رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار بالای مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا گفت: متأسفانه در حال حاضر مشهد در وضعیت بحرانی و وخیم کرونایی قرار دارد، به‌طوری که شاهد کاهش سن متوفیان ناشی از این ویروس در این شهرستان هستیم.

مشهد در وضعیت بحرانی و وخیم کرونایی است/ کاهش سن متوفیان ناشی از کرونا

به گزارش قدس آنلاین، علی بیرجندی‌نژاد، در تشریح چگونگی وضعیت اییدمی کرونا در این شهر اظهار کرد: متأسفانه همان طور که آمار افراد متوفی به علت کرونا نشان می‌دهد وضعیت مشهد بحرانی و وخیم است و هم‌اکنون خانواده‌ای را در این شهر سراغ نداریم که در آن تعدادی از افراد خانواده مبتلا و یا جانشان را به‌خاطر کرونا از دست نداده باشند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار جهانی اپیدمی کرونا بیان کرد: متأسفانه مقایسه آماری در تعداد مبتلایان و تعداد متوفیان به علت کرونا حاکی از آن است که آمار ایران در مقایسه با آمار جهانی از نظر میزان مرگ‌ومیر و ابتلا فاصله قابل توجه‌ای دارد و در شرایط بسیار نامطلوبی نسبت به سایر کشورهای جهان به سر می‌برد، آمارهای ما به لحاظ ابتلا و مرگ‌ومیر به علت کرونا در صدر آمار جهانی قرار دارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که باید انجام می‌شد و تمام دنیا هم بر اساس همین روش توانستند این بیماری را کنترل کنند، انجام واکسیناسیون فوری و همگانی بود، همان‌طور که شاهد هستیم در بسیاری از کشورها با انجام واکسیناسیون فوری و بهنگام تمام مردم توانستند ماسک‌ها را بردارند و مردم به شرایط عادی زندگی خود بازگشتند، از همین رو انجام واکسیناسیون همگانی مهم‌ترین اقدام مؤثر در پیشگیری و کنترل کرونا است تا از این طریق بتوانیم چرخه بیماری را قطع کنیم، اما متأسفانه در این زمینه اصلا شرایط قابل قبولی را نداریم.

بیرجندی‌نژاد با تأکید دوباره بر انجام هرچه سریع‌تر واکسیناسیون شهروندان افزود: اگر بخواهیم یک اقدام را به عنوان قدمی مهم در پیشگیری از کرونا نام ببریم که باید به‌درستی انجام شود، همین انجام واکسیناسیون فوری و سریع مردم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: تلاش برای واکسینه کردن سریع تمام آحاد جامعه ایران بهترین راه‌حل برای اپیدمی کرونا است، هر چند ممکن است روی این پیک از کرونا واکسیناسیون زیاد تأثیر نداشته باشد، زیرا افراد بسیاری هم‌اکنون به کرونا مبتلا هستند و همین موضوع باعث دشوار شدن عمل واکسیناسیون عمومی است، اما تنها راه نجات و برون رفت از این شرایط وخیم انجام واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد هرچه زودتر واکسن مورد نیاز را به هر طریقی برای واکسیناسیون تمام مردم فراهم کند، به مردم توصیه کرد: در اولین فرصت ممکن از هر نوع واکسنی که در اختیارشان قرار می‌گیرد اقدام به تزریق واکسن کنند و دولت باید با شتاب و سرعت زیاد در امر واکسینه کردن مردم، عقب‌ماندگی‌های موجود را جبران کند، زیرا واکسیناسیون بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا شدید مردم و مرگ‌ومیر کرونا است.

