رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد گفت: انجام عملیات بیابان‌زدایی و کاشت تاغ در سطح ۲۰ هزار هکتار از عرصه‌ها، علاوه بر نجات ۱۵ روستای این شهرستان از حرکت شن‌های روان، باعث ارتقای سلامت روستانشینان و کاهش چشمگیر بیماری‌های تنفسی و تراخم چشمی در بین ساکنان این مناطق شده است.

۲۰ هزار هکتار تاغ‌کاری برای نجات ۱۵ روستای خلیل‌آباد از شن‌های روان

به گزارش قدس آنلاین، حمید ترابی اظهار داشت: شهرستان خلیل آباد ۱۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۲۰ هزار هکتار از این سطح را زمین های ملی دربرمی گیرد.

وی با اشاره به اثرات مثبت و تاثیرگذار پروژه های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در این شهرستان گفت: حدود ۶۰ درصد زمین های ملی خلیل آباد را پهنه های مرتعی و بیابانی تشکیل می دهد و این موضوع اهمیت اجرای پروژه های بیابان‌زدایی در منطقه را دوچندان کرده است. 

ترابی افزود: تاکنون طرح های آبخیزداری در سطح ۸۰ درصد از حوضه آبخیز شهرستان اجرا شده، که علاوه بر جلوگیری از بروز سیل و خسارت‌های آن؛ با تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی منجر به احیای ۱۶ حلقه چاه آب شرب و کشاورزی و نیز قنوات شده‌ است.

وی با بیان اینکه عمده گستره شهرستان خلیل‌آباد را مناطق بیابانی شامل می‌شود که در معرض خطر فرسایش بادی و تخریب قرار دارد، اظهار داشت: هرساله برنامه‌های متنوعی برای کنترل بیابان‌ و جلوگیری از بیابانزایی در این مناطق به اجرا درمی‌آید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد ادامه داد: در حوضه آبخیزداری تعداد ۲ بند سنگی ملاتی به حجم ۱۲۰۰ مترمکعب در کال ششطراز و یک بند توری۔ سنگی به حجم ۴۰۰ مترمکعب در حوزه انجیررود کاریزک با هدف کنترل سیل و رسوب اجرا شده است.

ترابی با اشاره به وجود بیش از ۱۰۸ هزار هکتار مرتع در این شهرستان افزود: برای احیای مراتع منطقه نسبت به بوته کاری در محدوده کال ششطراز اقدام شده و بخشی از محدوده این کال نیز جنگل کاری شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب در شهرستان، اظهار داشت: با همکاری دستگاه های قضایی و نظارتی و انتظامی، اقدام به راه اندازی گشت های مشترک برای برخورد با قاچاق چوب کرده ایم که با اقدامات انجام شده آمار قاچاق چوب به صفر رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.