مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت مرز ندارد و هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان فرصتی است که باید به بهترین نحو ممکن از آن برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت استفاده شود.

مرز مشترک با افغانستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری در سلامت است

محمدحسین نیکنام امروز در آیین تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از ویژگی‌های خراسان جنوبی هم مرز بودن با افغانستان است و این هم‌مرزی با کشوری که مشکلات زیادی دارد از یک جهت تهدید است اما اگر مبتکرانه به این جایگاه جغرافیایی نظر کنیم، فرصت‌های خوبی را فراهم می‌کند.

وی گفت: ما نسبت به برادران مظلوم افغانستانی خودمان مسوولیت داریم زیرا آمریکا داشته‌های مختصر این کشور را هم تخریب کرده است.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: وقتی کشورهای بیگانه در کشوری حضور می‌یابند، سناریوهای مختلفی را دنبال می‌کنند و هرچند گفته می‌شود آمریکا در افغانستان شکست خورد اما در برخی جاها هم موفق بود زیرا خانواده‌ها را متلاشی و فرهنگ را نابود کرد و اعتیاد را اشاعه داد.

وی افزود: سلامت مرز نمی‌شناسد و ما نمی‌توانیم نسبت به همسایگان خود بی‌تفاوت باشیم زیرا بسیاری از بیماری‌ها نظیر مالاریا و فلج اطفال از همان کشورها به این طرف مرز می‌آید.

نیکنام گفت: ما باید نسبت به بهداشت و سلامت همسایگان خود حساس باشیم زیرا سرمایه‌گذاری در سلامت آنها، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت خود ما است.

وی اضافه کرد: مدیریت نظام سلامت و خدمت به مردم استانی با تاریخ غنی و ظرفیت‌های بالا، حساس است و اگر سلامت را به شکل کامل و مطلوب جمعی، روانی و اجتماعی ببینیم کمتر فعالیتی در استان است که به بخش سلامت ارتباطی نداشته باشد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، بهره‌گیری از شبکه بهداشت در سراسر کشور را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: سلامت مردم، عوامل اجتماعی و بهره‌گیری از خیرین نقش مهمی در مدیریت حوزه سلامت در هر استانی دارد.

وی تصریح کرد: اگر یک سیستم بهداشتی به شکل مطلوب عمل کند فقط ۲۵ درصد می‌تواند در سلامت فرد تاثیر بگذارد و ۷۵ درصد بقیه مباحث فرابخشی است که دانشگاه در این زمینه نقش ویژه‌ای دارد.

در این آیین ضمن قدردانی از "محمد دهقانی فیروزآبادی" در مدت سه سال مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سید "محمد موسوی میرزایی" به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در حکمی سید "محمد موسوی میرزایی" را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند منصوب کرد.

وی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که ریاست بیمارستان رازی بیرجند را هم در سوابق اجرایی خود دارد.

پیش از این محمد دهقانی فیروزآبادی از سال ۱۳۹۷ رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.