بیرجندی‌نژاد با بیان اینکه مردم کماکان باید از برگزاری تجمعات غیرضروری خودداری کنند، عنوان کرد: مردم باید بدانند برای عدم ابتلا به کرونا بهترین و امن‌ترین مکان ماندن در خانه است و باید تنها برای انجام امور ضروری از منزل خارج شوند و در هنگام خروج از خانه نیز زدن ماسک بسیار مهم است، حتی افرادی که واکسینه شده‌اند هم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا ما با آمار قابل توجهی از ابتلای مجدد و حتی مرگ‌ومیر افراد واکسینه شده را شاهد هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه مردم به محض ابتلا به کرونا باید به پزشک مراجعه کنند و دستورات پزشک معالج را اجرا و داروهای تجویز شده را مصرف کنند، گفت: در درمان کرونا شروع درمان زودرس اهمیت بسیار زیاد دارد و تأخیر در درمان و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی می‌تواند بسیار مرگ بار باشد، بنابراین تأکید می‌کنم با بروز علائم اولیه و شک به بیماری حتما به پزشک مراجعه و اقدامات درمانی را شروع کنند و خارج از دستورات سیستم‌های مشخص شده درمانی و مراجع علمی معتبر عمل نکنند و به مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود و یا سخنان افرادی که جنبه علمی ندارد، توجهی نکنند.

لزوم بازنگری در نوع واکسن‌های وارداتی

وی در خصوص ابتلای افراد واکسینه شده به کرونا در ایران  ادامه داد: بر اساس آمار آنچه مسلم است ما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا متأسفانه هم در میزان ابتلای مجدد و هم در مرگ‌ومیر افرادی که واکسینه شده‌اند، بالاتر از استانداردهای دنیا قرار داریم و این اختلاف آماری فاحش است، این موضوع نیاز دارد که در گام نخست در انتخاب نوع واکسن‌هایی که قرار است به کشور وارد شود، بازنگری شود و به آن توجه ویژه داشته باشیم، به اطلاعاتی که از ابتلا مجدد و مرگ‌ومیر افراد واکسینه در دسترس است، توجه کنیم.

بیرجندی‌نژاد افزود: نکته بعدی اینکه در تمام دنیا هنگامی که با شرایطی این چنین مواجه می‌شوند، تزریق یک دوز تقویت‌کننده مجدد جزو آیتم‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند به اثرگذاری مطلوب واکسیناسیون کمک کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه هم‌اکنون از تزریق دوزهای واکسیناسیون ما حدود پنج تا ۶ ماه گذشته و ممکن است سطح آنتی‌بادی خون افراد پایین آمده باشد، به‌خصوص افرادی همچون کادر درمان که در ارتباط نزدیک با بیمار و پخش و سرایت بالای ویروس مواجه هستند، این موضوع ممکن است بسیار حائز اهمیت باشد که دوز کمکی را دریافت کنند و لازمه تمام این کارها تلاش حاکمیت برای فراهم‌آوری و واردات تعداد لازم و مؤثر واکسن مورد نیاز است.

وی در خصوص رده سنی افراد متوفی به علت کرونا گفت: متأسفانه رده سنی افراد متوفی به‌طور قابل توجهی پایین‌تر آمده و در مقایسه با پیک‌های قبل ما شاهد آن هستیم که افراد جوان‌تر فوت می‌کنند و این زنگ خطری است که باید همه آحاد جامعه به آن توجه کنند.

بیرجندی‌نژاد بیان کرد: کادر درمان جزو اولین گروه‌هایی بودند که واکسیناسیون برای آن‌ها انجام شده و با توجه به اینکه با گذشت زمان میزان آنتی‌بادی و مقاومت بدن کاسته می‌شود و ممکن است مجموعه کادر درمان در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند با توجه به فشاری که بر دوش این افراد در این مدت قرار گرفته است، از همین رو باید تلاش شود با تهیه واکسن به میزان کافی علاوه بر واکسیناسیون عمومی مجدد کادر درمان دوز کمکی را فوری دریافت کنند تا همچنان به خدمت‌رسانی ادامه دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: نکته دیگر اینکه پرسنلی که در کنار کادر درمان مشغول به ارائه خدمات هستند همچون افرادی که در مطب پزشکان مشغول به‌کار هستند نیز در معرض خطر قرار دارند و نیاز به انجام واکسیناسیون هرچه سریع‌تر دارند اما متأسفانه این امر ضروری هنوز انجام نشده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.