مسائل تلخ و مشکلات فراوان ایجاد شده برای مردم منطقه سرخون پس از ۱۱ ماه از شکستگی و انفجار لوله نفت همچنان بر سر جای خود باقی است و اقدامات چندان موثری در این رابطه نشده است.

شکستگی خط لوله نفت روزگار محیط زیست را سیاه کرد

به گزارش قدس آنلاین، سرخون یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری که در بخش میانکوه شهرستان اردل قرار دارد که از آذرماه سال قبل یعنی ۱۱ ماه پیش تاکنون به علت ترکیدگی و انفجار لوله انتقال نفت مارون اصفهان نامش را بیشتر می‌شنویم و درباره مسائل و مشکلات ساکنان آن پس از حادثه انفجار بسیار گفت‌ و شنود شده است.

اما با این وجود مسائل تلخ این شهر هنوز بر سر جای خود باقی است و اقدامات موثری در راستای برطرف کردن مشکل آلودگی نفتی آب این شهر که مهم‌ترین مشکل آن است نشده، آبی که نه تنها شرب مردم را تامین می‌کرد که معیشت وابسته به دامپروری، شیلات و کشاورزی شهروندان را نیز اداره می‌کرد.

با خارج شدن چشمه سرخون از مدار مصرف، سلامتی مردمی که از آب‌های اطراف چشمه مصرف می‌کنند نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و مشکلات پوستی، گوارشی و غیره برای آنان به وجود آورده است اما ماجرا به همین‌ جا ختم نمی‌شود و مشکلات اجتماعی و روحی روانی نیز متعاقب از دست دادن شغل و درآمد هم به این مشکلات اضافه می‌شود، محصولاتی که دیگر خریداری نمی‌شوند، ماهی‌هایی که در اثر آلودگی از بین می‌روند و دام‌هایی که شیر و لبنیات آن قابل مصرف نیست فشار مضاعفی بر روح و روان مردم وارد آورده است.

عدم پیگیری مناسب مسئولان و سنگ‌اندازی‌های متعدد از سوی شرکت عامل

کم‌کاری و عدم پیگیری‌های مناسب مسئولان و سنگ‌اندازی‌های متعدد از سوی شرکت عامل، ناامیدی و سرخوردگی را به طور محسوسی در بین این مردم رواج داده است و پاسخ‌های یک درمیان و عدم‌ رسیدگی‌ به وضعیت معیشت مردم، همچنین بی‌امکاناتی و بی‌توجهی اعتماد مردم به مسئولان را کاهش داده است.

در حالی که در دهه‌های گذشته این خط لوله بارها دچار ترکیدگی شده و حوادث تلخی را برای مردم سرخون و حوالی آن رقم زده است، باز هم تدبیر جدی برای این خط لوله پوسیده و قدیمی نشده و متولی برای حفاظت و ایمنی آن در منطقه قرار داده نشده است، در صورتی که وجود تجهیزات حفاظتی و ایمنی در منطقه از ضروریات است تا در زمان وقوع حادثه امدادرسانی به موقع انجام و عملیات ایمنی نیز اجرا شود تاکنون کمتر امکانات ایمنی به این منطقه اختصاص نیافته و نگرانی شهروندان از حوادث بعدی همچنان ادامه دارد.

اختصاص ندادن امکانات رفاه اجتماعی برای شهروندان سرخون از سوی شرکت خطوط لوله و نفت از دیگر کاستی‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به این نقطه پرمخاطره است که لازم است تدابیر اساسی انجام و حداقل بخشی از امکانات رفاهی برای این منطقه در نظر گرفته شود.

عدم تعویض کامل لوله انتقال نفت

رضا شجاعی رئیس شورای اسلامی شهر سرخون اظهار  داشت: حدود ۱۰ کیلومتر از خط لوله انتقال نفت مارون اصفهان در شهر سرخون آسیب‌زا و در منطقه رانشی زمین قرار دارد که پس از حادثه رانش و ترکیدگی و انفجار در آذر سال قبل تاکنون حدود ۳ تا ۴ کیلومتر آن تعویض شده است.

