شامگاه جمعه بود که انتشار خبر تحریم چهار فرد و دو شرکت ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در رسانه‌ها بازتاب داشت.

راهبردی سوخته برای امتیازگیری غرب

آمریکا مدعی شده افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند. اما در اقدام اخیر کاخ سفید دو نکته جلب توجه می‌کند: نخست اینکه رویه خصمانه در حالی اتفاق می‌افتد که تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۴ به اوج خود رسیده. بر این اساس یکی از محورهای اصلی سفر رئیس جمهور آمریکا به قاره سبز رایزنی با تروئیکای اروپایی بر سر برجام بود. در بیانیه‌ای مشترک پیرامون این موضوع، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با فرافکنی بار دیگر مدعی شدند ایران مقابل تلاش‌ها برای بازگشت به برجام مانع ایجاد می‌کند.  نکته دوم هم واقعیت نفوذ لابی صهیونیست بر تصمیمات هیئت حاکمه آمریکا به‌ویژه در رابطه با تهران است. برای نمونه سعید آقاجانی از فرماندهان هوافضای سپاه که نام وی در لیست تحریمی اخیر دیده می‌شود فردی است که چندی پیش بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل، با نام بردن از وی، او را مسئول حمله به کشتی «مرسر استریت» متعلق به این رژیم در آب‌های دریای عمان معرفی کرده و بر این اساس نفوذ تل‌آویو در این تصمیم واشنگتن کاملاً مشخص است.

مشابه استیصال صدام

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگو با قدس اما در مورد معنای این حرکت یانکی‌ها آن‌هم در هنگامه تلاش‌ها برای احیای برجام معتقد است این یک راهبرد سوخته برای امتیازگیری بیشتر غرب است. فریدون عباسی توضیح می‌دهد: ما اگر دوره جنگ تحمیلی را در نظر بگیریم که هر گاه جمهوری اسلامی به سمت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ نزدیک می‌شد، رژیم صدام با پشتوانه آمریکا حملات بیشتری انجام می داد. علت هم این بود که می خواست برای امتیازگیری از ایران در مراحل بعد زمین بیشتری را تصاحب کند. وی در این‌باره افزود: اقدام‌های اخیر هم مشابه همین سناریو و مشابه استیصال صدام است. یعنی در حالی که دست آن‌ها در رویارویی با تهران کاملاً بسته است به خیال خام خود می‌خواهند افراد بیشتری را تحریم کنند تا در میز مذاکره با این حربه امتیاز بگیرند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تحرکات اخیر اثبات می‌کند بی اعتمادی ما به غرب حقیقی است، عنوان کرد: البته ما هیچ‌گاه نباید به آن‌ها اعتماد می کردیم. غرب تنها منافع خود را در نظر می‌گیرد. همچنین با توجه به حاکم بودن روحیه استکباری در رفتار و منش، آن‌ها تنها زمانی امتیازاتی که حق ماست را می‌دهند که ما قدرت داشته باشیم. اگر ما قدرت دفاعی و هسته‌ای را کسب نمی‌کردیم و مهم‌تراز آن با برگزاری انتخابات اخیر انسجام داخلی خود را به رخ جهانیان نمی‌کشاندیم، قطعاً آن‌ها اکنون زیاده‌خواهی‌های بسیار بیشتری را رو می‌کردند. اینکه آن‌ها برای بازگشت ما به برجام به التماس افتاده‌اند نتیجه همین ابزارهای قدرت است. وی تصریح کرد: رویکرد خصمانه کاخ سفید علیه ما تازگی ندارد. ۴۰ سال بوده و احتمالاً ادامه خواهد داشت. فارغ از نوع اقدام‌های طرف مقابل این ما هستیم که باید قاطعانه نظریه مقاومت را سرلوحه کار خود قرار دهیم تا حساب کار دستشان بیاید و خط ما را بشناسند و بفهمند که هر کاری بخواهند نمی‌توانند علیه ما انجام دهند. نباید در سیاست‌های اصلی روند زیگزاگی داشته باشیم؛ چرا که قطعاً به ضرر ما خواهد بود.

دمل چرکین صهیونیسم

عباسی درباره تأثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر تصمیمات ضد ایرانی واشنگتن هم می‌گوید: نفوذ لابی صهیونیست در این روند چیز عجیبی نیست. آن‌گونه که اعلام هم شده نزدیک به ۷۰ درصد مطبوعات جهان زیر کنترل صهیونیسم جهانی قرار دارد. سر این دمل چرکین از فلسطین بیرون زده اما واقعیت این است که این نفوذ در تمام مراکز تصمیم‌گیری آمریکا و اروپا پخش شده و وجود دارد.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی کشورمان در این‌باره تصریح کرد: در این میان ما باید با درک درست این واقعیت‌ها فشارها را روی این رژیم منحوس متمرکز کنیم تا این لابی برای خروج از فشار ما، تلاش کند تا تحریم‌ها را بردارد. به عبارت دیگر برای رفع تحریم‌ها باید سر افعی را نشانه گرفت. ایران نباید اشتباه کند و تنها تمرکز خود را بر مذاکره بگذارد، چرا که اروپا و آمریکا تنها تصمیم‌گیرنده نیستند و همان‌طور که گفته شد لابی سنگین صهیونیست‌ و تأثیرگذاری بر آمریکا و  اروپا، از موانع رسیدن به توافق است. بنابراین مسلح ساختن کرانه باختری و همچنین تلاش برای شکستن محاصره دریای غزه باید به‌جد دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.