تولیت آستان قدس رضوی گفت: تشکل‌های مردمی در عرصه مقابله با کرونا در خط مقدم خدمت رسانی به مردم بودند.

تشکل‌های مردمی در خط مقدم خدمت رسانی به مردم در ایام کرونا بودند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مسئولان تشکل‌های مردمی و جهادی فعال در عرصه مقابله با کرونا که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با بیان اینکه بر اساس آیات و روایت در اسلام بعد از انجام واجبات هیچ عملی بهتر از رفع مشکل مردم و کمک به نیازمندان نیست، ابراز کرد: توجه و اهتمام به امور معیشتی فقرا، محرومان و نیازمندان در سیره ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ اسلام همواره جایگاه ویژه ای داشته و دین اسلام نسبت به رسیدگی به ضعفا و رفع نیازهای آنها تأکیدات فراوانی کرده است.
وی حضرات معصومین(ع) را همواره ملجاء و پناهگاه مردم در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) خدمات شایان و رشادت‌های فروانی در زندگی‌شان داشتند، ولی برای هیچ یک آیه نازل نشد، اما هنگامی که آن حضرت انگشتر خود را در نماز به سائل بخشیدند و یا افطار خود را برای سه شب انفاق کردند آیه قرآن نازل شد، که نشان دهنده ارزش و اهمیت رسیدگی به نیازمندان نزد پروردگار متعال است.
تولیت آستان قدس رضوی رسیدگی به نیازمندان را سیره علمای بزرگ اسلام دانست و ابراز کرد: علمای بزرگ تاریخ اسلام هیچ‌گاه از حضور در میان مردم و رسیدگی به امور نیازمندان غافل نبودند، امروز نیز طلاب و روحانیت باید در عرصه‌های مختلف خدمات اجتماعی حضور داشته باشند که اینگونه نیز هست، در موضوع کرونا و در دورانی که هیچ کس حاضر نمی‌شد فوت شدگان کرونایی را غسل دهد این طلاب بودند که در اقدامی جهادی غسل و نماز اموات کرونایی را برعهده گرفتند که دشوارترین کار بود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه خداوند متعال از بندگان عمل احسن می‎خواهد، «عمل احسن» را به معنای با فضیلت‌تر بودن یک عمل نسبت به عمل خیر دیگر معرفی و اظهار کرد: با بررسی زندگینامه علما و مراجع بزرگ در می یابیم که نسبت به رسیدگی به فقرا و محرومان به عنوان «عمل احسن» اهتمام و توجه ویژه داشته‌اند.
وی با اشاره به این مطلب که شیوع کرونا بسیاری از خانواده های آبرومند را نیز با مشکلات معیشتی روبه رو کرده است، گفت: دستگیری از محرومان و نیازمندان از توفیقات الهی و نعمتی از جانب خداوند متعال است، لذا تشکل‌های مردمی باید قدر اقدامات خود در خدمت رسانی به محرومان را بدانند.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تشکل‌های مردمی در گمنامی، بدون هیچ چشم داشت و عنوان اجتماعی، برای رفع مشکلات و دستگیری از نیازمندان تلاش می‌کنند که از بهترین اعمال است. عناوین و اعتبارات اجتماعی برای همین دنیاست و در آخرت کاربردی ندارد، اما گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی کارهایی انجام می‌دهند که اجر فراوانی در آخرت داشته و ائمه اطهار(ع) و مراجع بزرگ شیعه بسیار به آنها اهتمام داشتند و شخصا آنها را انجام می‌دادند.
وی تصریح کرد: کمیته امداد از نخستین نهادهایی بود که با دستور امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی تشکیل شد تا فرهنگ کمک به محرومان ترویج یابد که از نگاه و توجه مرجعیت و علمای بزرگ اسلام نسبت به دستگیری از نیازمندان حکایت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به پیشگامی رهبر معظم انقلاب در کمک رسانی به حادثه دیدگان حوادث طبیعی پیش و پس از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: علمای بزرگ در طول تاریخ همواره با ساخت مدارس، بیمارستان، کتابخانه و غیره برای ارائه خدمات عام المنفعه به مردم تلاش می‌کردند.
وی تشکل‌های مردمی را به برگزاری جلسات هم فکری برای هماهنگی با یکدیگر، انتقال تجربیات، تقسیم کار و هم افزایی توصیه و اظهار کرد: برگزاری جلسات هم‌اندیشی میان تشکل‌های مردمی بسیار اثرگذار است، کار جمعی و استفاده از مهارت‌ها، دانش، اطلاعات و تجربیات یکدیگر می‌تواند فعالیت‌های جهادی و خیرانه را اثر بخش‌تر کند.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: خوب است تشکل‌های مردمی با همکاری یکدیگر منطقه‌ای محروم را شناسایی و با برنامه ریزی و اقدامات محرومیت زدایی آن منطقه را از دایره محرومیت و نیازمندی خارج کنند. رهبر معظم انقلاب در دیداری با مسئولان بنیاد مستضعفان فرمودند «بروید یک منطقه را بطور کامل آباد کنید»، این نگاه رهبر معظم انقلاب بوده که خوب است تشکل‌های مردمی به این رویکرد مناسب توجه داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی تشکل‌های مردمی را به تلاش برای ترویج سنت حسنه کمک به نیازمندان توصیه و بیان کرد: دامنه خیرین و نیکوکاران را گسترش دهید و بستر خدمت را برای دیگران نیز باز کنید، برخی خط کشی ها تنها ساخته ذهن ما است و در اسلام جایگاهی ندارد، در جذب مشارکت برای کمک به محرومان و ترویج فرهنگ نیکوکاری در جامعه نباید خط کشی‌ وجود داشته باشد، راه را برای کار خیر باید باز کرد و اجازه داد اقشار مختلف، نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت توفیق مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.