وی با اشاره به نشت نفت و مواد نفتی ناشی از انفجار لوله، افزود: هنوز آب چشمه سرخون که منبع تامین آب شرب، کشاورزی، شیلات و دامپروری مردم این شهر و روستاهای اطراف آن بود پاکسازی نشده و در مکاتباتی که شورای اسلامی این شهر با شرکت خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت منطقه اصفهان و شرکت آب و فاضلاب استان جهت تامین منبع آب جایگزین انجام شد.

شجاعی بیان کرد:  نیاز است چشمه‌ای جدا از چشمه‌های اطراف چشمه و رودخانه سرخون باشد چرا که در حال حاضر آب شرب این شهر از چشمه‌های زایشی اطراف رودخانه سرخون بوده و احتمال آلودگی آن وجود دارد.

رئیس شورای شهر سرخون با اشاره به اینکه شرکت خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت منطقه اصفهان قول مساعد در مورد تامین منبع آب شرب پایدار  یا راه‌اندازی تصفیه‌خانه داده است، بیان داشت: همچنین مکاتباتی بلافاصله پس از حادثه در مورد پرداخت خسارات این حادثه به مردم انجام شد اما در آن زمان پرونده‌هایی جهت عده‌ای خاص از مردم که حضورا مراجعه کرده تشکیل شد اما همه مردم خسارت دیده‌اند و باید شرکت نفت اقداماتی انجام دهد که همه مردم از آن منتفع شوند زیرا همه مردم این شهر و روستاهای اطراف آن دچار آسیب و ضرر و زیان از لحاظ آلودگی و بیماری، خسارات مالی و تامین معیشت شدند و برخی افراد مراجعه نکرده و پرونده تشکیل نداده‌ند اما دچار آسیب شده‌اند.

پرداخت خسارت بطور کامل انجام نشده است

شجاعی عنوان داشت: هنوز پرداخت خسارت‌ به صورت کامل انجام نشده و وضعیت معیشت مردم در حد صفر بوده و با آب آلوده نمی‌توان شیلات اداره کرد یا کشاورزی یا دامداری کرد، تعدادی از مردم از ناچاری و برای برطرف کردن نیاز روزانه خود از کشت دیم استفاده می‌کنند و حتی اگر محصولی از قبل برای فروش دارند و خریدار متوجه شود از شهر سرخون است آن محصول را به علت احتمال آلودگی نفتی خریداری نمی‌کند.

وی با تاکید بر مشکل تامین آب شرب سالم به عنوان مهم‌ترین مشکل سرخون تصریح کرد: آب چشمه‌ای که در حال حاضر استفاده می‌شود پمپاژ مناسبی ندارد و خروجی آن کم است و مردم در ساعاتی از شبانه‌روز آب ندارند، قدیمی و پوسیده بودن لوله‌های انتقال آب موجب جلوگیری از اقدامات عمرانی و خدمات شهری نیز شده است به طوری که در صورت آسفالت معابر امکان ترکیدگی پس از آن وجود دارد که نیاز به حفاری پیدا کرده و موجب آلودگی و هدررفت آب نیز می‌شود.

شجاعی در پایان خاطرنشان کرد: نبود اعتبار کافی برای انجام اقدامات عمرانی و خدمات شهری، نبود شهرک صنعتی جهت سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی، متوقف ماندن تکمیل پل ارتباطی بین ۲۰ روستای محدوده سرخون، نبود علائم راهنمایی و رانندگی در محدوده جاده شهری و بین‌روستایی، نشت مشتقات نفتی در حفره‌های زیرزمینی در عملیات تعویض خطوط لوله نفت، نبود بانک دولتی و تبدیل تنها شعبه بانک به باجه از دیگر مشکلات این شهر است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.