مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به‌غیر شهرستان سامان وضعیت آب شرب هیچ‌کدام از شهرها و روستاهای استان پایدار نیست، گفت: در صورت بهره‌برداری از تونل گلاب شهرستان سامان نیز با مشکل تنش آبی مواجه خواهد شد، نگرانی بابت تامین آب در فصل پاییز وجود دارد.

وضعیت بحرانی چهارمحال و بختیاری برای تامین آب شرب در پاییز

به گزارش قدس آنلاین، احمدرضا محمدی ۱۱ مهرماه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نیاز آبی استان در سال ۱۴۲۰ به ۱۱۰ میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید، اظهار کرد: در حال حاضر نیاز آبی استان ۹۰ میلیون متر مکعب  و  آب قابل استحصال در استان حدود ۷۸ میلیون متر مکعب است که حدود ۱۳ میلیون مترمکعب کمبود آب در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه به‌غیر شهرستان سامان وضعیت آب شرب هیچ‌کدام از شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری پایدار نیست، گفت: در صورت بهره‌برداری از تونل گلاب شهرستان سامان نیز با مشکل تنش آبی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تامین آب در چهارمحال و بختیاری وابستگی شدیدی به منابع آب زیرزمینی و چشمه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: دبی آب چشمه کوهرنگ بسیار کاهش داشته و در حال حاضر جریان رودخانه خشک شده است و تمامی آب چشمه وارد خط انتقال آب به شهرکرد می‌شود، در صورتی‌که سیر نزولی دبی آب این چشمه ادامه داشته باشد، سهم آب شهرهای در مسیر انتقال آب کم خواهد شد.

محمدی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال در تمامی شهرستان‌های استان با مشکل کم‌آبی مواجه بودیم، تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده از شکل‌گیری بحران جدی در تابستان جلوگیری شد، اما نگرانی بابت تامین آب در فصل پاییز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: دو حلقه چاه در دشت شهرکرد حفر شده است، اما آبدهی مناسبی ندارد، امسال در استان ۳۸ حلقه چاه حفر شده که آبدهی آن‌ها بسیار کم است و در حال حاضر شهر سردشت لردگان با جمعیت ۶۰۰۰ نفری با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: در سال‌جاری ۱۲۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۸۸ میلیارد تومان برای گذر از خشکسالی تعریف شده، بخش لاران در شهرستان شهرکرد دارای وضعیت بحرانی از نظر تامین آب است، مطالعاتی برای برداشت و تخصیص آب از زاینده‌رود انجام شده، اما پروژه‌ها تاکنون نهایی نشده که باید در حال حاضر مدیریت عرضه و تقاضا در اولویت باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.