رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی، زعفران نگین کیلویی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، زعفران شبه‌نگین کیلویی ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب کیلویی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته‌ای هر کیلو ۱۱ میلیون تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

اعلام قیمت  طرح  خرید حمایتی زعفران

به گزارش قدس آنلاین، زعفران ایران یکی از مرغوب‌ترین تولیداتی است که مشتریان پر و پا قرصی در عرصه جهانی به‌ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، با این وجود کشاورزان ایرانی همه‌ ساله برای فروش محصول باید خون‌دل بخورند.

نگرانی کشاورزان از بازار زعفران در سال جاری 

یکی از زعفرانکاران روستای «کاریزک ناگهانی» شهرستان زاوه  اظهار کرد: سال گذشته تمام رسانه‌ها دیدند که برخی از کشاورزان اراضی زیر کشت زعفران خود را با وجود اینکه به‌ گُل‌نشسته بود اما عطای برداشت آن را به لقایش بخشیدند و به نشانه اعتراض با تراکتور شخم زدند.

جواد اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته با وجود  افزایش دستمزدها و هزینه کاشت اما قیمت زعفران هم چنان ثابت مانده است بنابراین امسال هم معلوم نیست که کشاورزان با چه بازاری روبرو خواهند بود.

وی افزود: خشک‌سالی کاهش رشد پیاز زعفران را به همراه دارد که با کم شدن بنیه گیاه سبب کاهش تولید می‌شود.

یکی دیگر از زعفرانکارن ضمن اشاره به خشکسالی‌ها و احتمال کاهش تولید زعفران، گفت: ممکن است خشک‌سالی‌ها باعث کاهش تولید محصول زعفران شود و این موضوع بر روند قیمت زعفران تاثیرگذار است.

مهدی طوسی بیان کرد: احتمال افزایش قیمت زعفران در پی کاهش تولید وجود دارد بطوری که در یک ماه اخیر با رشد ۲۰ درصدی روبرو بوده است.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان زعفران‌کار را عدم تطابق هزینه و درآمد دانست و عنوان کرد: هزینه‌ها به‌شدت افزایش یافته، اکثر کشاورزان آب را با تانکر تهیه می‌کنند و مشکل زعفران دو بعد دارد، یکی کاشت و برداشت و دیگری صادرات است، در بحث کاشت و برداشت متاسفانه حمایتی از زعفران‌کاران نشده است.

طوسی با بیان اینکه در حال حاضر با تانکر زمین‌های زعفران را آبرسانی می‌کنیم، تصریح کرد: زعفران آب زیادی نمی‌خواهد آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم افزایش دستمزد کارگران است.

کاهش ۳۰ درصدی سطح زیر کشت زعفران

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گرمای مردادماه و نبود بارندگی مناسب و البته سرمای زمستان را باعث افت سطح زیرکشت این محصول دانست و گفت: سال گذشته حدود ۳۷ تن زعفران خشک برداشت شد که امسال با افت تولید مواجه هستیم، این در حالی است که در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه و بیش از ۲۰ هزار خانوار در زاوه به این کار اشتغال دارند.

حسین محمدی افزود: امسال سطح زیرکشت زعفران در منطقه تربت حیدریه با ۳۰ درصد کاهش روبه‏‌رو بوده‌ است و پیش‌بینی می‌شود از سطح بیش از ۹ هزار هکتار اراضی زعفران منطقه تربت حیدریه حدود ۳۰ تن زعفران خشک برداشت شود.

وی بیان کرد: به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم در این فصل را شاهد هستیم، اما با توجه به آغاز فصل برداشت این محصول مهم‌ترین دغدغه کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران قیمت آن است. 

کاهش ۷۰ درصدی تولید در برخی مزارع زعفران

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر زعفران هم  از کاهش ۷۰ درصدی تولید زعفران در برخی از مزارع زعفران تربت حیدریه خبر داد و گفت: در بازدیدی که از ۱۴۰ مزرعه زعفران در اسفندماه سال ۹۹ داشته‌ایم، پیش‌بینی شد که امسال برخی از این مزارع با کاهش ۷۰ درصدی زعفران مواجهه خواهند بود.

علی سالاریان ادامه داد: با توجه به وضعیت جوی نامناسب امسال و سال گذشته، خشکسالی و گرانی آبی که کشاورزان با آن رو به رو بودند و همچنین با توجه به بی‌انگیزگی کشاورزان به دلیل قیمت پایین زعفران پیش‌بینی می‌شود که  تولید زعفران در  سال جاری با کاهش مواجه شود.

پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به زعفرانکاران خرده‌مالک

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی  گفت: امسال تلاش کردیم دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان تعاون روستایی، بانک کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) را در زمینه حمایت از زعفرانکاران پای کار بیاوریم تا وضعیت کشاورزان که یک سال چشم انتظار برداشت محصول بوده‌اند، بهتر شود.

محسن زنگنه افزود: بر همین اساس موسسه تدبیر زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از ابتدای امسال به کشاورزان خرده مالک که کمتر از سه هکتار زمین زیرکشت زعفران دارند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات می‌پردازد که وجه ضمانت آن از طریق گواهی سپرده زعفران در بورس خواهد بود.

وی ادامه داد: ۵۰ هزار میلیارد ریال برای خرید حمایتی زعفران تأمین شده و دولت در این زمینه مصمم و پای کار است.

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: هر کیلوگرم نگین زعفران تا ۲۶۰ میلیون ریال خریداری می‌شود و کشاورزی که نتواند محصول زعفران خود را به فروش برساند تا شهریورماه سال آینده می‌تواند محصول خود را به مرکز خرید حمایتی زعفران بفروشد.

زنگنه ادامه داد: مرکز خرید حمایتی زعفران در تربت حیدریه زعفران را از کشاور دریافت و وزن و عیار آن را مشخص کرده و خریداری می‌کند.

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه نیز  گفت: طرح خرید حمایتی زعفران از چند روز گذشته آغاز شده که طبق دستورالعمل ابلاغی به مدت سه ماه ادامه خواهد یافت و در صورت نیاز زمان آن تمدید می‌شود.

محمد رستمی اظهارکرد : طبق دستورالعمل ابلاغی، زعفران نگین کیلویی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، زعفران شبه‌نگین کیلویی ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب کیلویی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته‌ای هر کیلو ۱۱ میلیون تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی در خصوص نحوه پرداخت نیز گفت: بعد تحویل زعفران ابتدا محصول خریداری شده، نمونه‌برداری می‌شود و بعد تایید نهایی، چک لیست تهیه و به بانک ارسال می‌شود و بانک موظف است ظرف مدت پنج روز مبلغ درج شده در چک لیست را به زعفرانکاران پرداخت کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.