان اسفند کل گروه هدف یک دوز واکسن دریافت خواهند کرد.

او گفت: برنامه داریم ۶ تا ٧ میلیون دوز واکسن برای دانش آموزان از کشور چین و کوبا تامین کنیم و در کنار واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس و والدین بتوانیم دانش آموزان را واکسینه کنیم. من یکی از طرفداران سر سخت بازگشایی ایمن مدارس هستم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.