سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که برخی گزارش‌ها درباره ضرب و شتم آمریکایی‌ها در کابل توسط طالبان نگران کننده بوده و غیرقابل قبول است.

پنتاگون: ضرب‌وشتم آمریکایی‌ها در کابل توسط طالبان غیرقابل قبول است

به گزارش قدس آنلاین، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون شامگاه جمعه گفت که تا کنون ۱۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد گفت که ماموریت نظامیان آمریکایی در دفاع از فرودگاه کابل و عملیات خروج از افغانستان ادامه داشته و این فرودگاه امن بوده و پروازهای انتقال افراد به صورت فزاینده‌ای در حال انجام است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد که پروازها از فرودگاه کابل به سوی مناطق امن نظیر قطر و غیر آن انجام می‌شود و روز جمعه پروازهایی از افغانستان به سوی آلمان انجام شده است.

جان کربی افزود که آمریکا این قابلیت را دارد که اوضاع در افغانستان را زیر نظر بگیرد و در حال حاضر گروه تروریستی القاعده حضور گسترده‌ای در این کشور ندارد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که القاعده و گروه داعش در افغانستان حضور دارند اما می‌دانیم که این حضور گسترده نیست.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که سطح حضور القاعده در افغانستان به اندازه‌ای نیست که تهدیدی برای اراضی آمریکا همانند ۲۰ سال قبل ایجاد کند.

وی گفت: «هدف ما در افغانستان چیره شدن بر گروه القاعده و مانع شدن از انجام عملیات علیه ما بود که در این زمینه موفق شدیم».

جان کربی اضافه کرد: «برخی گزارش‌ها درباره ضرب و شتم آمریکایی‌ها از سوی طالبان در کابل نگران کننده بوده و به طالبان اعلام کردیم که این موضوع غیرقابل قبول است».

سخنگوی پنتاگون گفت: «به طالبان اطلاع دادیم که مسیر عبور آمریکایی‌ها را بدون ایجاد مانع در نقاط ایست و بازرسی فراهم کند و این موضوع به طورگسترده‌ای فراهم شده است».

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت که ارتباط با سران طالبان متوقف نشده و دیگر از آنها نخواهیم خواست که به عملیات در خارج از فرودگاه بپردازیم.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.