دو شکارچی حرفه‌ای که در ازای دریافت پول کمر به نابودی محیط زیست بسته بودند، در حالی دستگیر شدند که لاشه سه حیوان شکار شده در صندوق عقب خودرو آن‌ها قرار داشت.

عاملان نابودی محیط زیست راهی دادسرا شدند/کشف لاشه سه شکار پیش از فروش در بازار سیاه

مرتضی شیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد مقدس در این باره بیان کرد: پیرو اخبار واصله از سوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کلات مبنی بر حضور سه فرد در ارتفاعات منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزارمسجد) که تحرکات آن‌ها این احتمال را می‌داد که آن‌ها برای شکار حیوانات وحشی به منطقه آمده‌اند، به سرعت دستور داده شد تا نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد و کلات به محل عزیمت کرده و تمامی زوایای کار را مورد رصد قرار دهند.

پرسه‌زنی‌های مشکوک برای شکار دو کل و یک بز
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد تصریح کرد: این اقدام هم صورت گرفت اما پیش از حضور محیط بانان در منطقه اعلامی با توجه به اینکه محل زندگی شکارچیان (روستای کریم‌آباد) با منطقه فاصله اندکی داشت آن‌ها از محل متواری شده بودند.
از سوی دیگر خانه این افراد با اعلام گزارش همیاران محیط زیست که بیان شده بود لاشه شکار به آنجا منتقل شده به صورت نامحسوس تحت کنترل قرار گرفت. اطلاعات تکمیلی همچنین حاکی از این بود که آن‌ها لاشه شکار را برای فروش از خانه خارج خواهند کرد. مرتضی شیرزور بیان کرد: تدابیر لازم در این خصوص صورت گرفت و هنگامی که شکارچیان قصد انتقال لاشه حیوان شکار شده را با یک دستگاه خودرو پژو پارس به شهر مشهد را داشتند با همراهی فرمانده و پرسنل پاسگاه انتظامی سد کارده پیرو هماهنگی قضایی انجام شده، خودرو مذکور که دو سرنشین داشت متوقف شد.

وی ادامه داد: در بازرسی از خودرو دو عدد پلاستیک حاوی گوشت و پوست حیوان شکار شده، یک قبضه کارد آغشته به خون و... کشف و توقیف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد یکی از افراد دستگیر شده از شکارچیان حرفه‌ای و سابقه‌دار در امر شکار و صید حیات وحش است که پس ‌از کسب تکلیف از مقام قضایی و صدور دستور بازرسی منزل متخلف در این مرحله همراه با مأموران انتظامی به محل زندگی شکارچی مراجعه شد. در نتیجه بازرسی صورت گرفته از منزل وی یک قبضه اسلحه شکاری گلوله‌زنی، تعداد ۴۲ فشنگ مربوط، ۴۰تیر ساچمه‌زنی کالیبر ۱۲، سه تیرغیرمجاز چهارپاره دست‌ساز، دو دستگاه دوربین چشمی، یک قبضه تفنگ بادی، لباس ‌و کفش آغشته به خون حیوان وحشی شکار شده، دستگاه فشنگ پرکن و چاشنی‌ساز و دیگر ادوات شکار و صید کشف و توقیف شد.
در پی اقدام‌های کارشناسی صورت گرفته روی گوشت‌ حیوانات شکار شده و پوست‌های مکشوفه مشخص شد آن‌ها متعلق به دو رأس کل وحشی و یک رأس قوچ وحشی بوده که متأسفانه به دست افراد سودجوی بازداشت شده از بین رفته بودند.
از همین رو ضرر و زیان وارده به محیط ‌زیست از بابت شکار دو رأس کل و یک رأس قوچ وحشی ۷۵۰میلیون ریال است که شکارچیان متخلف ملزم به پرداخت آن هستند. در ادامه طبق دستور مقام قضایی شکارچیان متخلف بازداشت و خودرو آن‌ها به پارکینگ منتقل شد.

دستگیری شکارچی کبوتر چاهی
مرتضی شیرزور در پایان بیان کرد: در سلسله عملیات‌های دیگر صورت گرفته در هفته گذشته مأموران یگان حفاظت این اداره حین گشت‌زنی و پیمایش منطقه فردی را مشاهده کردند که در حال شکار پرندگان وحشی از نوع کبوتر چاهی بود. مأموران به منظور دستگیری متخلف وارد عمل شدند که فرد خاطی به محض دیدن محیط‌بانان متواری و قصد پنهان کردن آثار جرم را داشته که با هوشیاری و سرعت عمل مأموران یگان فرد دستگیر شد. از ناحیه وی یک قبضه اسلحه شکاری دولول کالیبر ۱۲، ۱۲ گلوله ساچمه‌ای مربوط، یک قبضه چاقو و لاشه ۵۳ کبوتر چاهی شکار شده کشف شد.
در پایان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد از همکاری خوب و ارزشمند فرماندهی و پرسنل پاسگاه انتظامی سد کارده و فرمانده و پرسنل یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کلات تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.